Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trewq

Solpanel Ebay, skräp, bluff, klipp?

Rekommendera Poster

Funderar på att hänga en 50w panel på den vertikala ruffluckan eftersom båten ligger med aktern rakt i söder i hemmahamnen, och annars hänga den på mantåget. Verkar kosta 800 och uppåt + regulator. På Ebay 85-300 inkl regulator vad jag kan förstå, så vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Funderar på att hänga en 50w panel på den vertikala ruffluckan eftersom båten ligger med aktern rakt i söder i hemmahamnen, och annars hänga den på mantåget. Verkar kosta 800 och uppåt + regulator. På Ebay 85-300 inkl regulator vad jag kan förstå, så vad är det?

Jag köpte på Tradera, hade nog tur.

Jag köpte av "Dennis_87" var billigt, håller fortfarande efter tre år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är från Kina, så kan du åtminstone dubbla beloppet när hanteringsavgift och moms är pålagda. Och då är du nästan uppe i vad en vettig panel kostar från lokala butiker.

Jag har köpt 2x45 W från Seasea för ca 600 kr per panel. 250 kr för 10 A regulator.

Små elektronikprylar kan jag mycket väl tänka mig att köpa därifrån, men stora saker som solpaneler... 😕

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Om det är från Kina, så kan du åtminstone dubbla beloppet när hanteringsavgift och moms är pålagda. Och då är du nästan uppe i vad en vettig panel kostar från lokala butiker.

Onej, 75 spänn till PostNord och några tior i moms, du landar på drygt halva kostnaden.

Men, mycket av det som säljs på eBay är saker som inte anses "prima". Oftast skönhetsfel, typ kontakter som sitter snett mm. Funktionen brukar var helt ok.

Jag har köpt några billiga 5 och 10 W, inget skyddsglas och stabila ramar. En 10W panel kostar typ 150 kr och de funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 300 kr blir det 470 kr om 75 kr är avgiften (fast den är väl snarare 125 eller 150, så ännu dyrare då).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

För 300 kr blir det 470 kr om 75 kr är avgiften (fast den är väl snarare 125 eller 150, så ännu dyrare då).

Teoretiskt, ja men säljarna sätter ett lågt värde så momsen blir högst några tior och någon avgift på mer än 75 kr har jag aldrig betalat. En 50W panel brukar kosta 7-800 här så, drygt halva priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpte 100W-paneler från eBay.de i omgångar till husvagn och husbil.

Har alltid varit utmärkta paneler och kostat ca 1000:- inkl frakt då motsvarande kostat dryga 2000:-

Nu har ju priserna gått ned lite här hemma och € är dyr så vinsten kanske är mindre.

Regulatorerna har jag köpt både dyrt och billigt, alla har fungerat som utlovat, inkl de för en hundring.

Men visst är det en liten risk, men tyska säljare med 99,9% i betyg brukar vara OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt alla senaste paneler från ebay och Aliexpress. Inga problem med effektiviteten, och som bhemac skriver verkar det möjligen vara skönhetsfel på sin höjd. På de böjbara 40W var t ex skyddsplasten inte hel, men å andra sidan visste jag inte ens att det skulle vara skyddsplast på dem....

 

Sedan är ebay globalt, men om det skeppas från ställe inom EU tillkommer varken tull eller moms eller PostNords avgifter. Ebay har en liten rad där det står varifrån det sänds, och även kinesiska företag har ibland en lagringsplats inom EU. Och om det tillkommer (levereras utifrån) är det 75:- samt 25% på värdet, som dock brukar vara satt ganska lågt.

 

Mitt tips är därför att hålla utkik efter utskeppningsort inom EU på annonsen, men även kolla extraerbjudanden hemmavid. Kvaliteten på panelerna är dock nog lika bra/dåligt som dem man kan köpa i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Seawolf:

vilken de betalar in till Sverige, och därmed bortfaller även PostNords 75-krona.

Nja, jag köpte något den vägen men det kom via Belgien och gick alltså förbi PostNords avgifter. Spelar ingen roll egentligen men lite bluff.

--

Bäst är om man går samman några stycken och köper saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panel i all ära, men jag skulle inte lägga mina batteriers liv i en no-name kinesisk regulator. Risken är att det kostar betydligt mer än det smakar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Squidward:

Panel i all ära, men jag skulle inte lägga mina batteriers liv i en no-name kinesisk regulator. Risken är att det kostar betydligt mer än det smakar...

Ja det är rätt tänkt, jag har provat en mängd billiga regulatorer men ingen har faktiskt försökt förstöra batterierna. Men det finns säkert.

Men jag skulle ändå kosta på en "riktig" regulator där man tex kan ställa alla spänningar, få bra övervakning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Squidward:

Panel i all ära, men jag skulle inte lägga mina batteriers liv i en no-name kinesisk regulator. Risken är att det kostar betydligt mer än det smakar...

Nu är nog nästan alla regulatorer av kinesisk eller asiatisk tillverkning, och att köpa en där någon finare firma satt sitt namn på är tyvärr (numera) ingen garanti för att det skulle vara bättre. Det var bättre förr....

 

Däremot är en batterimonitor eller åtminstone en voltmeter ett bra instrument för att se vad som händer. Hellre lägga pengarna på det och en kinesisk regulator än en med fina firmanamnet och inte ha någon koll på vad som går in och ur batterierna.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

ellre lägga pengarna på det 

Bra tänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...