Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Boko57

Byta sköld fr VP SP 280 till VP SP 290

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av att byta drev och sköld från Volvo Penta SP 280 till SP 290?

 

Min plan är att gå ifrån en AQ130 / 280 till AQ171 / 290. Därav frågan.

 

Var bör man tänka på?

 

Är det helt olika borr mall för att skruva fast det etc etc?

 

Alla tips mottagets tacksamt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boko57:

Är det någon som har erfarenhet av att byta drev och sköld från Volvo Penta SP 280 till SP 290?

 

Min plan är att gå ifrån en AQ130 / 280 till AQ171 / 290. Därav frågan.

 

Var bör man tänka på?

 

Är det helt olika borr mall för att skruva fast det etc etc?

 

Alla tips mottagets tacksamt. 

Hej !

280 skölden har genomgående vagnsbultar, på 290 skölden har du pinnbultar som är gängade i skölden. Med 290 skölden får du således inget läckage genom bultförbandet som kan sura ner akterspegeln. Om du måste borra nya hål kan jag just nu ej svara på men antar att du får lägga igen hålen och linjera in den nya skölden. Finns mallar till detta. Du vet förstås att just 171 16v finns inga delar längre att tillgå, det mesta har utgått och det är de väsentliga delarna för motorns funktion som utgått. Vänta hellre och leta efter en 151 a där finns delar du behöver.

 

image.png.9a28050872999fcd5ef87eeb169162eb.png

 

Här ser du 290 skölden monterad innefrån

 

image.png.3a47197db2c68deb8c61dda14d6581d9.png

 

Samt utefrån

 

DSC_0052.thumb.JPG.ea7bb86317997f9089e5e3c0fc159cf1.JPG

 

Montering tätningslist, här ser du också skillnaden på 280 resp 290 med de tätslutande pinnbultarna.

Lycka till med bytet det är ett roligt jobb du har framför dig. Men betänk motorvalet. // Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet i akterspegeln för 280-skölden är mindre än vad det behöver vara för 290-serien, så det är inga större problem att byta från 280 till 290. Bara såga lite. Hade varit värre om hålet skulle vara mindre. Det finns mallar, både i papper och metall, för håltagningen.

 

Som "kossor" ovan helt riktigt påpekar så bör Du nog ta Dig en funderare på om Du är på rätt spår gällande motorvalet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all information.

 

Angående motorvalet så är jag medveten om problemen med vissa delar.

 

Just nu har den tilltänkta AQ171 motorn en sprängkåpa med 26 splines mot ryckdämpare och motor samt 10 splines mot drevet eftersom jag först tänkt att montera mot ett VP SP 280 drev.

 

Har dock fått tag i ett VP SP 290 drev och har inte hämtat det än men misstänker att det har 26 splines mot sprängkåpan.

 

Tänkte förts köpa ny dyr sprängkåpa fast vid lite funderande så räcker det kanske med att jag skiftar så att min nuvarande kardanknut på 10 splines används på 290 drevet för att få ihop det?

 

Kan detta funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Tack för all information.

 

Angående motorvalet så är jag medveten om problemen med vissa delar.

 

Just nu har den tilltänkta AQ171 motorn en sprängkåpa med 26 splines mot ryckdämpare och motor samt 10 splines mot drevet eftersom jag först tänkt att montera mot ett VP SP 280 drev.

 

Har dock fått tag i ett VP SP 290 drev och har inte hämtat det än men misstänker att det har 26 splines mot sprängkåpan.

 

Tänkte förts köpa ny dyr sprängkåpa fast vid lite funderande så räcker det kanske med att jag skiftar så att min nuvarande kardanknut på 10 splines används på 290 drevet för att få ihop det?

 

Kan detta funka?

Du behöver inte byta sprängkåpan, pressa ut axeln och in med en 26/26 istället. Du behöver nog den indelningen, rätt bra varv och klipp i en 171 a.😉 Har själv åkt 171 16 v samt 290. En underbar motor välbalanserad tyst gång stabil. Och med rejält drag.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Hålet i akterspegeln för 280-skölden är mindre än vad det behöver vara för 290-serien, så det är inga större problem att byta från 280 till 290. Bara såga lite. Hade varit värre om hålet skulle vara mindre. Det finns mallar, både i papper och metall, för håltagningen.

 

Som "kossor" ovan helt riktigt påpekar så bör Du nog ta Dig en funderare på om Du är på rätt spår gällande motorvalet.

Ja visst så va det med hålbilden mindes ej exakt, så då är det inga problem, tack för infon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra var man får tag i en 26/26 axel?

 

Mallar såg jag fanns hos Drevdelar.se på 290 sköld.

 

Angående linjering så undrar jag hur jag ska veta att den nya 290 skölden med AQ171 motorn sitter i exakt linje som AQ130 motorn och 280 drevet/sköld gjorde? Räcker det att utgå från 280 hålen så blir allt rätt?

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Boko57:

Angående linjering så undrar jag hur jag ska veta att den nya 290 skölden med AQ171 motorn sitter i exakt linje som AQ130 motorn och 280 drevet/sköld gjorde? Räcker det att utgå från 280 hålen så blir allt rätt?

 

Det finns en adaptermall i metall som är avsedd att användas för håltagning vid konvertering från 280 till 290. Mallen monteras i stället för 280 skölden och därefter ritar man hur man ska såga och borra för 290-drevet. Mycket smidig. Du kanske kan låna/hyra mallen av något välutrustat "VP-varv".

 

Jag misstänker att den mall som drevdelar.se säljer är den pappersmall som visar håltagningen för "290-familjen". Den mallen utgår inte från 280 och därför får Du ingen hjälp med linjeringen på det sättet. Om Din gamla installation var bra linjerad kan det ju vara idé att utgå från den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Boko57:

Undra var man får tag i en 26/26 axel?

 

Mallar såg jag fanns hos Drevdelar.se på 290 sköld.

 

Angående linjering så undrar jag hur jag ska veta att den nya 290 skölden med AQ171 motorn sitter i exakt linje som AQ130 motorn och 280 drevet/sköld gjorde? Räcker det att utgå från 280 hålen så blir allt rätt?

En axel är nog inte så stora problem att få tag på, ser ofta på blocket att det finns några som renoverar rödblockare för avsalu. I Eskilstuna finns en kille som annonserar mycket, de har säkert en beggad axel för avsalu, finns säkert någon här som har skrotat en 151 eller 171 som ligger på någon axel. Börja inte med att laborera med övergångar från finsplines till grovsplines, det finns en anledning att man ändrat indelningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där adapter mallen från 280 till 290 har jag faktiskt aldrig hört om tidigare. Det är inte så att man kan köpa denna mall någonstans eller måste jag ringa runt till den som sysslar med Volvo Penta vilket väl inte är många verkstäder längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "Adaptermall" som utgår från 280-drevets hål. Mallarna är avsedda för nymontering. På mallen finns ett X-mått, som varierar beroende på akterspegelns lutning. X- måttet är höjden från botten av båten upp till vevaxelcentrum. Använd detta mått istället för att mäta efter gamla skölden. Det är ju inte säkert att den sitter rätt. Man får mäta och rita linjer på akterspegeln för att få det rätt. Det är också viktigt att skruvhålen är exakt vinkelräta mot akterspegeln. Annars blir det svårt att få dit skölden.  Glöm inte att göra urtagen på insidan av akterspegeln så att det går att få bort powertrimgivaren och tapparna till powertrimcylindrarna, om det skulle behövas någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra information. Nu slipper jag leta efter något som inte finns.

 

Är ett drev/sköld byte något som man kan ge sig på som amatör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt, bara man mäter noga så skölden kommer rakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-25 vid 10:50 skrev Rollen:

Det finns ingen "Adaptermall" som utgår från 280-drevets hål.

 

Säkerligen har Du gjort detta jobb långt många fler gånger än jag. Men jag har vid uppgraderingar från 280 till 290 nyttjat en 280-290-mall för håltagningen.

 

Du har helt rätt i Ditt påpekande om att inte utgå från 280 om man inte är säker på att positionen är helt korrekt. Man har ju bra tillfälle att kolla läget vid sköld/drevbyte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...