Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

GPS när det är mulet?

Rekommendera Poster

Hej!

Två av båtens minst tre olika GPS mottagare fungerar sämre när det är mulet.

Jag har två plottrar, en äldre North Star M84 som inte hittar satelliterna på minst fem minuter om det är mulet. Här finns en extern antenn högt upp och fritt på båten, (sedan vet jag att GPS-antenner inte skall sitta för högt upp)

Sedan är det kontrollpanelen till Zipwake som tar nästan lika lång tid på sig, den har bara den interna antennen, ingen extern. Denna är bara några år gammal.

Min något nyare Garmin 52 med bara intern antenn hittar satelliterna så gott som omedelbart, telefonerna och den nya Ipaden har heller inga problem, men dom kanske även tar hjälp av 4G nätet..?

Kan det vara en generationsfråga alltså plottrarnas ålder? Jag vet förvisso att North Starens antennkabel är skarvad, men det var en fyrledare ingen koax.

Denna har även DGPS med WAAS/EGNOS aktiverat om nu det är bra eller dåligt?

Statisk navigartion (som jag inte vet vad det är) är av.

Men satelliternas sändareffekt är väl inte så värst hög? Och dom ligger ju rätt långt ut, så det kanske inte är så konstigt om äldre mottagare tar tid på sig att hitta tillräckligt många för att våga starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moderna mottagare har ju en högre känslighet sen kan det ju vara så att den nya stödjer fler system än gps tex glosnass som ju fungerar bättre här uppe i norr, den kan ju tänlkas ha stör även för Galileo. Att plattorna med 4g i beror ju på att dom använder agps och oftast stödjer glosnass oxå.

/Bernt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS-chipen har blivit otroligt mycket bättre. Kolla bara en modern telefon som kan ge en position inomhus. Jämför positionen från en plotter med några åt på nacken mot en telefon. Dessutom använder telefonen agps för att blixtsnabbt få fram positionen. Ofast har telefonen även mer intelligens än plotterns GPS, tex har man aldrig haft problem med "Carzy Ivan" som en del äldre Garmin hade problem med dvs att man helt plötsligt fick en position många km fel. Telefonen förstår att man inte kan färdas 1500 m i sidled på 1 sek.

Min Furuno radar har en stor fin GPS men med ett antal år på nacken. Jag rev ut innehållet i "svampen" och satte in en puck a 2-300kr. Enorm förbättring. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In the settings of each device you can see the number of satellites and the strength of their signal. My boat is stored in a metal-roofed eling. The metal roof greatly reduces the signal. And all available equipment almost does not see satellites.  However, for one piece of equipment, this is not a big hindrance. https://www.navico-commercial.com/en-US/Products/GPS/Simrad-GS25-GPS-Antenna-en-us.aspx. GS25 good look. All equipment of the same brand, the same date of manufacture. Think,  the GS25 has a more sensitive antenna than the others.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎28 vid 23:35 skrev Evgeny_V:

In the settings of each device you can see the number of satellites and the strength of their signal. My boat is stored in a metal-roofed eling. The metal roof greatly reduces the signal. And all available equipment almost does not see satellites.  However, for one piece of equipment, this is not a big hindrance. https://www.navico-commercial.com/en-US/Products/GPS/Simrad-GS25-GPS-Antenna-en-us.aspx. GS25 good look. All equipment of the same brand, the same date of manufacture. Think,  the GS25 has a more sensitive antenna than the others.

Thanks for the reply!
Yes I know!
My boat's roof is made of fiberglass.
NorthStar has an external antenna, Garmin has a built-in and it is the one that works most satisfactorily. My navigators are not networked together.

The problem is that NothStar does not find any satellites at first, it takes several minutes before they appear on screen one by one.
The first thing I do when preparing the boat before departure is to put on this plotter. Then it usually shows the correct position when the moorings are released, but not always.

This equipment is now so old so I have no desire to buy a new antenna or supplement it in any other way.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att det inte behöver vara optisk sikt mellan mottagaren och satelliter.

 

För vår del var det oftast problem med positionen soliga eftermiddagar med gamla plottern. Den nya har hittills Inga sådana besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig haft problem med GPS-mottagnig på sjön. 

 

Begriper mig inte på varför en extern antenn skulle göra skillnad, typ 2 meter närmare satellit.

Eller uppe i masttoppen 12 meter upp. 

Nån som kan förklara detta? 

 

Studs mot vattnets vågor? 

 

 

I skogen, när jag orienterar vid jakt eller skoteråkandebkan jag mista uppkopplingen, när jag befinner mig i tätaste skogen. 

Men det växer ju inga trän på sjön... 

 

Extern antenn, är bara ett dyrt tillbehör, såvida man inte har en stålbåt. Eller en GPS, med dålig teknik. 

Kanske känslig för störningar från

t ex led-drivers... 

 

Visst, jag skulle kunna ha fel... 

Men se, det har jag inte... 

 

Kör med Garmin, året runt i alla väder. 

Gamla prylar, men de funkar. 

 

Nån som märkt skillnaden om man sänker eller höjer externa antennen två meter, fötutom att det kan se bra ut med en extrapryl. 

 

Minns att det i början fanns fakemobiler, som man kunde kuta omkring med på stan... typ ständig uppkopplad, var högsta modet. Up to date, typ. 

Gällde bara att ha svadan igång... Någon hade bandspelare i väskan samt högtalare i uringningen. O en LM-lur mot örat😉

 

Lika mycket meningslöst tjat som i dag. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag är rätt säker på att det inte behöver vara optisk sikt mellan mottagaren och satelliter.

 

För vår del var det oftast problem med positionen soliga eftermiddagar med gamla plottern. Den nya har hittills Inga sådana besvär.

Nä, dessutom ligger väl dessa satelliter längst ut (?)

 

7 minuter sedan skrev Hybro:

Aldrig haft problem med GPS-mottagnig på sjön. 

Begriper mig inte på varför en extern antenn skulle göra skillnad, typ 2 meter närmare satellit. 

Nån som kan förklara detta. 

 

I skogen, när jag orienterar, kan jag mista uppkopplingen, när jag befinner mig i tät skog. 

Men det växer inga trän på sjön... 

 

Extern antenn, är bara ett dyrt tillbehör, såvida man inte har en stålbåt. 

 

Visst, jag skulle kunna ha fel... 

Men se, det har jag inte... 

Kör med Garmin. 

Kan det vara så att vissa externa antenner har inbyggd antennförstärkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extern antenn kan nog framför allt vara bättre byggd, och därmed ha högre känslighet, än en liten antenn inklämd i en elektronikpryl. Om den också kan komma lite mer fritt från omgivande föremål (sittbrunn/överbyggnad, stålbågar, osv) så kan den få bättre mottagning från satelliter lågt över horisonten, och då dels få fler satelliter låsta och få bättre vinklar mellan dem. Och färre studsade signaler som försämrar.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...