Jump to content
Sunday 22 September 2019
Sign in to follow this  
sy_Alice

Mini-Heki plus 40x40

Recommended Posts

Hej.

Jag har en helt ny oanvänd taklucka liggandes här hemma, hade tänkt ha den till ett husbilsprojekt jag höll på med för ett par år sedan, men jag råkade ut för kamremsras på bilen innan jag kom så långt, så bilen hann skrotas innan jag hunnit såga upp taket.

https://campout.se/husvagn-husbil/karosseri/takluckor/kompletta/400x400/mini-heki-40-x-40-cm.php

Min båt idag är en Beason 31 från 1978, där förpiksluckan är väldigt repig och har ett allmänt tråkigt utseende, den är inte riktigt heller ordentligt tät.

Det kommer väl antagligen inte se klokt ut, men kan ovan lucka passa ombord på min båt?

Tittade på luckan du länkade till. Förutom att den är ful som stryk att ha på en båt så är jag tveksam till att den skulle hålla tätt för en överbrytande sjö, om den ens klarar belastningen.

2019-08-23 vid 20:43 skrev sy_Alice:

Hej.

Jag har en helt ny oanvänd taklucka liggandes här hemma, hade tänkt ha den till ett husbilsprojekt jag höll på med för ett par år sedan, men jag råkade ut för kamremsras på bilen innan jag kom så långt, så bilen hann skrotas innan jag hunnit såga upp taket.

https://campout.se/husvagn-husbil/karosseri/takluckor/kompletta/400x400/mini-heki-40-x-40-cm.php

Min båt idag är en Beason 31 från 1978, där förpiksluckan är väldigt repig och har ett allmänt tråkigt utseende, den är inte riktigt heller ordentligt tät.

Det kommer väl antagligen inte se klokt ut, men kan ovan lucka passa ombord på min båt?

Tror den skulle passa riktigt bra.

• Like 1

Nej vacker är den inte!

Den är avsedd att sitta fast på taket på en husbil, där den utifrån inte syns om du inte är uppe på taket eller tittar ner på bilen från en högre höjd.

Anledningen till min fråga är att jag redan har den. Och jag tänkte lite granna på sådana luckor som har en kupol över så att man inifrån kan titta ut utan att stoppa ut huvudet!

Men man borde kunna täta den bra så att vatten inte tränger in!?

1 minut sedan skrev sy_Alice:

Nej vacker är den inte!

Den är avsedd att sitta fast på taket på en husbil, där den utifrån inte syns om du inte är uppe på taket eller tittar ner på bilen från en högre höjd.

Anledningen till min fråga är att jag redan har den. Och jag tänkte lite granna på sådana luckor som har en kupol över så att man inifrån kan titta ut utan att stoppa ut huvudet!

Men man borde kunna täta den bra så att vatten inte tränger in!?

Det borde inte läcka in om den håller tätt på husbil som susar fram i 45knop i ösregn

Den lucka som sitter i båten idag kan du garanterat stå på utan att den går sönder. Jag är starkt tveksam för att husvagnsluckan klarar den belastningen. Där är det största problemet med luckan om du kan leva med hur den ser ut.

Jag anser starkt att man skall inte stå på några luckor överhuvudtaget, oavsett dess konstruktion, form eller utseende!

27 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag anser starkt att man skall inte stå på några luckor överhuvudtaget, oavsett dess konstruktion, form eller utseende!

Exakt. Det är dessutom livsfarligt.

Men nog borde luckan fungera, många husvagns grejer funger bra i båtar och är dessutom mycket billigare.

Jag hade nog hellre byggt en lucka själv, alternativt fixat till den som redan sitter på båten i så fall. Husbilsluckan verkar vara i ganska skör plast, så största risken är om den inte är tillräckligt stark för att tåla vågor. Jag vill inte ha ett stort hål i fördäck när det blåser lite... Den bör även vara stark nog för att hålla om ett skot fastnar i den eller om någon (av misstag) trampar på den, ramlar på den eller tappar något tungt.

Nästa problem är att den verkar sakna gummilist, så även om den säkert är regntät lär den inte vara tät när den sköljs över av en våg.

Det sista och minsta problemet jag ser är att den bara öppnas 50 grader. Beroende på var den sitter i båten tänker jag att man vill kunna ta sig ut genom luckan samt skicka föremål in och ut.

• Like 1

Luckan är gjord i polykarbonat så styrkan lär inte vara något problem. Tät lär den nog vara, tror inte husbilsägare accepterar läckande takluckor (vilket båtägare verkar göra).

Men luckan är liten vilket kan vara opraktiskt.

Jag skulle i första hand försöka renovera befintlig lucka och sätta denna i salongen om det inte redan finns.

En lucka i salongen ger både ljus och ventilation och brukar innebära en klar förbättring av boendekomforten.

Utöver det som redan sagts, med tillägget att skotet lär fastna i alla slag - 40x40 är ju inte så stort. Vad är det för storlek på det befintliga hålet..?

Edited by Peter_K

2 timmar sedan skrev Peter_K:

Utöver det som redan sagts, med tillägget att skotet lär fastna i alla slag - 40x40 är ju inte så stort. Vad är det för storlek på det befintliga hålet..?

Om du inte har ventilen öppen lär du inte ha nåt problem med att skot fastnar.

6 minuter sedan skrev Caribic410:

Om du inte har ventilen öppen lär du inte ha nåt problem med att skot fastnar.

Tror jag inte, men prova du 👍

3 timmar sedan skrev bhemac:

Luckan är gjord i polykarbonat så styrkan lär inte vara något problem. Tät lär den nog vara, tror inte husbilsägare accepterar läckande takluckor (vilket båtägare verkar göra).

Men luckan är liten vilket kan vara opraktiskt.

Jag skulle i första hand försöka renovera befintlig lucka och sätta denna i salongen om det inte redan finns.

En lucka i salongen ger både ljus och ventilation och brukar innebära en klar förbättring av boendekomforten.

Regntät lär den absolut vara, men tittar man på bilden ser den inte ut att vara tät när den blir översköljd av en våg. Men det är förmodligen lättare för trådskaparen att avgöra - han eller hon har ju den faktiska luckan att titta på och inte bara en bild. 

19 timmar sedan skrev bhemac:

På tidigare Beasonbåtar, innan motorn flyttades från förpiken, så fanns där 3 st takluckor på båten. Idag finns där bara 1.

Men tanken är god att flytta min befintliga väldigt repiga  lucka till salongen och på den såga upp ett runt hål och sätta fast en kupol på den. Då kan jag stå raklång inne i båten och samtidigt kunna ha koll på segel och annat inifrån. Och precis framför sprayhood torde vara ett rätt så skyddat ställe  så att den inte är i vägen eller man riskerar trampa på den eller tampar, skot och annat kanske kan fastna i den...

18 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad är det för storlek på det befintliga hålet..?

Det befintliga hålet är 40x40. Så husbilsluckan borde kunna passa rätt på!

21 timmar sedan skrev Marina95:

Den bör även vara stark nog för att hålla om ett skot fastnar i den eller om någon (av misstag) trampar på den, ramlar på den eller tappar något tungt.

Det är iofs sant. Den skulle komma att sitta så placerad att man faktiskt av rent misstag kan råka trampa på den eller än värre snubbla på den.

Det är nog bättre att leta upp en riktig förpikslucka istället och sälja denna...

Om den befintliga luckan är repig så är det troligen plexiglas. Enkelt och billigt att byta, jag ska nog göra det på två luckor i vinter. Värma upp luckan, gärna i bastun, och sen skära upp gummimassan som troligen är butyl. Nytt plexi kan man beställa färdigsågat sen är det bara att limma igen.

--

Kupol letade jag efter länge utan att hitta något vettigt. Går ju att göra själv men man ska ha tid till det. De gamla "flygande fästningarna" hade så för navigatören som dessutom satt på en stol med hydraul så att han kunde pumpa upp sig för att göra astronomiska observationer. Att de fick någon precision i dessa med tanke på brytningsfel i plexiglaset är otroligt men de hade ju en bubbelsextant så redan där var väl precisionen borta.

Men just att kunna se sig om utan att behöva lämna den goda stugvärmen var lockande. Idag skulle jag nog använda en eller flera kameror, troligen billigare.

• Like 1

11 minuter sedan skrev sy_Alice:

Men akryl? 

Akryl = plexiglas, det dög åt flygande fästningarna.

Men lite tunn godstjocklek kanske?

Jag var nere vid båten en snabb sväng idag o mätte luckan. O jag har nog missat något. Invändigt så är kanterna 55x55 o utvändigt är luckan 50x50.

Så det går nog inte göra så som jag tänkte. 

Men jag kan kanske sätta min heki-lucka precis framför sprayhood, den borde sitta ganska så skyddat där, den ger bra ljusinsläpp o samtidigt kan den funka som utkikskupol... 

Får klura på detta...