Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Diezel

Överhettad KAD 42

Rekommendera Poster

Hej!

jag var ute en sväng med min Båt som har en Volvo Penta KAD 42 monterad.

 

Jag råkade hissa drevet för högt så den började suga luft och blev pga detta överhettad. Jag stängde direkt av motorn och hissade ner drevet. Startade upp efter ett tag så hon fick kylning. Fick ganska snabbt normal temp igen. 

 

Nu till saken. Expansionskärlet är helt tomt. Kan det ha blivit skador pga av detta eller trycker den ur sig kylarvätska när den går varm så det bara är att fylla på igen?

 

kompressorremmen har slirat lite förut men nu slirar den nästan hela tiden när man gasar på och sen slår den ifrån helt så båten går inte upp i plan. Detta hände i samband med att hon gick varm. Kan kompressorn ha blivit skadad till följd av detta? Hur felsöker jag den?

 

vilken glykol ska jag tömma i? Det ser ut som det varit röd glykol i den. Funkar den bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har fått glykol på remmen när den kokade ur. Du borde ha en skvätt glykol i kölsvinet skulle jag tro. Original är det gröp glykol i denna motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta motorn och öppna motorluckan, varva motorn, kompressorn skalla slår till vid ungefär 1700 rpm, och slå i från då turbon har börjat att ladda vid omkring 2100 rpm, med plus minus 50 rpm, tror jag det står i manualen, fela mig om jag har rätt. Det hörs tydligt när kompressorn slår till och i från, eller rättare sagt dess magnetkoppling, kompressorn har ett vinande ljud. "Smack Huiiiii…." låter det ungefär...

Så om kompressorn slår i från när båten planar är det som det skall vara.

Det är inte heller ovanligt att generatorns eller servopumpens drivremmar slirar och gnisslar.

Dom båda breda drivremmarna skall spännas med ett speciellt moment. Jag minns inte nu, men kan kolla i verkstadshandboken på nätet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Diezel:

Hej!

jag var ute en sväng med min Båt som har en Volvo Penta KAD 42 monterad.

 

Jag råkade hissa drevet för högt så den började suga luft och blev pga detta överhettad. Jag stängde direkt av motorn och hissade ner drevet. Startade upp efter ett tag så hon fick kylning. Fick ganska snabbt normal temp igen. 

 

Nu till saken. Expansionskärlet är helt tomt. Kan det ha blivit skador pga av detta eller trycker den ur sig kylarvätska när den går varm så det bara är att fylla på igen?

 

kompressorremmen har slirat lite förut men nu slirar den nästan hela tiden när man gasar på och sen slår den ifrån helt så båten går inte upp i plan. Detta hände i samband med att hon gick varm. Kan kompressorn ha blivit skadad till följd av detta? Hur felsöker jag den?

 

vilken glykol ska jag tömma i? Det ser ut som det varit röd glykol i den. Funkar den bra?

Dessa motorer klarar en del misshandel, har du en 42 A eller B ?

 

På A modellen har du två tvinn remmar som drar kompressor och vattenpump.

På B modellen har du en plattrem till kompressor och vattenpump. Dessa remmar spänns med momentnyckel cirka 35- 40nm, det är viktigt att du spänner båda plattremarna lika mycket annars finns risk att dragmomentet blir olika och du riskerar då lagerhaveri på sikt i vattenpumpen. 

Fyll glykol vilken du ska ha tänker jag inte råda dig till det får du kolla upp själv, viktigt du får liknande som du redan har i systemet. Att motorn slår ur sig glykol vid varmgång är inget ovanligt snarare tvärt om. 

 

Vilken färg har du på expansionskärlet svart eller genomskinligt, fyll glykol till min, håll koll på nivån då du kört ett tag. Fyll efter trycker motorn ur sig glykol efter gång så kan du ha fyllt för mycket.

Spänn upp remmarna till erfoderligt moment, ut och åk.

 

Välkommen till forumet btw // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...