Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Simmalungt

Varning för hög batterispänning

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag frågar inte ofta eftersom svaren oftast finns i gamla trådar, men nu går jag bet.

När jag startar motorn med solcellen otäckt börjar motorns system varna för hög batterispänning efter ca. 5 minuter.

Täcker jag över solcellen funkar allt som vanligt igen.

Även om jag startar motorn med landström inkopplat så varnar det nästan omedelbart, utan landström, inga problem.

Tidigare har solcellen/regulatorn lagt ned sin laddning och nollar när generatorn börjar ladda, inte nu längre.

Min uppsättning är.

Ctek M300 2016

Ny generator 2017

Nya batterier 3x105 AH 2019

Skyllermarks system, gammalt

Epever Tracer 2210A 2017 konfigurerat som standard enl. min batterityp.

Solcell 100W gammal

Startbatteri 2012

Enda kontakten startbatteriet och generatorn har med förbrukningsbanken är via skiljerelät.

Nu till min fråga: kan det vara skiljerelät som gett upp och skickar ström baklänges till batteriet (låter jättekonstigt) eller har panelen erfarenheter som kan hjälpa mig?

 

Mvh Tommie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kan jag tänka mig att det ligger till.

 

De nya batterierna är fräscha och därmed orkar laddarna lyfta spänningen högre än de orkade med de gamla batterierna.

 

Nu vet jag inte vilka batterier du har, men EP-Ever laddar både våta batterier och AGM med lite högre spänning under en tid efter att spänningen varit låg.

 

När du startar motorn blir det ett spänningsfall i startbatteriet som på något vis kanske även påverkar spänningen som regulatorn uppfattar så då är det dags att ladda med lite högre spänning en stund.

 

Ett kopplingsschema kan kanske hjälpa till för att förstå.

 

Kanske har skiljereläet hängt sig så att start- och förbrukningsbatterier hänger ihop under starten.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om något hängt sig skall/kan du inte få "för hög" spänning, eftersom laddare och regulator kommer hålla dessa rimliga. Inte ens i boost mode. Spänningslarmen brukar dessutom vara ganska rymligt tilltagna för att inte larma vid t ex alla typer av normal laddning (t ex först >15-16V).

Du får ju dessutom larm efter ett tag när motorn går, och då skall skiljereläet i vilket fall som helst vara slutet.

 

Eftersom du har felet både vid landström och solpanel funderar jag på om du inte kan ha jord/kontaktfel någonstans. Dvs att jordpotentialen inte är 0V överallt. Det kan ge just sådana skumma saker och att spänningen kan vara mycket olika beroende på var man mäter. Att det sitter något Skyllermarks på båten är ingen garanti för någonting. I värsta fall har t.o.m. någon groteskkabel lossnat, då deras kabelskor och satser ibland är illa anpassade för båtens elsystemskomponenter.

 

Har du mätt med multimeter vad det verkligen ÄR för spänning när den larmar ?  Börja att mäta över batterierna, dvs på plus/minuspolerna. Gå sedan vidare och mät på motorn. Du kan också mäta mellan motorgods och batteriminuspol för att se att det inte skiljer mer än högst några tiondels volt.

 

Tror som sagt du måste mäta med ett instrument för att reda ut detta.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst.

Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra.

Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att d löste sig.

Appropå solcellsregulator.

Vilken spänning är den inställd på att sluta ladda.

Jag köpte 5st 73ah biltemabatterier.

I somras la regulatorn av och laddade 15-16 V trots att jag ställt avstängning på 14.4V.

Hurom så är batterierna slut. Kan från fulladat köra 4A i ca 1h/batteri så är batteriet slut. Det ska ju ge nära 40Ah till halvfullt.

Kan det bero på period ca1-2Veckor i somras med den söndriga regulatorn?

Beror det på allmänt för högt inställd spänning på regulatorn 14.4V?

Vad e vettig avstängningsspänning?

Eller beror det på att det är biltemabatterier.

Ögat som ska visa batterikondition lyser knallgrönt på alla batterier.

3av 5 har 5-10% att ge från full laddning till i stort sett tomt på 4A belastning.

2st har ca 50% att ge.. återhämtar spänning lite sakta vid vila efter belastning.

Ett sånt batteri borde väl få en 50w lampa att lysa i 20h utan problem.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Kan det bero på period ca1-2Veckor i somras med den söndriga regulatorn?

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

48 minuter sedan skrev Caribic410:

Eller beror det på att det är biltemabatterier.

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

48 minuter sedan skrev Caribic410:

Ett sånt batteri borde väl få en 50w lampa att lysa i 20h utan problem.?

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att koka sönder batterierna men en lärdom är väl att det är väldigt bra med att kunna mäta spänning och ström mha fasta instrument typ batterimonitor.

 

En båtkompis anser att det är bra att även mäta oljetrycket så att man över tid kan observera om det sjunker så att felsökning kan ske innan oljelampan tänds som akutlarm.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev skippeer:

En båtkompis anser att det är bra att även mäta oljetrycket så att man över tid kan observera om det sjunker så att felsökning kan ske innan oljelampan tänds som akutlarm.

Instämmer.

--

Det finns bra grejer för att automatiskt övervaka batterispänningen och som kan koppla bort förbrukare vid både för hög och för låg batterispänning samt ge larm. 

Tex Victron Battery Protect.

Väldigt vettig pryl som kan skydda batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Aa.. shit menade 10h.. (40Ah) och i takt med att spänningen går ner så e ju förbrukningen lägre. I början 4.4A och efter 30 min under 4A

1 och 2 ligger väldigt nära varann på "tangentbordet"

Så "tömma" ett fulladdat 73Ah fritidsbatteri på 1h med den förbrukningen e väl orimligt. Borde ju såklart testat så när batterierna var nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Multimetrar visar lika så också den med tångamperemetern, så jag tolkar det som dom visar hyfsat rätt. Nuvarande solcellsregulator visar 0.1V lägre spänning än multimetrarna men samma ström som tångamperemetern.

Jag vet juninte exakt hur länge den förra regulatorn var kass. Vet heller inte hur hög spänning den kunde visa så det kan ha varit så att den släppt igenom spänning och ström direkt från solceller till batterier. Har 400W solceller.

Att batteri-ögonen visar grönt och att vilospänning i battetierna håller sig på 12.8V i veckor efter laddning.. känns ju som batterier e ok men 4A belastning i en h.. och batteri är tomt.. vilospänning 11V.. men några av batterierna kunde gå upp till lite högre vilospänning.

Gröna ögonen visar grönt på alla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Caribic410:

Aa.. shit menade 10h.. (40Ah) och i takt med att spänningen går ner så e ju förbrukningen lägre. I början 4.4A och efter 30 min under 4A

1 och 2 ligger väldigt nära varann på "tangentbordet"

Så "tömma" ett fulladdat 73Ah fritidsbatteri på 1h med den förbrukningen e väl orimligt. Borde ju såklart testat så när batterierna var nya.

Vilken spänning kan va vettigt att ställa in regulatorn på, att den ska sluta ta emot laddning?

Mätte på laddaren när den laddat klart låg spänningen från den på ca 13.3-13.6 fast 14.3-14.4 när den laddade.

Känns ju som man bör ställa regulatorn på typ 13.5V eller nåt och låta den toppladda till 14.4 ibland.

Jag har haft min inställd på 14.4V hela tiden.. men jag har ju haft 2kylboxar igång hela tiden.. 

2 av batterierna har lite liv kvar men jag kommer byta ut alla. Vill väl dom nya ska hålla 3+ säsonger.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13,5V ger fulladdat också, men det tar onödigt lång tid. 14,0V är ändå ganska säkert och är ungefär den spänningen jag valt. I och med att solpanelerna har gott om tid att ladda (laddar ju även när båten inte används) ligger jag gärna lite i underkant på den spänningen.

 

Men det är jag, du kommer säkert få fler svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kör "cyklisk drift" dvs laddar och tar ut samtidigt typ larm, telefonväxel, så kör man 13,6 - 13,8 V.

När mina blybatterier underhålls så håller Sterling 13,7V konstant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

När man kör "cyklisk drift" dvs laddar och tar ut samtidigt typ larm, telefonväxel, så kör man 13,6 - 13,8 V.

När mina blybatterier underhålls så håller Sterling 13,7V konstant. 

Känns lite som att jag lyssnat på lite fel expertis eller så har den expertisen tolkat mitt eluttag vs laddning lite galet.

När jag sagt till regulatorn att strypa solceller vid 14.4V har det nog "brännt" på med den spänningen i överkant i fulladdade batterier.

Så kanhända redan det förkortat livslängden ordentligt på mina. När regulatorn sen la av så var det väl extra boost.

Sätter dit nya. Behåller dom två som är någorlunda kräm i och har dessa som extrabatterier till jollen.

Ställer nya regulatorn på 12.8-14.0V och ställer upp t 14.4V nån gång ibland när jag e ute.

(har förstått att det kan va bra för att avsulfatera ibland) så får jag se om dom håller mer än 2 säsonger. Såg att granngården säljer den storleken (fysisk storlek) på batterier för typ biltemapris.. fast för att kunna få till en jämförelse får det väl bli likadana igen. 

Tack för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra solcellsregulator kommer aldrig att förkorta livet på batterierna, tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

En bra solcellsregulator kommer aldrig att förkorta livet på batterierna, tvärtom.

? Försöker hitta vad det är svar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

? Försöker hitta vad det är svar på?

 

21 timmar sedan skrev Caribic410:

När jag sagt till regulatorn att strypa solceller vid 14.4V har det nog "brännt" på med den spänningen i överkant i fulladdade batterier.

Så kanhända redan det förkortat livslängden ordentligt på mina.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Så en bra regulator kan man ställa på 14.4V som avstängning/strypning av solceller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Caribic410:

Så en bra regulator kan man ställa på 14.4V som avstängning/strypning av solceller?

Solcellerna stängs inte av. Men en bra regulator reglerar batterispänningen enligt standardvärden beroende på batterityp eller enligt användarens inställningar. T.ex. EP Tracer har denna matris plus att du kan göra en egen "User-typ".

image.png.b83f0176c0e73d7cb556b3d86eac2512.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billig regulator kan man inte ställa vilka spänningar man vill ha men, även en billigt regulator brukar fungera bra men de har inte samma "skydd" så riksen finns att de går sönder utan att man märker det.

Totalt sett är det sällsynt att en solreguator förstör batterierna. En batteriladdare är mycket farligare, den sover inte på nätterna!

EPever 2215 är en bra regulator, den har jag kört i flera år. För säkerhetsskull brukar jag minska maxspänningen på vintern.

Men idag skulle jag köpa en Victron SmartSolar MPPT som har bluetooth och därmed lättare att kolla/ställa in. Den går också att koppla ihop med andra Victronprylar med möjlighet till fjärrövervakning (som inte är billig).

Att tänka på idag är att köpa en regulator som klarar LiFePO4 batterier. Förr eller senara kommer man att byta till sådana. Både Victron och EPever fungerar med LiFePO4.

Ska man åka till Victronbutiken och har spenderbyxorna på så köp även en Victron Battery Protect som kopplar bort batterierna vid för heög eller för låg spänning. En billig försäkring.

Vill man ha en bra övervakning så kompletterar man med en BMV-702.

Totalt pratar vi om drygt 5000kr men ack så skönt att ha och, det är framtidssäkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Totalt sett är det sällsynt att en solreguator förstör batterierna. En batteriladdare är mycket farligare, den sover inte på nätterna!

Håller helt med, men om man har hela 400W i solpaneler kan de trycka på tillräckligt för att koka sönder ganska mycket även om de bara är aktiva på dagen (20-30A)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

En billig regulator kan man inte ställa vilka spänningar man vill ha men, även en billigt regulator brukar fungera bra men de har inte samma "skydd" så riksen finns att de går sönder utan att man märker det.

Totalt sett är det sällsynt att en solreguator förstör batterierna. En batteriladdare är mycket farligare, den sover inte på nätterna!

EPever 2215 är en bra regulator, den har jag kört i flera år. För säkerhetsskull brukar jag minska maxspänningen på vintern.

Men idag skulle jag köpa en Victron SmartSolar MPPT som har bluetooth och därmed lättare att kolla/ställa in. Den går också att koppla ihop med andra Victronprylar med möjlighet till fjärrövervakning (som inte är billig).

Att tänka på idag är att köpa en regulator som klarar LiFePO4 batterier. Förr eller senara kommer man att byta till sådana. Både Victron och EPever fungerar med LiFePO4.

Ska man åka till Victronbutiken och har spenderbyxorna på så köp även en Victron Battery Protect som kopplar bort batterierna vid för heög eller för låg spänning. En billig försäkring.

Vill man ha en bra övervakning så kompletterar man med en BMV-702.

Totalt pratar vi om drygt 5000kr men ack så skönt att ha och, det är framtidssäkert.

Vet inte vad minnuvarande heter men det är en mppt 100A.

Vad skulle du ställa max-spänningen på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Vet inte vad minnuvarande heter men det är en mppt 100A.

Vad skulle du ställa max-spänningen på?

Sommartid kör jag 14,2V, vintertid 13,7V. Detta med en "pålitlig" regulator.

En 100A MPPT låter inte som en helt "pålitlig", en "riktig" regulator på 100A brukar vara svindyr.

Med en sådan regulator skulle jag sätta den på max 14,0V. Dessutom skulle jag noga kolla spänningen, att den inte blir för hög.

 

4 timmar sedan skrev IngemarE:

Håller helt med, men om man har hela 400W i solpaneler kan de trycka på tillräckligt för att koka sönder ganska mycket även om de bara är aktiva på dagen (20-30A)...

Äsch så mycket lyser inte solen ;)

Har man så mycket solpanel så ska man definitivt ha både en bra regulator och en vettig övervakning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Sommartid kör jag 14,2V, vintertid 13,7V. Detta med en "pålitlig" regulator.

En 100A MPPT låter inte som en helt "pålitlig", en "riktig" regulator på 100A brukar vara svindyr.

Med en sådan regulator skulle jag sätta den på max 14,0V. Dessutom skulle jag noga kolla spänningen, att den inte blir för hög.

 

Äsch så mycket lyser inte solen ;)

Har man så mycket solpanel så ska man definitivt ha både en bra regulator och en vettig övervakning.

Ok.. får leta rätt på kvitto.

Hur mkt är "svindyr"" för en sån?

Aaa. Hade tänkt sätta den på 13.8-14

Jar kört 14.4v sommar å 13.7v vinter.

På sommaren när jag kommit t båten.. å annars åxå har regulatorn visat 14.4v.

Fast i somras såg jag att den plötsligt visade 15-17v.. å alla andra funktioner verkade vilsna.

Hade dessvärre kvar den i ett par veckor tills jag fick den nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Ok.. får leta rätt på kvitto.

Hur mkt är "svindyr"" för en sån?

Aaa. Hade tänkt sätta den på 13.8-14

Jar kört 14.4v sommar å 13.7v vinter.

På sommaren när jag kommit t båten.. å annars åxå har regulatorn visat 14.4v.

Fast i somras såg jag att den plötsligt visade 15-17v.. å alla andra funktioner verkade vilsna.

Hade dessvärre kvar den i ett par veckor tills jag fick den nya.

Ps. Den första nya.. köpt från nån kinabutik var för klen, så jag fick beställa en ny nr2.. , den sitter där nu. Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Caribic410:

Hur mkt är "svindyr"" för en sån?

 

En bra regulator för 15-20A kosta 1-2 tkr.

100A, minst 5tkr

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

En bra regulator för 15-20A kosta 1-2 tkr.

100A, minst 5tkr

Ok. Då är det antingen inte en 100A utan kanske 30A... eller så är det en "inte bra" den kostade nog inga 5k.. max 1.8k eller nåt.

Testar på 13.8V vid kotinuerlig druft och nån toppning nån gång /sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta sammanhang är det bra att påpeka att en bra regulator (liksom en bra laddare) har tempsensor så att laddningen kompenseras efter varierande grader. Denna ska sättas direkt på batterierna. 
Kallt = högre spänning

Varmt = lägre spänning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...