Jump to content
Monday 16 September 2019
Coolcarlos67

Val av segelbåt 33-40 fot

Recommended Posts

Mat för en person för en Atlantöverfart tar inte mycket plats. En oanvänd koj rymmer mat för en månad för fler än båten har sovplatser för. Vad mer krävs förutom lite klädombyten, böcker, hygienartiklar (en resväska full, typ).

Utrymme är inget problem i moderna båtar.

2 timmar sedan skrev BSven:

Det som saknas är stuvutrymme

De jag tittat på tycker jag har ganska gott om stuvutrymmen. Jämför tex en HR42E och Beneteau 42CC. Skillnaden är enorm. Titta på utrymmena i köken.

HR42 har en stuv sittbrunnen, väldigt djup och opraktisk. Beneteau'n har två stora men inte så djupa på akterdäck. Moderna båtar har många, praktiska utrymmen. Jag skulle lätt plocka ner fler ton med bra-att-ha grejer.

000 1961920_7.jpg

000 hallberg-rassy-42e-201410_38e.jpg

5 minuter sedan skrev raol:

en resväska full

Du får inte ha resväska på ett fartyg, det ska var sjösäck som även är lätt att stuva ;)

• Like 1

1 timme sedan skrev bhemac:

Jag skulle lätt plocka ner fler ton med bra-att-ha grejer.

Var då? Nu är bilden en Dufour 412 men en kompis har en något äldre 41.
Det finns de små facken i däckets underkant och under soffornas dynor men inte mycket mer.
Jag tycker det som är slående för alla bilder på båtar som lämnar för en överfart är hur mycket proviant som är staplat överallt för att alla utrymmen är upptagna för det som kan räknas som båtens utrustning.
1246010056_Dufour412.thumb.jpeg.027de79cbdfb33850e4f27757fac5de5.jpeg

Sen får man komma ihåg att de franska båtarna som massproduceras inte är anpassade för långfärd utan för charter.

Ljusinsläpp i all ära, men de där stora ljusinsläppen i rufftaket kan ju bli ett säkerhetsproblem också...om man är ute i oväder och de börjar läcka eller går sönder kommer det in mycket vatten. Fort. Ska man vara på säkra sidan bör man ha med sig material som kan täcka en trasig skylight...Det blir inte lätt med de stora ytorna. Mindre fönstee kan täckas med förberedda plywood bitar och spännas fast med lämpligt medtaget fästmaterial, t ex gängad stång och lämpliga brädbitar som mothåll.

Så jag tar nog hellre än lite mörkare båt än en som har stora fina fönster...

Men återigen, allt beror på vad man ska ha sin båt till...

• Like 1

8 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Sen får man komma ihåg att de franska båtarna som massproduceras inte är anpassade för långfärd utan för charter.

Ljusinsläpp i all ära, men de där stora ljusinsläppen i rufftaket kan ju bli ett säkerhetsproblem också...om man är ute i oväder och de börjar läcka eller går sönder kommer det in mycket vatten. Fort. Ska man vara på säkra sidan bör man ha med sig material som kan täcka en trasig skylight...Det blir inte lätt med de stora ytorna. Mindre fönstee kan täckas med förberedda plywood bitar och spännas fast med lämpligt medtaget fästmaterial, t ex gängad stång och lämpliga brädbitar som mothåll.

Så jag tar nog hellre än lite mörkare båt än en som har stora fina fönster...

Men återigen, allt beror på vad man ska ha sin båt till...

Rimligtvis är rutorna konstruerade för att vara likvärdiga i hållbarhet som det runtom.

En båt flexar...Det har hänt att såna limmningar bara släppt...för i många fall är de är limmade. Inte skruvade ramar som på en äldre båt.

Men annars har du nog rätt för en del fall. Dyra doghouse båtar kan dyyyrt säkerhetsglas.

Det varierar hur mycket stuvutrymme som finns i olika båtar men jämför man tex, som jag gjorde, en Beneteau och en äldre HR så har nog Beneteau dubbelt så mycket utrymme.

Vad behöver man allt utrymme till? Jag vill ha det till alla rörtänger, varmluftsaggregatate som ska monteras, rollar med slangar mm. Men det är inte normalt.

Mat? Säg att man äter 1 kg mat/dag/person. det är riktigt högt räknat. För en familj med två barn blir det ca 100kg eller 100 liter. Det får jag plats med i min kylstuv. En frys på 70-100 liter brukar anses vara mer än tillräckligt för en atlant tripp. Eller så kan man ju ha et stort antal burkar Ravioli...

Vatten är ett betydligt större problem, 400 liter är minimum för en sådan resa.

1 timme sedan skrev Klubbjackan:

Nej de byggs för cruising och de klara längre färder också men de är inte optimerade för det. Men TS  säger att "huvudsyftet är cruising".

Äldre båtar hade skruvade ventiler. De lossnar inte men läcker ofta. Idag limmar man mycket, starkt och tätt men det står klart och tydligt att de ska limmas om med jämna mellanrum. Framgår också av länken att ägaren struntat i det.

2019-09-11 vid 20:36 skrev bhemac:

Nej de byggs för cruising och de klara längre färder också men de är inte optimerade för det. Men TS  säger att "huvudsyftet är cruising".

Så, många kloka åsikter andra mer av personlig tycke och smak som det förstås i slutändan blir.

Men vad om man nu justerar på huvudsyftet och det inte är crusing utan i huvudsak långfärdssegling. Vad är då optimalt?

Det är klart att man kan segla jorden runt i en Bavaria eller vilken produktionsbåt som helst men om man drar det lite mer till sin spets och vill optimera det hela för 2-3 personer. Vad blir den egentliga skillnaden mellan ett Orust bygge och en Beneteau t ex?

Titta på en Amel Super Maramu, det är en långfärdsmaskin, optimerad i alla avseenden för långa atlantseglingar. Tex ett pentry som fungerar även vid krängning och svår sjö, säker sittbrunn mm.

Sen är ju frågan om man behöver det. Det går en massa Bavaria, Beneteau mm på jordenruntseglingar, troligen många fler än det går HR.

Orustbåtarna byggdes gediget med mycket material och kvalitet. Sitt goda rykte har de framförallt nog fått pga priset. Personligen tyckte jag Swan var överlägsna, mycket gediget byggda men också betydligt bättre seglare.

Sen kan man fundera på hur mycket som är havssegling och hur mycket tid man ligger i hamn.

• Like 1

6 timmar sedan skrev bhemac:

Sen kan man fundera på hur mycket som är havssegling och hur mycket tid man ligger i hamn.

Sant förstås. Men de dagar man faktiskt seglar mitt ute i det stora våta så vill man också att det ska

kännas tryggt och säkert

upprätthålla så god komfort som möjligt

undvika situationer där materiel upphör fungera

segla med okay fart

å ha det gött :)

Och yes, Swan båtarna anser jag också vara riktigt bra kvalitetsbyggen. Tyvärr verkar de inte komma alltför ofta ut på marknaden. Följer 59 North som seglar "Isbjörn" och numera även deras nyförvärv Swan 59. Riktigt bra poddar by the way. Rekommenderas.