Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Ljuddämpare Yanmar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ljuddämparen har gått sönder på snipan, en Marex 21 med Yanmar tvåcylindrig diesel. Jag har läst lite gamla trådar här och blir lite osäker på vad som är rätt. Det satt en klotformad ljuddämpare av något slags gummi eller plastmaterial. När jag ny ska köpa en ny så undrar jag lite över allt jag läst här om ventiler och vattenlås. Avgaslimpan är ca 20 cm över vattenlinjen och avgasröret går ner ungefär i höjd med vattenlinjen. Genomföringen för avgasutsläppet är ca 15 cm ovan vattenlinjen.

 

Som en provisorisk lösning har jag bara bytt ut ljuddämparen mot en gummislang. Nu undrar jag har jag gjort något dumt och vilken typ av ljuddämpare behöver jag, behöver jag en med vattenlås eller klarar jag mig utan vattenlås  eftersom avgaslimpan är så högt över vattenlinjen.

 

Hälsningar Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så mycket ljuddämpare som vattensamlare ("muffler"). Syftet är att ta hand om vattnet som finns i avgasröret när motorn stängs av.

Vetus har mycket bra grejer men lite dyrare.

 

ljuddämpare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det behövs när avgaslimpan ligger högre än avgasröret?

//Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska förtydliga min fråga. Om jag förstått rätt så kan vatten från avgasröret gå bakvägen in i cylinderloppen och förorsaka allvarliga skador. Men om avgaslimpan och cylindertoppen är ovanför avgasrör och ljuddämpare borde ju inte kylvatten kunna smyga upp där. Eller tänker jag fel?

 

De diskussioner jag läst här verkar mest handla om segelbåtar med motorn placerad djupt under vattenlinjen.

 

//THomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thoen:

Eller tänker jag fel?

Nej det är riktigt. Frågan är varför det satt en vattensamlare där tidigare? Kolla noga innan du skippar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte de satt dit ett vattenlås för att sänka ljudet lite grann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...