Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MarkusF

GPS i mobilen funkar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder Eniro på sjön i min Samsung. I dag hittade den inte min position trots att plats var itryckt. Den visar en position några hundra meter snett. Sonen hade också problem med Pokemon Go härom dagen. Vad kan ha hänt? Och vad gör jag åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika sätt att lokalisera en telefon.

WiFi-nätverk och mobila nätverk ger lite sämre precision än GPS-funktionen.

 

GPS:en stängs ofta av för att spara energi när telefonens batteri har låg laddning.

 

Kolla på "Lokaliseringsmetod" under "Plats" om du har en Android.

Tillägg: Och nu ser jag att du har det...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om flera mobiler där gps-en börjat fungera mycket sämre eller t.o.m. slutat fungera efter cirka två år. Det är nästan så man misstänker att det är by design... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då! Det är en xcover3 som har varit med några år. Och som jag dessutom tänkt att sonen ska ta över för pokemon, när jag köper ny. Det kanske blir svårt... 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Eld-:

Jag har varit med om flera mobiler där gps-en börjat fungera mycket sämre eller t.o.m. slutat fungera efter cirka två år. Det är nästan så man misstänker att det är by design... 

Inget varken jag eller min familj märkt och vi använder våra mobiler till de av olika anledningar inte fungerar längre (senast bytte vi för att Bank-ID inte längre funkade på Kitkat).

 

3 minuter sedan skrev MarkusF:

Aj då! Det är en xcover3 som har varit med några år. Och som jag dessutom tänkt att sonen ska ta över för pokemon, när jag köper ny. Det kanske blir svårt... 😕

Kolla inställningarna innan du ger upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har kollat inställningarna, men gör nya försök. Det kanske kan vara tillfälliga överbelastningar också? Just nu verkar det fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samsung? Min fru får alla möjliga sporadiska problem med sin, hjälper ofta att starta om

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev trewq:

Samsung? Min fru får alla möjliga sporadiska problem med sin, hjälper ofta att starta om

Min fru också, men inte jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde mig för i en radioaffär. Expediten trodde att det kunde bero på operatören. Jag är tveksam eftersom mobilen är inställd på läget att använda både nät och satellit. 

Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag tänker på är att alla mobiltelefoner med GPS mottagare använder A-GPS eller assisted GPS som det också kallas.


 

Citat

 

När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden.

 

Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position.

 

 

Det skulle kunna förklara varför du får en position som är hundra meter fel. Men det förklarar inte varför du inte längre får en exakt position från satelliterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGPS är till för att GPSen snabbare ska hitta sin position dvs slippa en "kallstart". I absoluta nödfall används GSM nätet för att få en position tex när det ör omöjligt att "se" satelliterna.

Åtminstone iPhone har ytterligare en möjlighet och det är att bestämma position mha WiFi nät, man har en databas med information om WiFi-nät. Detta används tex på en smal gata med höga hus där det kan vara svårt att "se" flera satelliter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...