Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Coolcarlos67

Val av segelbåt 33-40 fot

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Mambo:

Om jag var i er sits skulle jag köpa båten nu, istället för att hyra båt några år till. Då hinner ni bo in er i båten och lära er dess egenheter samt reparera/bygga om ifall sådant är aktuellt. Jag skulle också satsa på en beg. svensktillverkad båt (kanske Orustbygge) även fast den inte är lika modern i skrov och interiör men den är byggd med materialval som gör det enklare att renovera. Långseglar man på lite större vatten (än Mälaren) är det viktigt att båtens konstruktion och skrovform gör att den tar sjön på ett behagligt sätt. Nya, platta och snabba skrov i all ära på kappseglingsbanorna men det är inte vilsamt för kroppen 24-timmar per dygn under en längre tid.

Kloka ord, tack!
Förutom de mer välkända Orust byggarna, vad mer har vi för långseglarbyggare i Norden som kan vara intressant i 37-44 klassen? Någon som har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Aton:

Alla tips och råd mottages varmt och vördnadsfullt :)

Låter underbart med en längre sväng utan stress och press. Ta den tid ni behöver för att hitta eran båt, sedan så har ni kanske några år på er, att segla och utrusta.

 

Jag skulle börja med att segla i Mälaren, det är säkert jättemysigt. Sedan när ni blivit mer varma i kläderna, så kan ni börja kombinera med längre semesterfärder runt Östersjön. För helgsegling så är Mälaren utmärkt.

 

Det skulle vara bra om du kunde tala om vad båtköpet får kosta. Sedan så ju bredare båten är desto mer kommer den följa vågorna, vilket kan vara jobbigt. Undvik överdriven bredd på aktern då vågor bakifrån lättare kan kasta aktern i sidled. Ju längre kölen är desto bättre håller den kursen samt förhindrar att vågor får båten att rotera horisontalt. Roder kan man diskutera, men ju mer oskyddat så behövs någon form av reserv/nödroder förberett.

Återkommer med konkreta förslag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hyra båt är bra men så dyrt och frågan är om det ger så mycket i förhållande till vad det kostar?

Klassiska Orust-båtar har alltid tilltalat mig. Men finnarna bygger väl så bra båtar.

Flera av mina vänner har haft Orust-båtar men de som fortfarande har båt har satsat på "bredarslade fransyskor". Min fråga är alltid: Ångrar du dig? Svaret är alltid, nej. En kille säger att det han ångrar är att han inte bytte tidigare. Varför gjorde du inte det, undrade jag. "Fördomar" var svaret.

Titta på både gamla och nyare båtar och jämför. Fråga andra som har samma båtmodell vad de tycker. Båtägare på bryggorna brukar vara pratsugna i synnerhet när det gäller de egna båten.

Bara de med egen erfarenhet kan ge de riktiga svaren.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej här kommer två rätt dyra förslag, det första är southerly 135. Det är tveklöst den bästa cruising båten i klassen. Finns inget som kombinerar säkerhet med nöje så som southerly.

 

Förslag två är Beneteau oceanis cc 42, med en underbar cockpit soldäck och badbrygga. Finns i en version med drygt 1,6m djupgående rekommenderas.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Southerly 135 är en härlig båt, en bekant har en men han har glömt bjuda på en tur. Men, priset, runt 3 milj är högt och det finn nog mycket annat kul i den prisklassen.

Beneteau 42CC är najs, sådan har jag i allafall fått åka med fast bara för motor. Fransk design när den är som bäst, åtminstone invändigt. Trevligt med navigationsplatsen där man kan sitta och leka med alla apparater och ändå nästan sitta vid matbordet. Toaletten i ägarhytten är grym, gott om plats. Stort och bra kök osv. De har fast vindruta och de flesta har "motorbåtsstyrning" dvs ratten sitter  på SB-sida i framkant av brunnen. Skönt när det regnar.

Väldigt vettig badbrygga med gott om plats på däck när kärringar och annat löst folk vill bättra på sin hudcancer.

Kostar runt 1,2 milj för en båt gott skick.

Även Beneteau 40CC kan vara värd att titta på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Southerly 135 är en härlig båt, en bekant har en men han har glömt bjuda på en tur. Men, priset, runt 3 milj är högt och det finn nog mycket annat kul i den prisklassen.

Tror nog man kan hitta southerly 135 för 2-3mille annars mycket bra kommentar. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack  för fina tips, mycket uppskattat Peka67 och bhemac!

 

Spontant gillar jag också center cockpit båtar. Frun däremot uppskattar ett större utrymme "där man är som mest". Och visst till viss del håller jag med CC båtar tenderar att bli lite trånga i sittbrunnen jämfört med en mer öppen akterlösning. Är det någon som har erfarenhet och kan ge några för och nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller den storlek som du är ute efter så går det bra med vilket som. Din fru har helt rätt tycker jag, men det sker med ett litet pris och det är att man inte får någon "queen size bed" om man inte hittar en modell med detta i förpiken.

 

Men med detta sagt så har hon helt rätt inställning enligt mig, cockpit är det viktigaste utrymmet på båten där man spenderar mest tid även för ankar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Tror nog man kan hitta southerly 135 för 2-3mille annars mycket bra kommentar. 👍

Han som köpte var och tittade säger det blir 3 mille om båten ska vara i gott skick men han är lite petig. Han köpte en egen varmhall till båten för en mille....

 

14 minuter sedan skrev Aton:

Frun däremot uppskattar ett större utrymme "där man är som mest"

Sätt henne en mörk natt med lite blåst så kommer hon ändra uppfattning! En CC känns mycket tryggare.

Sittbrunnen blir mindre med CC men det märks mindre på större båtar. De båtar som inte har en invändig gång blir inte så trånga och moderna båtar som är breda akteröver får också mer utrymme i sittbrunn.

Båtar under tex 40 fot ska inte ha invändig gång!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt förslag (säg till om vi ska dra ned prislappen) otroligt kritiker rosad båt Allures 39.9 skrov i aluminium med plast i däck och överbyggnad. Kostar strax över 3mille.

Screenshot_20190906-184248_Chrome.thumb.jpg.c01574d1ef9111ab54bdd9d5cd0166a2.jpg

Mycket intelligent design av undervattens kroppen trygg båt som klarar svårare situationer till havs fullständigt underbar STOR cockpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Nytt förslag (säg till om vi ska dra ned prislappen) otroligt kritiker rosad båt Allures 39.9 skrov i aluminium med plast i däck och överbyggnad. Kostar strax över 3mille.

Screenshot_20190906-184248_Chrome.thumb.jpg.c01574d1ef9111ab54bdd9d5cd0166a2.jpg

Mycket intelligent design av undervattens kroppen trygg båt som klarar svårare situationer till havs fullständigt underbar STOR cockpit.

Wow, vackra linjer. Kanske skulle kurvorna kunna vara snäppet mer kvinnliga i sin karaktär för real breathtaking apperance :) Men ändå, läckert!

 

Lek med tanken att livet och lååång fokusering har genererat en tillgång till ett visst kapital att förvalta. Man kan tänka sig att fortsätta investera i förhållandevis avkastingstrygga satsningar eller bara släppa sargen och gå med sina drömmar, förverkliga det som ligger bortom pensionsfonder och tryggad ålderdom. Ägnat till en dröm, en ny plattform, ett steg ut i frihet och upptäckarglädje. Någonstans bortom horisonten. Inga egentliga begränsningar, barnen är vuxna, kräftskivorna är gjorda och karriären är inte längre avgörande. Vad skulle ni göra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Aton:

Vad skulle ni göra...

Göra som alla äldre seglare gör som inte köpt husbil eller styrpulpet. Köpa en Nauticat, tex en 44:a.

Eller, varför inte en Mikelson 50 Pilothouse?

Äsch, det finns fler.

 

 

us 2268528_1.jpg

2286534_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Aton:

Vad skulle ni göra...

Jag läste en gång en liten bok som hette Profeten av Khalil Gibran. Det märkliga är att folk från alla religioner sökt tröst i denna bok.

 

I boken kommer beduinhunden upp, som samlar sina skatter som han gömmer i sanden. Men så en dag drar beduirnerna vidare, och hunden tvingas lämna sina skatter. Sensmoral lev här och nu, för snart är livet förbi.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par som långfärdsseglat i ca 10-15 år de köpte en lägenhet i London som de hyr ut. Hyresintäckten räcker för att de ska kunna fortsätta med sin långfärdssegling livet ut. 

 

Kanske kan det inspirera er till något liknande, så att en stadig inkomst kommer oavsett var ni befinner er.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20190907-082903_Chrome.jpg.fe40d7de3400cc4f0fad26a313a959b3.jpg

Southerly 42 RST den här båten är nog perfekt för er, pris ca 3,5-4,5mille. Designad av Rod Humphrey, finns även en lillasyster Southerly 38 med samma cockpit layout. Kolla på Youtube länken så förstår du varför frun har rätt.

https://youtu.be/INT-7T_S6WA

 

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-04 vid 15:52 skrev bhemac:

En bekant köpte en Bavaria efter ett antal år utan båt. Tidigare hade han haft bla Ballad mfl.

Bavarian är den enda båt som frun gillade direkt. Ljust, luftigt, varmvatten när man vred på kranen osv.

Nu beklagar han sig för att hustrun alltid vill ut och segla.

Kanske dags att fixa belysning och varmvatten hemma... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Kanske dags att fixa belysning och varmvatten hemma... 😉

Nu ska vi inte överdriva! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-07 vid 09:08 skrev Peka67:

Kolla på Youtube länken så förstår du varför frun har rätt.

https://youtu.be/INT-7T_S6WA

Ja, vad ska man säga... Än en gång hade hon antagligen rätt ;) Börjar ju bli van men ändå...

Riktigt riktigt trevlig båt, gillar! Någon som har seglat den?

 

Det här med höj- och sänkbar köl. Har egentligen ingen erfarenhet av den typen mer än när man seglat jollar med centerbord men det kanske ter sig lite annorlunda på en 40 fots båt?

Någon fördel är förstås uppenbar. Dvs, man får access till vikar och ankringsplatser andra inte riktigt kommer åt. Nice förstås. Vad mer? Finns det andra fördelar?

 

Och vad är baksidan på det hela, ökad komplexitet?, mindre stabilare köl? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Aton:

Någon fördel är förstås uppenbar. Dvs, man får access till vikar och ankringsplatser andra inte riktigt kommer åt. Nice förstås. Vad mer? Finns det andra fördelar?

 

Och vad är baksidan på det hela, ökad komplexitet?, mindre stabilare köl? 

I vissa områden kan det vara trevligt med mindre djupgående, tex. Bahamas.

 

Om man råkar ut för en situation där våghöjden blir farligt stor, så är man mer sårbar med en djupare och kortare köl. Så i min värld finns det bara två alternativ för oceansegling, antingen en långkölad båt med litet till måttligt djupgående, eller lyftbar köl (som hissas upp helt eller delvis i extrema situationer).

 

Sedan så har vissa southerly dubbla roder, det innebär att rodren kan göras mindre. Det gör dem mer hållbara och de flexar mindre. Om ena rodret blir skadat, så tappar man inte styrningen.

 

På Southerly är inte stabilitet något problem då ballasten är uppdelad i både skrovet och kölen. En amerikansk föregångare vann en känd seglartävling med samma kölkonstruktion.

 

Man kan också hjälpa till att balansera båten genom att höja eller sänka kölen litegrann.

 

Som med all mekanik så kan anordningen för att höja och sänka kölen gå sönder. Nu har inte jag hört talas om något fall, andra kanske vet mera.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-06 vid 18:35 skrev bhemac:

Sätt henne en mörk natt med lite blåst så kommer hon ändra uppfattning! En CC känns mycket tryggare.

Sittbrunnen blir mindre med CC men det märks mindre på större båtar. De båtar som inte har en invändig gång blir inte så trånga och moderna båtar som är breda akteröver får också mer utrymme i sittbrunn.

Båtar under tex 40 fot ska inte ha invändig gång!

Håller helt med om att mittsittbrunn är överlägset när vädret är lite sämre, men självklart ska man ha invändig gång. Själv har jag en 31-fotare med gång till akterruffen. Vem sjutton vill vakna upp på morgonen och behöva gå genom en regnig och kall sittbrunn för att komma till toalett och pentry?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Aton:

Och vad är baksidan på det hela, ökad komplexitet?, mindre stabilare köl? 

Förr eller senare krånglar det och då vid helt fel tidpunkt. Eftersom jag trivs på Vänern så skulle jag uppskatta ett mindre djupgående och har därför tittat på "fällkölar" men även kattor.

Men jag kan bara konstatera att man har väldigt begränsad nytta att ett väldigt litet djupgående. Sen beror det på var man seglar. Nu har jag 1,4m och det är betydligt bättre än 1,6m. 

Ska man ligga för natten så vill de flesta ha lite mera vatten under kölen, det är otroligt sällan man ser segelbåtar med extremt litet djupgående ligga nära land annat än korta stunder dagtid. Bra ankringsutrustning och lätthanterlig jolle är oftast mer praktiskt.

 

24 minuter sedan skrev Marina95:

Vem sjutton vill vakna upp på morgonen och behöva gå genom en regnig och kall sittbrunn för att komma till toalett och pentry?

Du ska inte gå upp och äta på natten, det sätter sig på fel ställe ;)

Tänker man sig bo i akterhytten så ska man ha toalett där, det är praktiskt och dessutom väldigt bra med en extra toalett. Därför säger jag minst 40 fot, då får man oftast toalett och en ganska bred sittbrunn.

Jag skulle gärna sova i akterhytten, betydligt bättre koj än i förpiken som är lite trång (för många nattmackor). Men ingen toalett akter och lite krångligare att ta sig dit. Men jag har ett heltäckande kapell så jag behöver inte gå utomhus för att komma dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Om man råkar ut för en situation där våghöjden blir farligt stor, så är man mer sårbar med en djupare och kortare köl. Så i min värld finns det bara två alternativ för oceansegling, antingen en långkölad båt med litet till måttligt djupgående, eller lyftbar köl (som hissas upp helt eller delvis i extrema situationer).

Intressant!
Hur är HR båtarna designade i kölen. Vad jag vet har de ingen höj-och sänkkonstruktion på de nyare modellerna iallafall. De ser ut att ha förhållandevis djupa kölar också? Eller?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nu har jag 1,4m och det är betydligt bättre än 1,6m. 

Har inte Targa 96 1,5m i djupgående?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Aton:

Intressant!
Hur är HR båtarna designade i kölen. Vad jag vet har de ingen höj-och sänkkonstruktion på de nyare modellerna iallafall. De ser ut att ha förhållandevis djupa kölar också? Eller?

Du har full koll på läget. De enda HR båtar jag tycker är okej är HR 38 (1977) och HR 352 (1978).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte HR 42 Peka67?  Erkänt kapabel oceanseglare. Precis samma koncept som de andra Enderlein ritade HR. Och HR 49. HR42 lär dessutom  finnas i en mer grundgående variant med blyköl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Klubbjackan:

HR42 lär dessutom  finnas i en mer grundgående variant med blyköl. 

Hej Klubbjackan det visste jag inte om. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Har inte Targa 96 1,5m i djupgående?

Jo de med järnköl men jag har bly. Har nyligen kontrollmätt!

 

1 timme sedan skrev Klubbjackan:

Varför inte HR 42

HR42E är en mycket bra båt som tål det mesta. Byggd med mycket hög kvalitet men jämfört med tex en modern fransyska så är den ganska tråkigt inredd och ganska mörk. Nyare båtar har bättre kök och rymligare toaletter.

Några gjordes i en version med dubbelsäng akter men då har man tagit bort toalettutrymmet men behållit en toalett under en lucka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för långseglartankar om de andra Orust båtarna runt 40 fot. Design, sittbrunn, akterruff, stabilitet, lämplighet,...

 

Jag tänker nu snäppet moderna flotta, inte nya men heller inte 70 tal. Säg början på 2000 talet.

Mitt huvuddilemma med de äldre båtarna är brist på ljusinsläpp och layouten som gärna blir trängre och murrigare (iofs bra med kompakta ytor på överfarter har jag förstått men halvskoj om man är 4/5 vuxna i hamn).

 

Samtidigt får jag lätta rysningar av IKEA liknande båtar från våra europeiska länder. Jag är stor fan av effektiva produktionsprocesser och välbyggda inköpsstrategier på volymsbasis men man har tyvärr tappat det mesta av känsla, genuinitet och båtbyggartradition någonstans på vägen. Tråkigt eftersom jag är övertygad om att det går att vara framgångsrik i bägge ändar så att säga. Så för egen del har jag en känsla av att jag är förvisad till Svenska båtbyggare (ev kan någon finne kvala in och möjligtvis en och annan engelsman) och tyvärr också den prislapp som kommer med förvisningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Aton:

Mitt huvuddilemma med de äldre båtarna är brist på ljusinsläpp och layouten som gärna blir trängre och murrigare (

När jag är riktigt elak så säger jag att de liknar ett äldreboende i en källare. Men, en del vill ha det så men frågan är ju hur mycket dessa båtar används och hur många som säljs.

Det blir väldigt tydligt om man går från en äldre båt direkt över till en modern.

 

2 timmar sedan skrev Aton:

Samtidigt får jag lätta rysningar av IKEA liknande båtar från våra europeiska länder. Jag är stor fan av effektiva produktionsprocesser och välbyggda inköpsstrategier på volymsbasis men man har tyvärr tappat det mesta av känsla, genuinitet och båtbyggartradition någonstans på vägen.

Men, det funkar och det är bara dessa båtar som säljs i antal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men, det funkar och det är bara dessa båtar som säljs i antal.

De nya båtarna har stora, ljusa utrymmen, salong med hörnsoffa och dinett, stort pentry, stor "kaptenshytt" med badrum och så två gästhytter med toalett i aktern. Under durken finns vinförrådet. Det som saknas är stuvutrymme. Om man skall korsa Atlanten med några personer ombord. Var stoppar man allt? På hög i ena akterhytten och i benutrymmet under navigationsplatsen?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...