Jump to content
Friday 06 December 2019
sy_Alice

Ser inte skogen för alla träden...

Recommended Posts

Det känns oerhört förvirrande det här om vad för typ navigation man behöver ombord.

Jag har idag en gps garmin, modell riktigt gammal, troligtvis från nån gång kring millenieskiftet, den fungerar inte så värst bra, den startar och så, men efter 5 minuter så slocknar skärmen och jag vet inte om den fortfarande är på eller har stängt av sig, jag har ingen antenn till den apparaten.

Vidare så har jag en gammal navigator som inte funkar alls, ingen antenn till den heller.

Jag har även en gammal vhf som jag har en antenn till men den kabeln är avklippt, osäker på om den fungerar, för jag får inte ens ett skrap i högtalaren när jag sätter på den.

Jag har även en ekolod som fungerar och i samma enhet sitter det även en fartmätare, den fungerar inte!

Jag har precis köpt denna båt, skall nu lära mig hantera den, lära mig hur den svarar på alla manövrar osv.

Tanken med min båt är att kunna göra en längesegling, i min brokiga ungdom var jag med på ett skolskepp som seglade till Skottland, dit skulle jag gärna vilja segla igen, och jag skulle gärna vilja segla ner till Medelhavet, men främst skulle jag hålla mig här i den Bohusländska skärgården och segla till Danmark och så...

Jag var ute på båtmässan på Marstrand igår och kollade, och jag känner att ju mer jag tittar desto mer förvirrad blir jag.

Jag har inte plats ombord för en massa olika skärmar och apparater som bara visar en sak.

Vad jag tänker mig är någon sorts komboinstrument.

Jag fick ett tips av hon tjejen som hade seglat ensam ner till Tristan da Cunha om att kolla på Matsutec, och sedan ha offlinekartor i datorn.

Men jag är inte särskilt pigg på att köpa saker som kostar många tusenlappar över nätet, jag vill gärna ha en fysisk butik där jag handlar sådana grejer i.

Jag gillade garmins plottrar, där man kunde få in det mesta som behövs.

Jag vill ha en AIS ombord, jag vill ha en ekolod ombord, jag vill ha en VHF ombord, Jag vill ha en fartmätare ombord, Jag vill ha en liten radar ombord, Jag vill ha en gps ombord.

Kanske slår radar och ais ut varandra, så jag kanske bara behöver det ena av dem? Kanske skall man ha bärbara varianter, kan väl kanske vara bra i vhf och ais, skall man ha både en fast och bärbar? Känner att jag inte får några bra svar av försäljare som alla är kåta på att sälja just sitt märke och helst den dyraste av dem alla.

Kan man ta en sak av ett märke och en annan sak av ett annat märke och få dem att samarbeta internt utan några komplikationer.

Gällande vindriktningen så är jag idag fullt nöjd med vindexen, känner inget behov att skaffa en elektronisk vindex, eller behöver jag det?

Samma sak med kompassen, behöver ingen elektronisk kompass, den gamla glasbubblan funkar fortfarande, tycker väl iofs inte riktigt om placeringen på den, jag har 2 stycken, en på vardera sida om nergångsluckan. Kommer nog ta bort dem därifrån, sätta in ett par sittbrunnshögtalare i de hålen och sätta upp en kompass under sprayhooden.

Men kan någon välvillig själ visa mig i rätt riktning? Jag behöver inga alltför dyra prylar, men jag vill nog ha nån form av komboinstrument i max 10 tum.

De flesta fabrikat har idag instrument/skärmar som kan visa olika saker. Har själv t ex Lowrance HDS-serie (förutom PC m.m.), och på den kan jag konfigurera vad och vilka saker jag vill se och hur stor del av skärmen som skall upptas av detta. Allt kan enkelt lagras i ett antal olika snabbval. Idag har jag 3G-radar och  ekolodsgivare kopplat till den, och ser (förutom radarbild och djup) fart, vattentemp, kurs m.m. Sedan är den ju en "vanlig" plotter också.

Allt är inte bra att kombinera, då allt kommer sluta fungera om t ex säkringen går eller det blir något fel på enheten. VHF är nog bra att ha separat, och där finns ett stort utbud. Enligt mig kan du köpa något riktigt billigt, men satsa på en bra, yttre antenn och bra kabel.

AIS ersätter inte radarn eller tvärtom enligt mig. Men det är väldigt bra komplement, allra helst om du köper en transponder så du syns själv också. Denna kan via NMEA-kommunikation kopplas in till plottern, så du kan se informationen där.

Nu finns det 100 varianter och allt är tycke och smak, men i ditt fall skulle jag snegla på ett kombiinstrument (plotter i grunden med inbyggd GPS) kompletterad med ekolodsgivare och ev. radarantenn/enhet. Sedan en separat VHF med sin antenn och en AIS, också helst med sin egen antenn. Fast som sagt - det finns många olika varianter, och som du skriver är skogen stor. Och många säljare, som gärna talar för just sin vara....

• Like 1

Jag har en Simrad NSS med ekolod, även framåtseende, vattentemperatur, kurs, fart, vind mm. Enkelt att skap de bilder man vill ha och lättanvänt. AIS har jag en separat transponder från Matsutec, jag kan lägga ut AIS-data på plottern, bra när man tex är på väg in i Gbgs hamn i övrigt stör det mest. AISen har en egen skärm som jag oftast använder typ "Är det Karlsson där framme".

Radar har jag en separat, lite äldre Furuno med egen skärm och plotter som kan visa overlay. Jag är visserligen sugen på en 4G radar men då behöver jag en större skärm. Tsv duger min Furuno alldeles utmärkt och den är precis som AISen, helt fristående. Köpte radarn begagnad för 4500kr, det är det värt.

Har även ett B&G Triton instrument där jag kan lägga ut i princip vad jag vill. Ibland stänger jag av plottern, då får jag inte position men vind, logg och kurs. Lite "old fashion".

VHF håller jag med om, vilken maskin som helst men en bra antenn, jag har en Shakespeare Galaxy 5390 antenn, 2,5 m och monterad i pushpit (AIS-antenn i masttopp). VHFen har en egen GPS, alltså, heltfristående den också.

Satsa på ett bra och flexibelt system som bas. Lowrance/B&G/Simrad tex som du kan bygga ut. Seglar du så vill du ha B&G.

• Like 1

Du kan ju välja olika vägar...

PC eller surfplatta med navigationsprogram i, moderna surfplattor och en del pc har inbyggd GPS-mottagare, då behöver man inte skaffa sådan separat, men dessa är för "inomhusbruk" sällan bra i sittbrunnen på en segelbåt.

Jag föreslår att du under höstrean kollar på olika kombinationsinstrument, plottrar, till dessa kan du ansluta givare till ekolod/logg (=fartmätare) Vidare kan man till de flesta komplettera med en radar och AIS. Det finns även VHF-radioapparater med inbyggd AIS.

Billigt är det inte, ett komplett paket kan säkerligen kosta 30-35.000 kr, förutom VHF-radio som kan kosta från 1500kr och runt 5000kr om du vill ha den med AIS.

Det finns många fabrikat @bhemac gav dig nåra tips ovan, jag gillar Garmin som har väldigt pedagogiska menyer, självinstruerande, så enkla att handha att tillverkarna knappas skickar med någon bruksanvisning längre.

Alltså en skärm med elektroniskt sjökort, med radarbilden lagd ovanpå, AIS symboler på ett ungefär där andra båtar nästan befinner sig, ekolod, kompass, GPS och en del annan information man kan lägga in eller välja bort på skärmen.

AIS-mottagare som bara är just en mottagare, du ser andra, men dom ser inte dig, kan kosta från 2000kr, en trancreciver, mottagare och sändare, du ser andra och dom ser dig, kostar betydligt mer, från 5000kr och uppåt.

Jag föreslår att du skruvar ur de gamla ickefungerande grejerna och lämnar det till den eletronikåtervinningen som heter "Tradera" där säljs det mycket skrot.

Men förvisso kan du ju kolla både på Tradera och Blocket efter begagnade bara några år gamla system, det finns en del att välja på, iallfall på Blocket.

Men om du skall segla till Skottland skall du ha ordentliga grejer, inte bara då det gäller elektroniken ombord, och billigt blir det inte.

• Like 1

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men om du skall segla till Skottland skall du ha ordentliga grejer, inte bara då det gäller elektroniken ombord, och billigt blir det inte.

Billigt och billigt, så himl dyrt är det inte. Säg drygt 10 papp för en bra plotter, ekolod, log och sjökort om man köper på "rea". Vill man ha vind då kostar det 10 till men den delen behöver man inte. Kursgivaren kostar 8 tkr men inget man behöver normalt. 

Men runt 10 papp för ett fungernade system är inte mycket om man ser till vilken nytta dt och kostngaden i förhållande till båtens värde.

En Matustec AIS-transponder kostar 4-5 tkr. Ska du ut på Nordsjön så ska du absolut ha en transponder så att andra ser dig.

George tycker Grmin är logiska, mitt tips att titta och jämför olika plotter i en välsorterad butik eller på båtmässan. Gör en lista på funktioner som du tror du kommer att använda, zoom och panorera, gå över till nattläge, hur många satelliter har jag osv.

Posted (edited)

Tack för alla tips.

Av det jag har sett på mässan så fastnade jag för en sån här

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/561650/pn/010-01738-00#

Säljaren där ville naturligtvis att jag direkt skulle gå upp i storlek till minst 12 tum, men jag tyckte 7 tum räcker.

Men sedan när jag googlade på ämnet så hittade jag den här

https://www.marinwebben.se/ais/instrument-med-display/plotter-kp-39a-med-ais?gclid=Cj0KCQjwwIPrBRCJARIsAFlVT8_Jkg0wyvMrvNpTjIdyw4_D8I11qxwx_PJjqftkcMCLWvkXHpuWLw0aAqCDEALw_wcB

Och den finns ju i butik i Göteborg. Nu är väl Onwa inte ett jättekänt märke, men det är väl det som är om man köper ett känt märke, så betalar man mycket pengar bara för namnet som står på lådan!?

Att köpa begagnat är ju inte fel det heller, det finns alltid någon som alltid skall uppdatera sina grejer till senast tänkbara, och då säljer ut föregående års prylar.

Detta är min första verkliga båt, en som flyter och som är i ett väldigt bra skick och som jag inte behöver lägga ner en massa tid och pengar på att renovera. Detta med segelbåt är en gammal dröm, och som jag först nu har fått möjlighet till att inköpa. Båten är en Beason 31 från 1978. Nu är jag inte rik, min båt är gammal, och det är så mycket som kostar pengar, och marinprylar har jag märkt är överlag svindyrt. Jag behöver inte ha värstingprylarna ombord.

För det är så mycket annat ombord jag också gärna vill fixa iordning. Spis, kylskåp, toalett, motor, el, ledlampor, dynor, segel etc.

Men jag vill ha ombord ett sjökortsprogram där jag kan lägga in på sd-kort länder och kuster utifrån att jag seglar till dem, jag vill ha en gps där jag kan lägga in waypoints och som jag kan koppla mot autopiloten och vindrodret, jag vill ha en ais som sänder och tar emot data, jag vill ha en vhf, jag vill ha en logg (tack Georg_Ohm för att du hjälpte mig komma på vad en fartmätare egentligen heter... ), jag vill ha en ekolod.

Jag skulle nog gärna vilja ha en dator där jag har diverse olika offlinekartor, program och annat välbehövligt för en längeseglats, hade vart bra om man hade kunnat plocka upp bilden från plottern på en större skärm som datorns skärm.

Jag är inte riktigt säker på att jag behöver en radar

Jag kollade lite på den där OpenCpn, och jag fattar inte det här med gratisprylar som kostar pengar. 

Så den funktionen föll bort enkom just på grund av att de vill ha pengar för något som är gratis, och jag tittade sedan på några av de kartor de erbjöd,  och hela världen finns ej med här, men många finns så kanalvägen ner genom Europa till medelhavet kan ju vara intressant att ta via denna leverantör.

Edited by sy_Alice

3 timmar sedan skrev sy_Alice:

men det är väl det som är om man köper ett känt märke, så betalar man mycket pengar bara för namnet som står på lådan!?

Tror du verkligen det? Det finns ett antal riktigt stora tillverkare. Om de nu tar betalt för namnet så skulle de ju lätt kunna sänka sina priser och på så sätt kunna ta en betydligt större marknadsandel. Säljer man fler enheter så tjänar man mer pengar, eller?

Det man betalar för är tex tillgång på service, tillbehör mm. Dessutom har man tillgång till en betydligt större community där man kan få hjälp.

Det är betydligt bättre att köpa en begagnad märkesplotter än en noname. I min källare ligger flera noname grejer som jag fått eftersom de inte fungerar som tänkt. Jag har lagt ner en massa tid på dessa men inser att den enda rätta platsen för dem är sopptippen.

Jag har en Matsutec HP33, fungerar utmärkt och prisvärd. Men den är inte lika viktig som plottern. 

Jag skulle nog gärna vilja ha en dator där jag har diverse olika offlinekartor, program och annat välbehövligt för en längeseglats, hade vart bra om man hade kunnat plocka upp bilden från plottern på en större skärm som datorns skärm.

Då är det en padda du ska ha. Finns massor med vettiga appar och sjökorten blir aldrig så billiga som till paddan. Med skärmdubblering kan du köra upp bilden på en tv. Bortser man från att den inte är vädertålig så är den minst lika bra som en plotter.

Det beror mycket på var och när. I dimma och mörker är den oslagbar, där kan inget ersätta den. Dessutom är den helt ombordbaserad, fungerar även om satelliterna mm skulle slås ut.

Framförallt, den kostar inga stora pengar, runt 5 tkr för en hygglig, begagnad.

• Like 1

Skall du segla det du tänker så är radar en väl värd investering. Jag är inte alls i sådana vatten, men den har gjort oss trygga i dimma och framförallt mörker många gånger. Har haft både traditionell och nu 3G, och även om räckvidden inte är lika hög på 3G (och 4G) så är den tillräcklig (något tiotal nm). Och framförallt är den helt outstanding i upplösning, närgräns och detaljrikedom. Skulle aldrig någonsin vilja gå tillbaka till konventionell radar. Däremot vet jag inte om 4G är värd extrapengen gentemot 3G.

Som sagt, radar kommer du behöva då den möjliggör nattseglingar och en trygghet i dimma på helt annat sätt. På sjökortet ser du vad som borde vara där, med radarn ser du om det ÄR något där. Oavsett om det borde eller ej, och oavsett om det har AIS-transponder, ljus eller lanternor.

Därför mitt råd att skaffa ett kombiinstrument som i grunden är en plotter (med fart/kurs) men även kan vara ekolod och radardisplay om du vill.

• Like 1

4 timmar sedan skrev sy_Alice:

Tack för alla tips.

Av det jag har sett på mässan så fastnade jag för en sån här

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/561650/pn/010-01738-00#

Säljaren där ville naturligtvis att jag direkt skulle gå upp i storlek till minst 12 tum, men jag tyckte 7 tum räcker.

Men sedan när jag googlade på ämnet så hittade jag den här

https://www.marinwebben.se/ais/instrument-med-display/plotter-kp-39a-med-ais?gclid=Cj0KCQjwwIPrBRCJARIsAFlVT8_Jkg0wyvMrvNpTjIdyw4_D8I11qxwx_PJjqftkcMCLWvkXHpuWLw0aAqCDEALw_wcB

Och den finns ju i butik i Göteborg. Nu är väl Onwa inte ett jättekänt märke, men det är väl det som är om man köper ett känt märke, så betalar man mycket pengar bara för namnet som står på lådan!?

Att köpa begagnat är ju inte fel det heller, det finns alltid någon som alltid skall uppdatera sina grejer till senast tänkbara, och då säljer ut föregående års prylar.

Detta är min första verkliga båt, en som flyter och som är i ett väldigt bra skick och som jag inte behöver lägga ner en massa tid och pengar på att renovera. Detta med segelbåt är en gammal dröm, och som jag först nu har fått möjlighet till att inköpa. Båten är en Beason 31 från 1978. Nu är jag inte rik, min båt är gammal, och det är så mycket som kostar pengar, och marinprylar har jag märkt är överlag svindyrt. Jag behöver inte ha värstingprylarna ombord.

För det är så mycket annat ombord jag också gärna vill fixa iordning. Spis, kylskåp, toalett, motor, el, ledlampor, dynor, segel etc.

Men jag vill ha ombord ett sjökortsprogram där jag kan lägga in på sd-kort länder och kuster utifrån att jag seglar till dem, jag vill ha en gps där jag kan lägga in waypoints och som jag kan koppla mot autopiloten och vindrodret, jag vill ha en ais som sänder och tar emot data, jag vill ha en vhf, jag vill ha en logg (tack Georg_Ohm för att du hjälpte mig komma på vad en fartmätare egentligen heter... ), jag vill ha en ekolod.

Jag kollade lite på den där OpenCpn, och jag fattar inte det här med gratisprylar som kostar pengar. 

Så den funktionen föll bort enkom just på grund av att de vill ha pengar för något som är gratis, och jag tittade sedan på några av de kartor de erbjöd,  och hela världen finns ej med här, men många finns så kanalvägen ner genom Europa till medelhavet kan ju vara intressant att ta via denna leverantör.

För all del.

Tänkte på det där med elektroniska sjökort, kanske jag missuppfattar dig...

Men när du köper plotter så är det inte ovanligt att man får med ett sjökort på köpet, ibland kan det vara ett "litet" sjökort såsom hela eller bara halva "västkusten", eller ett större såsom hela södra Sverige, hela Europa eller så... beroende vad man betalar för. Dessa sjökort finns på minneskort och kan egentligen inte piratkopieras... men någon hackare lyckas tydligen ibland ändå, sägs det.

Här är det litet av "Märklinsyndromet" inte så att det är treräls växelström, men Garmin är liksom Märklin (kanske dålig jämförelse?) ensamma om sitt system, deras sjökort kan bara läsas av Garminplottrar, ja i princip. Medan då Roco, Fleischmann och alla dom andra... nej alla dom andra tillverkarna av elektroniska navigationshjälpmedel har enats om en gemensam standard, och till dessa finns det sjökort att köpa från fler tillverkare, förvisso finns det även det till Garminplottrar, men utbudet kanske är snävare?

Själv hade jag i några år en liten jordglob, en liten en som egentligen var en pennvässare, och det blev problem, då den var tillverkad på 1970-talet. Det var svårt att hitta till bland annat "Jugoslavien" i verkligheten. 0,7 meters böen vid Kalvön var också svår att finna...😎

• Like 1

Posted (edited)
1 timme sedan skrev bhemac:

Tror du verkligen det?

Ööhh. mej. jag gissar bara...

Tänkte det vore samma sak som det är med bilar...

Skillnaden mellan VW och Seat till exempel, de byggs på samma bana, ägs av samma företag, är precis likadana, men heter olika och kostar därmed helt olika...

Men om det är som du säger, då är det väl kanske inga problem...

Jag vet inte, jag kan nog vara lite naiv i detta! 😉

Edited by sy_Alice

Posted (edited)

Ok. Jag hör er...

Det jag inte vill göra är att köpa flera saker som innehåller samma grejer...

Matsutec/Onwa (enligt Matsutecs hemsida så verkar dessa 2 märken vara som liknelsen jag gjorde ovan mellan VW och Seat, jag vet dock inte vilket märke som är det billigare eller det dyrare) jag länkade till ovan står att den innehåller ais, sjökort och transponder.

Köper jag en plotter så innehåller även den sjökort och en massa annat.

Köper jag en vhf, så kan även den innehålla ais om så är...

Köper jag en fast mätare som bara mäter djup och en för logg, som är det system jag har idag, så tycker jag mig nog inte vilja behöva det på en plotter...

Men jag vill ju inte bli låst på bara garmins sjökort, om jag nu köper det märket, jag vill ju kunna använda alla sorters sjökort i samma apparat, så även det är något jag måste tänka på.

En padda är en bra ide, den löser väldigt mycket i sammanhanget, och radar är nog bra iaf.

Och jag får ta o kolla på begagnade prylar, grejen är ju att veta vad det är för gris i säcken jag köper!

Edited by sy_Alice

Posted (edited)

https://www.blocket.se/goteborg/Raymarine_Plotter_C80_med_radar_86576971.htm?ca=15&w=3

Det lät ju öööhh, hmm bra!? Eller not... 😉😎:blink:

https://www.blocket.se/goteborg/Radar__plotter_Raymarine_RL80c___86495972.htm?ca=15&w=3

Här är en annan, dock dyrare,,,:huh:

https://www.blocket.se/kalmar/Demo_Utforsaljning_Marinelektronik_86772004.htm?ca=15&w=3

Utförsäljning låter fint, men jag fattar ingenting om vad det är för nåt de säljer...:rolleyes:

https://www.blocket.se/angelholm/Navigationsdator_12V_ECDIS_GPS_sjokort_2019_83964182.htm?ca=15&w=3

Det lät ju intressant, men vad är det för nåt han säljer...:blink:

https://www.blocket.se/stockholm/Dragonfly_7Pro___Plotter_Ekolod__Fraktfritt__84711469.htm?ca=15&w=3

Det är ju ett vettigt pris...:)

https://www.blocket.se/simrishamn/Raymarine_E80W__E120W__SPX30__remote_controls_86377541.htm?ca=15&w=3

En massa vettiga prylar här till rätt så fina priser, men jag blir ju lite misstänkt till att säljaren skriver på Engelska...

Nåväl, det löser sig nog någon dag...

Edited by sy_Alice

30 minuter sedan skrev sy_Alice:

Nåväl, det löser sig nog någon dag...

Jodå, ha lite is i magen, det dyker hela tiden upp nya prylar. Raymarine finns det gott om och är vanligt på beg marknaden. Klart bra grejer.

Min Furuno (som jag är lite stolt över) kostade mig 4500kr. Radar, 9" plotter och kursgivare. 10 år gammal, på originalkvittot står det drygt 40 tkr. Plottern är inte så ljusstark, och har inte samma upplösning som min Simrad. Furunon är klart långsammare när man zoomar eller panorerar. Men, den fungerar, man kommer dit man ska tryggt och säkert. Furuno är mycket välbyggda med en bra kvalitet, något man tryggt kan lita på.

4500 spänn, ett riktigt klipp, eller hur? Visst men det dyker liknande prylar hela tiden så läs annonserna!

• Like 1

Samtidigt måste man komma ihåg att all begagnad utrustning har monterats ur och säljs av någon anledning. Är man duktig och kunnig på vad man köper kan man göra klipp, men vet man inte så mycket kan man lätt gå bort sig. Och stå med en hög elektronikskrot.

Flera av annonserna TS länkar till innehåller prylar som antingen inte fungerar, är gamla men framförallt inte kompatibla med dagens tillbehör, t ex om man vill komplettera med en givare av något slag. Visst kan man göra fynd - det har jag gjort många gånger - men att hitta precis det som passar det TS söker utan att få ett plottrigt icke-kompatibelt hopplock samt att det är pålitligt och up-to-date för lite mer långsegling är inte lätt.

Säger inte att man i TS läge inte skall leta begagnat, däremot att TS bör vara mycket kritisk till det som bjuds ut och gärna fråga om dem på tex forum som detta. Och vi som svarar bör - även om jag själv är en stor uppmuntrare av begagnat - tänka på vad vi rekommenderar TS utifrån dennes erfarenhet och möjlighet att bedöma dylika prylar.

• Like 2

3 timmar sedan skrev IngemarE:

Samtidigt måste man komma ihåg att all begagnad utrustning har monterats ur och säljs av någon anledning.

Jag har hjälpt några att hitta begagnat och tycker det är ganska lätt att hitta bra grejer. Ofta byts utrustning ut för att få modernare och mer integration. Ibland bara för att det är kul med nya grejer.

Han som jag köpte radarn av hade köpt båten att ha vid sommarstugan för badutflykter. Han ville ha en ny plotter, framförallt ljusstarkare, ekolod och vattentemperatur(!). Då blev det för mycket prylar ombord om han behöll radarn. Vi provkörde på hans veranda, väldigt ärlig och trevlig kille.

En bekant skulle ha en plotter, vi hittade en några år gammal Raymarine med ganska aktuella sjökort, ekolod mm. Men, han ville ha något nytt så han köpte en plotter för 4995. Tyvärr glömde han sjökort så det blev ytterligare 1600kr. Är man snäll så kan man säga att han fick en smidigare plotter (skärmen är bara 25% av Raymarinen). Bra affär?

• Like 1

Om du ska göra längeseglingar så kommer det att vara väldigt bekvämt med en autopilot så du kan lämna rodret emellanåt och fortfarande få båten att styra i rätt riktning. Så titta även på fabrikat av autopilot innan du bestämmer dig för plotter/ekolod. En autopilot som är av samma fabrikat som plottern gör det busenkelt med t.ex. waypointstyrning eller ruttnavigering. Med en autopilot så får du samtidigt en elektronisk kompass i ditt båtnavigationsnätverk. (All elektronik du skaffar ska vara inkopplingbar till NMEA2000-nätverk så du kan koppla samman alltihop.)

• Like 1

Om jag var dig så skulle jag först fokusera på båten som helhet eftersom du sa att mkt annat oxå behöver omsorg. Och om inte båten är trevlig att bo på så vill man heller inte sticka iväg till Skottland ex. 

Man klarar sig väldigt långt med en mobil/platta och en bärbar VHF i början. Både plattan och VHF:en är sedan en bra back up om du sedan ska ut på längre seglatser. Och som tidigare sagt så är en autopilot guld värd även för kortare strapatser. 

Så min lista hade varit padda/mobil med vattentätt fodral alt plotter, bärbar VHF och om man ska segla ensam autopilot. 

Sen fixat båten så den är i bra bobart skick. 

När man väl ska ge sig ut på större vatten uppdaterat med nytt navsystem inkl AIS transponder plus säkerhets utrustning typ flotte/bloss mm. 

Om man nu behöver prioritera med pengar, annars är det väl bara blåsa på i vinter 🙂

• Like 1

‎2019‎-‎08‎-‎27 vid 07:15 skrev IngemarE:

….

Säger inte att man i TS läge inte skall leta begagnat, däremot att TS bör vara mycket kritisk till det som bjuds ut och gärna fråga om dem på tex forum som detta. Och vi som svarar bör - även om jag själv är en stor uppmuntrare av begagnat - tänka på vad vi rekommenderar TS utifrån dennes erfarenhet och möjlighet att bedöma dylika prylar.

Tradera tycks vara, som jag skrev tidigare någon slags återvinningscentral, på gott och på ont.

Man kan ha tur, men även motsatsen.

Om man nu skall ge sig ut över Nordsjön till de där "vänstertrafiköarna" skall man nog se till att ha ordentliga prylar ombord, bättre att i butik köpa förra årets modell på rea än förrförra årets modell som är begagnad på Tradera eller Blocket, eller av en kille med veranda...

Tycker då jag som har en minst tio år gammal plotter med "nästan hela kitet" det är väl bara autopilot som saknas... men den satt i båten när jag köpte den och fungerade då, liksom nu, även om den plottern är rätt långsam och tar tid på sig att starta då det är mulet, som jag ondgjorde mig över i en annan tråd. Men jag har en endast 4 år gammal Garmin (inköpt ny) också, även om jag aldrig rör mig ute på Nordsjön utan mest tvärs över Kattegatt så finns den dubbel uppsättning av nästan allting ombord...

Posted (edited)

Jag har en autopilot, ST nånting heter den, kan kolla det närmare när jag kommer ombord nästa gång. Men den ingick i köpet. Men jag tycker inte om placeringen på den, så som den är placerad idag så ger den mig en styrbordssväng om kanske 30 grader och en babordssväng om kanske 60 grader.

Så jag skall i vinter placera om den så att den dels inte sitter i vägen och dels kan utnyttjas fullt ut!

Men det är bra tips om att först se till så att båten är bra att bo i, och att börja i liten skala med platta och bärbar vhf, som ändå inte är bortkastade pengar, då jag även kan använda mig av dem i ett senare läge.

Edited by sy_Alice

Om man vill hålla igen på utgifterna så är begagnat en bra väg. Visst finns det alltid en risk men mitt intryck är att när det tex handlar om att köpa en plotter så är säljarna seriösa och hjälpsamma. Har varit med flera gånger och köpt grejer som vi kunnat prova innan köp. Tradera undviker jag för sådana här saker.

Bärbar VHF är bra, det har jag som komplement till min fasta. Den viktigaste funktionen är DSC och då blir en bärbar dyr. En ny, fast VHF med DSC kostar 1500 kr när det är drive och den kommer att fungera lika bra som en för 5tkr.

Padda är alltid bra inte minst spm backup.

On my small boat, I installed 2 Chartplotter with Total Scan and map Navionix, 3G radar, AIS, VHF. This equipment allows me to go at night, in total darkness, at full speed of the gliding boat. Radar sees a lot, even ducks flying off from the water. I thought it was enough for me to move safely. But one time, in the area of Ekero, I decided to cut the way and went between the Islands, where the map shows a lot of dangerous places. I've seen the boats of the locals who know the place and go at full speed. I walked very slowly because I didn't know the terrain. This did not prevent me from climbing into the rocks hidden under the water.. The way back took a long time, as in any direction I found stones. Now I know that I really need ForwardScan, however, my Simrad GO7, can not work simultaneously with the Forward and Total Scan. And I'll be forced to buy another Chartplotter, Simrad NSS 2. If I was re-selecting the equipment now, I would buy the most functional Chartplotter. Because over time, the need and desire increase, and the equipment does not allow.

Ett bra fäste för paddan i sittbrunnen är en bra lösning man kan komma en bit på. Paddan kan användas hemma och av barnen på resan så kan den dras på hushållskontot och blir inte så dyr. GPS fungerar med god tillförlitlighet och det finns många olika kartor att köpa.

Ersätter förstås inte radar, AIS och radio. Men är underskattat som plotter.

Köpte själv ett fäste för mobilen där jag visar fart, kurs och avstånd till wayponits via saildroid. Stora tydliga siffror.

Vill du bara se andra via AIS. Verkar detta gå att köpa till i de flesta appar för sjökort.

13 minuter sedan skrev Dava:

Vill du bara se andra via AIS. Verkar detta gå att köpa till i de flesta appar för sjökort.

och det fungerar så länge du har GSM-täckning. Det fungerar längs kusten. Över Nordsjön till Skottland krävs en AIS-apparat om du ska se några AIS-mål.

17 timmar sedan skrev Lintott:

och det fungerar så länge du har GSM-täckning. Det fungerar längs kusten. Över Nordsjön till Skottland krävs en AIS-apparat om du ska se några AIS-mål.

Det är ju sant..

5 minuter sedan skrev sy_Alice:

Och då verkar allting helt plötsligt väldigt dyrt!

Fungerande plotter, radar och ekolod för 3500kr. Ganska prisvärt skulle jag säga.

Lite långsammare och lite sämre upplöning men fullt användbart.

Kolla vad ett motsvarande nytt system kostar!

56 minuter sedan skrev sy_Alice:

Fann det här systemet.

Och det verkade ju fint, iaf fram tills dess att jag googlade upp delarna och finner att systemet är kring 20 år gammalt!

Och då verkar allting helt plötsligt väldigt dyrt!

https://www.blocket.se/kalmar/Simrad_CA40__radar_plotter_ekolodsystem__CP42_87132913.htm?aw=1

Kolla displayerna på CA40 och CP42. Visserligen är de generationen före 34/44/54 men om displayen är tillverkad på samma sätt som 34/44/54 kommer de att skikta sig, delaminera, om inte processen redan har startat. Det blir luftbubblor bakom glaset och bubblorna blir större och större. Enligt Navico finns ingen bot mot detta.

Jag har rivit ut CX34:or ur två båtar av den anledningen. Så nu har jag en DX45 komplett med originalkablage på en hylla...