Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petter10

Luftbubblor i koppen under förfiltret

Rekommendera Poster

Jag ser luftbubblor i koppen under förfiltret när motorns körs och ett tag efter att man stoppat motorn. Är det rimligast att tro att det blev ett litet glapp i förfilter och kopp? Eller kan det vara något annat? Motorn tar mycket längre tid på starten än vanligt.

Ha det bra båtvänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nyss bytt förfilter eller? 

Har du luftat med skruven uppepå filtret och fått det helt luftfritt, men sen kommer det in ny luft någonstans? 

Isf, bytte du alla O-ringar du fick med till det nya filtret, utan att ha råkat sätta dubbla någonstans? Lätt att glömma att peta ur den gamla menar jag, ett par av dem syns ju inte. 

 

OM problemet uppstått efter ett filterbyte hade jag absolut misstänkt någon återmonteringsmiss. Bara att skruva isär igen, kolla o-ringarna och sätta tillbaka allt igen. 

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Håller helt med dig, det vore ett troligt fel! Men jag har inte nybytt filtret. Tror du att det kan vara så att filtret med tiden vibrerat loss lite och glappar? Behöver du stänga av bränslekranen för att byta förfilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ovanligt att soppaslangarna får sprickor med åren genom vilka det sugs in luft långt innan det börjar rinna ut diesel. Kan vara en möjlig källa till dina bubblor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bubblorna syns nere i glaskoppen måste det vara packningen som läcker. Om den var en slang som läcker skulle bubblorna aldrig komma ner i koppen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar, kollade av era inspel! Det är svårt att bedöma slangarnas kondition, men det såg ut som en inkapslad vajer lagt sig under koppen och skavde mot avtappningskranen. Jag testade enligt mikael_matssons idé och drog åt den. Bubblorna minskade helt klart, sista felkällan är nog packningarna som kan glappa då koppen tryckts en hel del i sidled av vajern fram och tillbaka! Tack båtvänner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...