Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Montagehöjd utombordare, ny båt för mig

Rekommendera Poster

Har köpt mig en annan båt för ett par veckor sedan och har mina misstankar om att motorn är monterad lite för långt ned.

Det sprayar vatten kring motorn i planing som dock försvinner om jag tiltar ut motorn maximalt i planing. Får också bara upp varvtalet på motorn till max 5100 rpm går då ca 27-28knop.

Motorn är en Suzuki DF100hk med 8X14X21 propeller. Har tänkt gå ned på en 19tums stigning och testa.

 

Det kluriga är att det syns på motorn att den har varit monterad högre. Man ser alltså märken efter brickor på hålen längre ned, så förmodligen har tidigare ägare testat montera motorn högre men sedan sänkt ned igen. Frågan är varför? Kölen på båten är lite annorlunda om det är den som stör propellern i högre fart(se bild)?

Ägaren innan mig vet ingenting, han har bara använt båten ca 4 gånger och sedan har den stått på land 2år.

 

Har någon annan här en likadan båt kanske? Beneteau Antares 580.

Så vad tror ni, ska man spotta sig i nävarna och höja motorn? Är ju en del jobb, Muttrarna sitter dock på utsidan.

 

 

 

IMG_0496 - kopia.jpg

IMG_0497 - kopia.jpg

IMG_0498 - kopia.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den ser ut att sitta 5-10 cm för lågt. Antikavitationsplattan skall sitta i nivå med kölen eller strax över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Monark 520 med köl ungefär som din som kördes planande (båten skulle egentligen halvplana) i marchfart ca 20-22 kn.

Med ledning av erfarenheterna från denna skulle jag behålla motorn som den sitter just nu. Det du kan vinna är mindre bromsverkan från nedstickande rigg, men jag tror att kölen skulle skapa andra problem. På monarken fick man vara försiktig med för tvära girar, då den annars lätt ventilerade och endast fick tillbaka greppet efter att man dragit av gasen. 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Kane:

Ja, den ser ut att sitta 5-10 cm för lågt. Antikavitationsplattan skall sitta i nivå med kölen eller strax över.

Ja precis så har jag lärt mig också. Men eftersom kölen ser ut som den gör blir jag lite fundersam och att det verkar som att tidigare ägare prövat höja och återgått till lägre nivå. 🤔

 

33 minuter sedan skrev guestsson:

Har haft en Monark 520 med köl ungefär som din som kördes planande (båten skulle egentligen halvplana) i marchfart ca 20-22 kn.

Med ledning av erfarenheterna från denna skulle jag behålla motorn som den sitter just nu. Det du kan vinna är mindre bromsverkan från nedstickande rigg, men jag tror att kölen skulle skapa andra problem. På monarken fick man vara försiktig med för tvära girar, då den annars lätt ventilerade och endast fick tillbaka greppet efter att man dragit av gasen. 

  

Okej. Intressant!

Kollade lite bilder på Google på Monarken du nämner och som du säger så har kölen liknande form.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bild (om den nu är värd något i ärendet...) från Antaresbroschyren visar antikavitationsplattan i nivå med kölen.

 

image.png.fc67adab2d36f8759e07e7c03722843c.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Denna bild (om den nu är värd något i ärendet...) från Antaresbroschyren visar antikavitationsplattan i nivå med kölen.

 

image.png.fc67adab2d36f8759e07e7c03722843c.png

 

Hmm ja, fast där syns inte den "udda" kölen.  Hitta dock i en annan broschyr som ser precis ut som min båt. Här ser det ut som antikavitationsplattan ligger i nivå med den utstickande kölen, eller ser jag fel?

 

Skärmklipp.JPG

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att veta säkert är väl att pröva höja 2 hack.. 😣

Är det något annat att tänka på än att: bulta lös, smeta på Sikaflex 291, höja två hack och dra åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle höja motorn så plattan hamnar åtminstone jäms med botten och byta propeller till lägre stigning så du når 6000rpm vid fullgas med lätt lastad båt. Låna/köp/hyr en verkstadskran eller om du har annan lyftanordning så går jobbet smidigare. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en likadan båt fast med 90 Honda 17 tum prop. 27knop 5300 varv samma problem som dig med monteringshöjd 7 cm lägre än botten . Provade du att höja? Någon skillnad?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beslutade att inte höja motorn. För att om jag tiltar ut motorn så börjar propeller gärna slira vid kurvor även fast den sitter så långt ned. Är rädd att det blir ännu värre om jag höjer.

Och som jag skrev tidigare så syns det att motorn har varit monterad högre av tidigare ägare. 

tror man får leva med detta tyvärr. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du har massvis med snäckor i botten. Ta bort dem först och prova igen. Om det är så mycket snäckor som det ser ut gör det säkert 10 knop på toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-05 vid 21:24 skrev stewe:

Det ser ut som att du har massvis med snäckor i botten. Ta bort dem först och prova igen. Om det är så mycket snäckor som det ser ut gör det säkert 10 knop på toppen.

Botten på båten är bara missfärgad efter borttagna snäckor. Numer går båten i sötvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinke:

Botten på båten är bara missfärgad efter borttagna snäckor. Numer går båten i sötvatten.

 

Hej

Tror ändå att alla dessa rester (borde vara ganska ojämnt) gör betydligt större skillnad på toppfarten än hissningen.  Minsta beväxning i botten kan göra 3-4 knop på toppen exempelvis. Detta gör säkert betydligt mer

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antikavitasionsplattan  bör sitta åtminstone 5cm över botten sen skulle jag be någon knacka till en cup på propellern. Då får du bättre grepp. 

Jäms med botten eller under är  för dom som struntar i prestanda. För dom som vill ha ett par extra knop och spara massa soppa gör en ordentlig installation och skaffar en anpassad propeller för båten. Dvs inte den som kommer med motorn 

Och arbetar aktivt med trimmet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tugge:

Antikavitasionsplattan  bör sitta åtminstone 5cm över botten sen skulle jag be någon knacka till en cup på propellern. Då får du bättre grepp. 

Jäms med botten eller under är  för dom som struntar i prestanda. För dom som vill ha ett par extra knop och spara massa soppa gör en ordentlig installation och skaffar en anpassad propeller för båten. Dvs inte den som kommer med motorn 

Och arbetar aktivt med trimmet 

Minst 5 cm?

Kan inte motorn ta skada om man lyfter den för högt? (Dålig kylning).

Hur blir en båt att köra med om man ställer upp motorn över rekommenderad nivå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Robinjaha:

Kan inte motorn ta skada om man lyfter den för högt? (Dålig kylning)

Självklart kan sen det. Men inte på sådana små  förändringar. 

På min båt har jag motorn hissad 12cm och den kyler fint. 

Kör med en aluminium propeller på den  hissningen👍🏻

post-74692-0-10608400-1433277040.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att hissningen är helt beroende av kombinationen motor, propeller och skrovform. Tumregeln ”kavplatta i höjd med bottens lägsta punkt” är väl konservativ och mycket sällan den optimala lösningen. ”5cm minst” är nog däremot lite väl aggressiv istället. Jag håller med personligen, men det bygger på att man jobbar med powertrim i svängar osv.

 

Om man vill höja motorn för optimal fart och gångläge behöver man ta hänsyn till kylningen och vem som kommer köra båten. 
Kylningen brukar vara safe om man håller sig med intagshålen under bottenlinjen. Det finns då en del marginal kvar. Detta betyder ofta minst 5-7cm hiss över botten dvs tillräckligt för de allra flesta. Att mäta vattentrycket är också en bra säkerhetsåtgärd.

En båt med hissad motor går snabbare, ligger högre i vattnet, har bättre gångläge och drar mindre bränsle. Många fördelar med andra ord. Man skall dock vara medveten om att de ofta blir lite lynniga när det går fort. Hur fort beror på båten, men min förra Flipper blev rätt lurig över 47knop. Man har helt enkelt väldigt lite båt och motor i vattnet. Båten påverkas lättare av vind och propellerns rotation i sidled. 
För mig överväger fördelarna nackdelarna, men de är bra att känna till.

 

I det aktuella fallet anser jag nog att bottenkonstruktionen inte direkt är optimal med tanke på motormontering. Jag hade satt motorn i höjd med botten, satsat på en propp som tål hiss och sedan trimmat in i svängarna. En båt med för lågt monterad motor tenderar att vara ganska trist med tuggande stäv, vattensprut och tung styrning.
Att någon hissat motorn på en likadan båt och fått grepproblem behöver inte säga så mycket. Min Flipper blev mer eller mindre okörbar med hissad motor och org propeller(Laser 2). Den sög luft på plattvatten med allt annat än max intrimmat. Med en vass propeller med stor diameter gick det att trimma ut ordentligt utan problem. Man skall inte underskatta betydelsen av en ändamålsenlig prop:)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu grubblat på detta ett bra tag och har nu bestämt mig att jag ska pröva höja motorn 1 eller 2 hack så att plattan hamnar jäms med botten på båten.

Propellern ska jag byta till en med lägre stigning kanske 18-19tum. Prövar också då med rostfritt.

Funderar på en 4-bladig propeller eller är det dumt? 4-blad ska ge mer grepp vad jag läst mig till. Men vill inte att båten ska gå fortare på tomgång? Då jag brukar trollingfiska.

 

 

 

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du kugga ned i stigning och funderar eventuellt på en fyrbladig propeller

så får du gå ned  i stigning något snäpp till utöver vad du tänkt för en trebladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att stigning inte är en absolut sanning, eller i alla fall inte går att översätta mellan olika modeller och tillverkare.
I teorin är stigningen ju hur långt proppen kommer på ett varv genom vattnet, men tar man med bladdesign med cupp osv i beräkningen blir det klurigare.

Det finns fall där man får negativ slip, vilket såklart är omöjligt. Stilettors små propellrar var iaf förr kända för att vara pitchade i underkant.

 

Det bästa är därför att köpa från exvis Propellertrim som dels vet vad som kan passa och sedan erbjuder bytesrätt tills man träffar rätt. Med din bottenform hade jag nog satsat på en propp med stor diameter och ev fyrblad för att få maximalt grepp. Det brukar medför att man får gå ner lite i stigning vilket kanske kan gynna din tomgångsfart. Du tappar nog också någon knop på topp. Väger man däremot med hissningen kan det bli +- 0.

 

Vill dock poängtera att man aldrig vet säkert förens man testar. Det kan bli allt från kalkon till ett riktigt lyckat drag:) På min Flipper blev det iaf en ny båt med vass propp och hiss...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har höjt min Honda 90 till jäms med botten nu . Fick höja så mycket det gick 3 hack. Återstår att se hur det blir .Såg att rigglängden på Honda och  t.ex. Suzuki är olika så Hondas motor hamnar lägre med samma borrning i akterspegeln. Får se om varvet ökar och om det släpper i svängarna Borde bli lättare att trimma in i alla fall. Sen får vi se om propellern behöver bytas Har 17” idag . Tror inte man kan jämföra stigning mellan de olika märkena då utväxling kan skilja och därmed varvtal.

Anders

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Savelycke:

Har höjt min Honda 90 till jäms med botten nu . Fick höja så mycket det gick 3 hack. Återstår att se hur det blir .Såg att rigglängden på Honda och  t.ex. Suzuki är olika så Hondas motor hamnar lägre med samma borrning i akterspegeln. Får se om varvet ökar och om det släpper i svängarna Borde bli lättare att trimma in i alla fall. Sen får vi se om propellern behöver bytas Har 17” idag . Tror inte man kan jämföra stigning mellan de olika märkena då utväxling kan skilja och därmed varvtal.

Anders

Kul! Hoppas det kommer fungera. Återkoppla gärna när du provkört! 

 

Jag kommer höja min motor till våren och kommer också sätta på en rostfri 4-bladig power tech rxb4 17” som jag hittade begagnad billigt. Hoppas behålla greppet med denna. Dock lär det va fel stigning, men man måste ju börja någonstans. 

/Martin 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion Känns som de står inför samma problem 

Dock har nya Antares 6 en annan bottenkonstruktion

men symtomen stämmer precis in på mina köregenskaper.

Har haft kontakt med återförsäljare av Antares i Sverige men inte fått svar än

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har räknat lite på utväxlingen Honda jämfört Suzuki

Om jag räknat rätt så motsvarar19" på Suzuki  ca17"  på Honda

Suzuki har en utväxlingen  2.59 : 1

Honda har 2.33 : 1

Det gör på Suzuki 2432rpm på propellern vid 6300 rpm

Motsvarande på Honda är 2703 rpm  vid 6300 rpm på motorn

Det innebär att Hondan inte behöver lika hög stigning för samma fart

Kanske får jag gå ner till 15" för att nå rätt 

varvtal 

Skall bli kul att se hur mycket hissningen gör först

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-10 vid 21:04 skrev Savelycke:

Hej Har räknat lite på utväxlingen Honda jämfört Suzuki

Om jag räknat rätt så motsvarar19" på Suzuki  ca17"  på Honda

Suzuki har en utväxlingen  2.59 : 1

Honda har 2.33 : 1

Det gör på Suzuki 2432rpm på propellern vid 6300 rpm

Motsvarande på Honda är 2703 rpm  vid 6300 rpm på motorn

Det innebär att Hondan inte behöver lika hög stigning för samma fart

Kanske får jag gå ner till 15" för att nå rätt 

varvtal 

Skall bli kul att se hur mycket hissningen gör först

Anders

 

Har du hunnit provköra båten än? 
Har precis höjt min motor också. Men inte fått ned hon i sjön än och provkört! 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni som undrar hur det gick!


Har provkört båten idag med höjd utombordare och en fyrbladig RXB4 17” rostfri.

 

Båten blev mycket trevligare att köra! Inget vattenstänk kring motorn och jag når 5900rpm på fullgas, 30 knop landa jag på då. 

Men jäklar vilket bett motorn har i vattnet nu. Mycket bättre acceleration! Och jag kan trimma ut motorn helt och hållet utan att båten börjar ”galoppera” eller ventilera. Vet inte om det beror på höjd utombordare eller propeller. Men helnöjd med resultatet!! 


 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med återkoppling:)

 

Kul också att det blev bra! Det är sannolikt en kombination av både propp och hissning. Galoppering är typiskt för lågt monterad motor och greppet är tack vare rf 4-blad. Du har gått från en dålig montering och trött propp till det motsatta:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...