Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Det finns en hel del trådar om navigeringsprogramvaror för pc, men jag hittar inget direkt alternativ till SeaClear eller Fugawi. Jag kör Seapilot på min iPad och samtidigt Fugawi på pc (Win7) men jag tycker Fugawin har lite dålig upplösning och sjökorten börjar bli gamla. När jag letar så verkar det som om Navionics går att koppla till pc men det verkar mest som om det är enbart för planering.

Tacksam för tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårigheten med all PC navigering är att få bra och prisvärda sjökort. Korten är tyvärr riktigt dyra om man undantar  rasterkort som är en förlegad teknik Dessutom bruakr en PC förbruka ganska mycket energi.

En iPad är en bättre lösning och sjökorten är inte dyra. Jag föredrar iSailor och Navionics, tycker de är bättre än SeaPilot.

37 minuter sedan skrev Lasker:

Timezero är kanon https://mytimezero.com

Jodå, jag har en licens på föregångaren, MaxSea, kanonprodukter. I synnerhet om man kombinerar med Furunos grejer. Men ack så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Svårigheten med all PC navigering är att få bra och prisvärda sjökort.

Hej

Detta är totalt fel, aldrig har vi kunnat köpa så billiga och bra sjökort över stora dela av Europa med flera som idag. OpenCPN programvara är dessutom gratis, en titt här så klarnar det.

https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant att korten till PC aldrig varit billigare. Men vill man Hydrographica och några grannländer så är de till iPad mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Frågan var sjökort till PC

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en PC skulle dra så kopiöst mycket är inte heller riktigt sant längre.

När jag byggde min båt för snart 20 år sedan installerades en måttligt snabb PC (nedklockad) med "midi-tower" + inverter och en 10" plattskärm, den sistnämnda egentligen avsedd för butikskassa. Dessa drog tillsammans 9-10A på 12V.

 

Sedan har utvecklingen gått framåt. Har idag en mini-PC som klarar full-HD på två skärmar, dubbla serieportar, 6x USB (inkl 3.0), HDMI, WiFi 120GB SSD-disk och framförallt mycket snabbare och bättre än något jag haft i båten tidigare. Tillsammans med en 19" 16:9-skärm med duktig ljusstyrka och 4K-upplösning drar allt....1,8A på 12V.

 

Vi som alltid har motorn igång när det navigeras har ju egentligen aldrig haft ont av PC:ns högre strömförbrukning. Men nu stängs den inte ens av i hamn när vi är ute, då solpanelerna håller både den och mycket annat stången.

 

Håller heller inte alls med om sjökortspriserna. De har rasat senaste åren, och oavsett teknik så ger PC:n en oslagbart bättre möjlighet till stor skärm och bra upplösning till lågt pris. Dvs man är inte så beroende av finesser vid zoomning o.s.v.

 

Däremot är jag intresserad av samma sak som TS. Kör Seaclear idag och det funkar riktigt ok - fortfarande. Styr AP via det också. Lite omständlig AIS-visning möjligen. Fugawi har jag lämnat. Har sneglat på OpenCPN, men inte riktigt fått grepp om det.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om moderkortsformatet mini-itx. Kortet är 17*17 cm och innehåller det mesta utom arbetsminne och hårdskiva. Vissa modeller har processorn färdigt inbyggd och det finns modeller med passiv kylning vilket gör att det blir en helt ljudlös dator. Det finns också strömförsörjning till dem som går direkt på 12V. Den jag använder (inte i båten dock) drar mellan 10 och 15 Watt. 

Så finns det ju Raspberry Pi som är ännu mindre men där verkar det behövas lite mer datanörderi för att få till någonting som är lättanvänt och driftsäkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört flera datorbaserade system. PC, Mac och Linux. Bäst var MaxSea. Även MacENC. Transas var ok när man förstod sig på det. Men dyrt. Idag kör jag OpenCPN på datorn men bara hemma. Till den har jag köpt svenska kort och jag använder den framförallt till att göra om tracks till rutter, namnsätta waypoints mm.. Sen för jag över till plottern och paddan ombord. Att jag inte har Hydrographica kan jag leva med, jag kan ju alltid kolla på paddan.

Men, ärligt talat, det är en ganska rudimentär programvara för navigering i båten. Helt ok för planering men inte att köra med, MaxSea var mycket bättre.

Ska man ha "riktiga" svenska kort till anständiga priser så finns det väl inte mycket mer än OpenCPN?

Datorn drar inte "kopiöst" mycket ström numera men klart mer än alternativen. Stor skärm behöver inte jag, man kan åka till och i Paris med en 4" skärm i bilen. Dessutom är jag ofta ute i mörker och då blir det onödigt mycket ljus med en stor skärm.

Vill man sen ha en vädertålig och ljusstark skärm så blir det dyrt.

Det bästa idag är nog plottern, inte minst för möjligheterna att integrera andra system. Idag har har vinddata, ekolod, framåtseende ekolod, vattentemp, fart, kursgivare, AIS mm. Det ger stora möjligheter som är väldigt svåra att få in med ett datorbaserat system.

Det mesta får jag in i paddan också. Den är enkel och snabb att använda. Intuitiv. Den använder jag framförallt när jag vill kolla på alternativa mål. Navionics funktion för att själv hitta rutter är väldigt praktisk. Sjökorten är billig, jag köpte UK när jag skulle hjälpa ett par med en planering. 

Hade jag en invändig styrplats så skulle jag definitivt köpa en 12" padda, den är imponerande och sjökorten kan man ha på flera enheter utan extra kostnad.

Vill man ha riktigt stor skärm så kör man skärmdubblering mot en tv. Hade jag haft en vit spinnaker så hade jag köpt en projektor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-23 vid 19:49 skrev Ove-T:

Hej

Detta är totalt fel, aldrig har vi kunnat köpa så billiga och bra sjökort över stora dela av Europa med flera som idag. OpenCPN programvara är dessutom gratis, en titt här så klarnar det.

https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Hälsningar Ove

Hej Ove, programmet ser riktigt bra ut, men jag förstår inte riktigt hur man köper sjökorten direkt av Sjöfartsverket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här köper du sjökorten https://o-charts.org/shop/index.php?id_product=29&controller=product&id_lang=4

Skall du använda sjökorten på PC föreslår jag att du först köper en dongel, då läggs licensen på dongeln när du har den ansluten till datorn du köper korten från. Sedan kan du kopiera sjökorten som du vill och lägga på hur många datorer som helst men sjökorten fungerar bara på den dator som har donglen ansluten när du startar OpenCPN. Annars läggs licensen på den datorn man köper ifrån och går inte att flytta. Man får licens för två hårdvaror varav dongeln är en, den andra kan man använda till en surfplatta om man vill eller ha i reserv.

Hälsningar Ove 

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

630 spänn för svenska sjökort är billigt. Man får en licens och ett års uppdateringar. Efter ett år finns korten kvar men uppdateras inte.

Det som inte ingår är Hydrographicas specialer. En stor  nackdel om man tex är i Sthlms skärgård men kanske minder viktigt i Halland.

Någon som vet hur man kan få in Hydrographica?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vet att det varit kontakter mellan dom som gör oeSENCE-korten och Hydrographia för att få tillgång till korten, hur det går i kontakterna vet jag inte. Har man köpt Hydrographia kort som BSB-kort är det inga problem att få in dem i OpenCPN på samma sätt som köpta svenska BSB-sjökort (rasterkort) från Solteknik. Dock sälj dessa kort inte längre. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På hydrographica.se säljer man fortfarande sina rasterkort (BSB-kort) för nedladdning även om man säger att försäljningen ska upphöra 2020. Övriga svenska rasterkort är en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rasterkort är inget alternativ tycker jag, den tekniken hör förra årtusendet till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

På hydrographica.se säljer man fortfarande sina rasterkort (BSB-kort) för nedladdning även om man säger att försäljningen ska upphöra 2020. Övriga svenska rasterkort är en annan sak.

Hej

Där hade jag fel, tidigare gick korten inte att köpa, korten går att använda i OpenCPN. Länk för nerladdning: http://www.hydrographica.se/nedladdningsbara_filer.htm

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som sagt. på ett sätt är jag gammaldags för jag går inte efter en massa rutter å wayponts utan seglar dit jag vill å känner å ibland som det blåser. Navigerar med de två blå jag har ovanom näsan. Sen om jag avviker å närmar mig ev områden där jag kan kanske stöta på nått kollar jag en snabb blick på sjökortet. Det bästa är ju trots allt att navigatorn visar båtens position å då ser jag om det finns nått jag bör undvika.

Så de gamla sjökorten duger alldeles förbannat utmärkt.I alla fall för mig. Den dag jag rammar ett grund som inte är med  så får jag ta det. Hittills har jag varit närgången endast mot sådana stenar som jag faktiskt visste om å ändå seglade på! Inte nog med det, det har skett 2 ggr! Ena gången hemma runt hörnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara göra en liten återkoppling, efter en del ord som inte ska skrivas så lyckades jag installera kartorna från webben via programmet. Det ser väldigt bra ut och jag är övertygad om att jag nu har två separata bra elektroniska kort, Open CPN i pc'n, Seapilot i paddan med en del Hydrographica kort, sen kommer jag alltid ha koll på ett papperskort. Ska försöka ha en del koll på omgivningen också...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-05 vid 22:55 skrev bhemac:

Rasterkort är inget alternativ tycker jag, den tekniken hör förra årtusendet till.

När det gäller läsbarhet är de helt oslagbara. Finns inget som kommer i närheten. Alla vektorbaserade har problem med konstiga val av symboler och godtyckliga förenklingar som kan innebära att viktig information försvinner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

När det gäller läsbarhet är de helt oslagbara. Finns inget som kommer i närheten. Alla vektorbaserade har problem med konstiga val av symboler och godtyckliga förenklingar som kan innebära att viktig information försvinner.

 


beror väl på vilken ECDIS man använder och vilka inställningar man kör på vektoriseringen?

 

ställer man in rendering efter zoom-nivå som passar inom/utomskärs-navigering så tycker jag personligen att det är oslagbart med att få rätt mängd information snabbt. Men visst, justerar man inte det är det risk att man får för mycket eller för lite info mot raster diton. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...