Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rando11

Hjälp med renovering md5

Rekommendera Poster

Hej alla,

Ligger med min segelbåt i Sthlm och skulle behöva hjälp att renovera lite på min md5:a

 

Skulle behöva byta topp packning.

 

Är inte ohändig men aldrig mekat motorer direkt.

 

Finns det någon som har tid och lite kunskap att kunna hjälpa till? Ersättning diskuterad givetvis! Tycker bara det är orimligt att anlita någon marinmekaniker som nästan tar 1000 kr i timman.

 

Tack för visat intresse.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag många mil från dig, så det du efterfrågar hjälper jag dig knappast med genom att skriva detta inlägg.

 

Men en fundering - varför behöver topplockspackningen bytas, och vet du anledningen till att den har gått åt skogen ?  En toppackning går sällan utan anledning, och på en så gammal motor kan det ibland dyka upp en hel del överraskningar när man demonterar. Bara en tanke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu är jag många mil från dig, så det du efterfrågar hjälper jag dig knappast med genom att skriva detta inlägg.

 

Men en fundering - varför behöver topplockspackningen bytas, och vet du anledningen till att den har gått åt skogen ?  En toppackning går sällan utan anledning, och på en så gammal motor kan det ibland dyka upp en hel del överraskningar när man demonterar. Bara en tanke.

Den bolmar som en skorsten vid gaspådrag. Vit rök.Har hört både från mekaniker, andra från klubben och vad jag kunna läsa hör att det troligtvis är topplockspackningen som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rando11:

Den bolmar som en skorsten vid gaspådrag. Vit rök.Har hört både från mekaniker, andra från klubben och vad jag kunna läsa hör att det troligtvis är topplockspackningen som läcker.

Så är det säkert. Frågan är bara varför den gått, och om det hjälper att bara byta packningen utan att den nya också kommer gå inom kort. Men enda sättet är att öppna och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev IngemarE:

Så är det säkert. Frågan är bara varför den gått, och om det hjälper att bara byta packningen utan att den nya också kommer gå inom kort. Men enda sättet är att öppna och kolla.

Vad jag förstått så är det ett vanligt problem, kanske konstruktionsmiss? Har ägt

båten i två år och vet inte hur förra ägaren behandlat morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...