Jump to content
Wednesday 22 January 2020
Sign in to follow this  
martinke

Montagehöjd utombordare, ny båt för mig

Recommended Posts

Har köpt mig en annan båt för ett par veckor sedan och har mina misstankar om att motorn är monterad lite för långt ned.

Det sprayar vatten kring motorn i planing som dock försvinner om jag tiltar ut motorn maximalt i planing. Får också bara upp varvtalet på motorn till max 5100 rpm går då ca 27-28knop.

Motorn är en Suzuki DF100hk med 8X14X21 propeller. Har tänkt gå ned på en 19tums stigning och testa.

Det kluriga är att det syns på motorn att den har varit monterad högre. Man ser alltså märken efter brickor på hålen längre ned, så förmodligen har tidigare ägare testat montera motorn högre men sedan sänkt ned igen. Frågan är varför? Kölen på båten är lite annorlunda om det är den som stör propellern i högre fart(se bild)?

Ägaren innan mig vet ingenting, han har bara använt båten ca 4 gånger och sedan har den stått på land 2år.

Har någon annan här en likadan båt kanske? Beneteau Antares 580.

Så vad tror ni, ska man spotta sig i nävarna och höja motorn? Är ju en del jobb, Muttrarna sitter dock på utsidan.

IMG_0496 - kopia.jpg

IMG_0497 - kopia.jpg

IMG_0498 - kopia.jpg

Ja, den ser ut att sitta 5-10 cm för lågt. Antikavitationsplattan skall sitta i nivå med kölen eller strax över.

• Like 1

Har haft en Monark 520 med köl ungefär som din som kördes planande (båten skulle egentligen halvplana) i marchfart ca 20-22 kn.

Med ledning av erfarenheterna från denna skulle jag behålla motorn som den sitter just nu. Det du kan vinna är mindre bromsverkan från nedstickande rigg, men jag tror att kölen skulle skapa andra problem. På monarken fick man vara försiktig med för tvära girar, då den annars lätt ventilerade och endast fick tillbaka greppet efter att man dragit av gasen. 

56 minuter sedan skrev Kane:

Ja, den ser ut att sitta 5-10 cm för lågt. Antikavitationsplattan skall sitta i nivå med kölen eller strax över.

Ja precis så har jag lärt mig också. Men eftersom kölen ser ut som den gör blir jag lite fundersam och att det verkar som att tidigare ägare prövat höja och återgått till lägre nivå. 🤔

33 minuter sedan skrev guestsson:

Har haft en Monark 520 med köl ungefär som din som kördes planande (båten skulle egentligen halvplana) i marchfart ca 20-22 kn.

Med ledning av erfarenheterna från denna skulle jag behålla motorn som den sitter just nu. Det du kan vinna är mindre bromsverkan från nedstickande rigg, men jag tror att kölen skulle skapa andra problem. På monarken fick man vara försiktig med för tvära girar, då den annars lätt ventilerade och endast fick tillbaka greppet efter att man dragit av gasen. 

Okej. Intressant!

Kollade lite bilder på Google på Monarken du nämner och som du säger så har kölen liknande form.

Denna bild (om den nu är värd något i ärendet...) från Antaresbroschyren visar antikavitationsplattan i nivå med kölen.

image.png.fc67adab2d36f8759e07e7c03722843c.png

Edited by Kane

22 minuter sedan skrev Kane:

Denna bild (om den nu är värd något i ärendet...) från Antaresbroschyren visar antikavitationsplattan i nivå med kölen.

image.png.fc67adab2d36f8759e07e7c03722843c.png

Hmm ja, fast där syns inte den "udda" kölen.  Hitta dock i en annan broschyr som ser precis ut som min båt. Här ser det ut som antikavitationsplattan ligger i nivå med den utstickande kölen, eller ser jag fel?

Skärmklipp.JPG

Edited by martinke

Det enda sättet att veta säkert är väl att pröva höja 2 hack.. 😣

Är det något annat att tänka på än att: bulta lös, smeta på Sikaflex 291, höja två hack och dra åt?

Jag skulle höja motorn så plattan hamnar åtminstone jäms med botten och byta propeller till lägre stigning så du når 6000rpm vid fullgas med lätt lastad båt. Låna/köp/hyr en verkstadskran eller om du har annan lyftanordning så går jobbet smidigare. 

Lycka till! 

Hej jag har en likadan båt fast med 90 Honda 17 tum prop. 27knop 5300 varv samma problem som dig med monteringshöjd 7 cm lägre än botten . Provade du att höja? Någon skillnad?

Anders

Jag beslutade att inte höja motorn. För att om jag tiltar ut motorn så börjar propeller gärna slira vid kurvor även fast den sitter så långt ned. Är rädd att det blir ännu värre om jag höjer.

Och som jag skrev tidigare så syns det att motorn har varit monterad högre av tidigare ägare. 

tror man får leva med detta tyvärr. 

Det ser ut som att du har massvis med snäckor i botten. Ta bort dem först och prova igen. Om det är så mycket snäckor som det ser ut gör det säkert 10 knop på toppen.

2020-01-05 vid 21:24 skrev stewe:

Det ser ut som att du har massvis med snäckor i botten. Ta bort dem först och prova igen. Om det är så mycket snäckor som det ser ut gör det säkert 10 knop på toppen.

Botten på båten är bara missfärgad efter borttagna snäckor. Numer går båten i sötvatten.

3 timmar sedan skrev martinke:

Botten på båten är bara missfärgad efter borttagna snäckor. Numer går båten i sötvatten.

Hej

Tror ändå att alla dessa rester (borde vara ganska ojämnt) gör betydligt större skillnad på toppfarten än hissningen.  Minsta beväxning i botten kan göra 3-4 knop på toppen exempelvis. Detta gör säkert betydligt mer

• Like 1

Antikavitasionsplattan  bör sitta åtminstone 5cm över botten sen skulle jag be någon knacka till en cup på propellern. Då får du bättre grepp. 

Jäms med botten eller under är  för dom som struntar i prestanda. För dom som vill ha ett par extra knop och spara massa soppa gör en ordentlig installation och skaffar en anpassad propeller för båten. Dvs inte den som kommer med motorn 

Och arbetar aktivt med trimmet 

4 timmar sedan skrev tugge:

Antikavitasionsplattan  bör sitta åtminstone 5cm över botten sen skulle jag be någon knacka till en cup på propellern. Då får du bättre grepp. 

Jäms med botten eller under är  för dom som struntar i prestanda. För dom som vill ha ett par extra knop och spara massa soppa gör en ordentlig installation och skaffar en anpassad propeller för båten. Dvs inte den som kommer med motorn 

Och arbetar aktivt med trimmet 

Minst 5 cm?

Kan inte motorn ta skada om man lyfter den för högt? (Dålig kylning).

Hur blir en båt att köra med om man ställer upp motorn över rekommenderad nivå?

5 timmar sedan skrev Robinjaha:

Kan inte motorn ta skada om man lyfter den för högt? (Dålig kylning)

Självklart kan sen det. Men inte på sådana små  förändringar. 

På min båt har jag motorn hissad 12cm och den kyler fint. 

Kör med en aluminium propeller på den  hissningen👍🏻

post-74692-0-10608400-1433277040.jpg

Jag skulle säga att hissningen är helt beroende av kombinationen motor, propeller och skrovform. Tumregeln ”kavplatta i höjd med bottens lägsta punkt” är väl konservativ och mycket sällan den optimala lösningen. ”5cm minst” är nog däremot lite väl aggressiv istället. Jag håller med personligen, men det bygger på att man jobbar med powertrim i svängar osv.

Om man vill höja motorn för optimal fart och gångläge behöver man ta hänsyn till kylningen och vem som kommer köra båten. 
Kylningen brukar vara safe om man håller sig med intagshålen under bottenlinjen. Det finns då en del marginal kvar. Detta betyder ofta minst 5-7cm hiss över botten dvs tillräckligt för de allra flesta. Att mäta vattentrycket är också en bra säkerhetsåtgärd.

En båt med hissad motor går snabbare, ligger högre i vattnet, har bättre gångläge och drar mindre bränsle. Många fördelar med andra ord. Man skall dock vara medveten om att de ofta blir lite lynniga när det går fort. Hur fort beror på båten, men min förra Flipper blev rätt lurig över 47knop. Man har helt enkelt väldigt lite båt och motor i vattnet. Båten påverkas lättare av vind och propellerns rotation i sidled. 
För mig överväger fördelarna nackdelarna, men de är bra att känna till.

I det aktuella fallet anser jag nog att bottenkonstruktionen inte direkt är optimal med tanke på motormontering. Jag hade satt motorn i höjd med botten, satsat på en propp som tål hiss och sedan trimmat in i svängarna. En båt med för lågt monterad motor tenderar att vara ganska trist med tuggande stäv, vattensprut och tung styrning.
Att någon hissat motorn på en likadan båt och fått grepproblem behöver inte säga så mycket. Min Flipper blev mer eller mindre okörbar med hissad motor och org propeller(Laser 2). Den sög luft på plattvatten med allt annat än max intrimmat. Med en vass propeller med stor diameter gick det att trimma ut ordentligt utan problem. Man skall inte underskatta betydelsen av en ändamålsenlig prop:)

• Like 1