Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Verktyg för att hålla M6 skruv på relingslisten

Rekommendera Poster

Jag har insett att jag behöver lossa 3 M6 skruv per manttågsstöttefot, täta om och återmontera, det gäller 10 stöttor.
Fötterna sitter på en upphöjd relingslist som består av överlappningen skrov och däck + teakbräda, 

2 skruv rakt ned och 1 skruv från sidan innåt skandäck.

Problemet är att det sitter M6 muttrar under däck så det krävs 2 personer.

 

Idag är det M6 maskin skruv för rak skruvmejsel, är det någon som kommit på ett smart sätt/verktyg som håller skruven fast medans jag kan skruva dit muttern inifrån båten? 

 

Kanske det är lättare om jag bytte till torx skruv för att få till en smart hållare medans jag kryper omkring under däck.

Alla kreativa förslag är välkomna för det är inte kul när det kommer in vatten inne i båten från läckande fötter.

 

(Tyvärr är det väldigt vanligt att besättning på andra båtar tar tag i mantåget för att flytta sina båtar och efter över 15 års extra belastning har det börjat läcka i fästena. Jag försöker få dem att grabba  tag i relingslisten istället ...)
 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev skippeer:

Idag är det M6 maskin skruv för rak skruvmejsel, är det någon som kommit på ett smart sätt/verktyg som håller skruven fast medans jag kan skruva dit muttern inifrån båten? 

 

En hjälpande sjöjungfru eller annan kvinnlig fägring kanske? 

Den senare kanske inte i kjoltyg dock, om man tänker på utsikten... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett foto eller två kanske får igång geniknölarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra tvärt om. 

En ringnyckel med lite tejp på som placeras på muttern vriden mot skrovet, sedan får skrovet hålla emot medan jag skruvar på ovansidan.

Funkar för det mesta. 

Annars får man be om hjälp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag brukar göra tvärt om. 

En ringnyckel med lite tejp på som placeras på muttern vriden mot skrovet, sedan får skrovet hålla emot medan jag skruvar på ovansidan.

Funkar för det mesta. 

Annars får man be om hjälp. 

Precis så tänker jag också. Dessvärre är ju rostfritt inte magnetiskt, annars har jag magnetiserande en ringnyckel till vanliga muttrar.

Kontaktlim i ringnyckeln ring är bra det brukar funkera, litet kladdigt kanske men vaddå. Kitt och karosstätningsmassa är andra knep.

Utsidan, ja spårskruv är ju hopplöst. Torx eller insex är väl bättre. Jag har försänkta och kulliga stjärnskruv, samt massvis med kladdig marintärning under mantågsstöttornas fötter.

 

Hur skall du sedan få hjälpsamma människor att undvika att dra i mantågsstöttoena? Koppla en stängseltransdormator till mantåget? 

Använda sådana där fjädrande leder som sitter längst ned på slalompinnar? Varningsskyltar?:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

ja spårskruv är ju hopplöst

Det är märkligt att spårskruv inte är förbjudna ännu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bl.a. Peter_K nämner är ringnyckel och (Biltema) silvertejp bra mothåll. Dels en liten tejpbit så muttern sitter kvar i nyckeln, dels tejp på nyckeln så den sitter kvar i spänn mot t ex skrovsidan. Tänk dock på åt vilket håll den kommer vilja vridas när du drar åt, lätt att tänka fel...

 

Silvertejpen var min bästa vän när jag byggde min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hur skall du sedan få hjälpsamma människor att undvika att dra i mantågsstöttoena? Koppla en stängseltransdormator till mantåget? 

Använda sådana där fjädrande leder som sitter längst ned på slalompinnar? Varningsskyltar?:wacko:

Elstängsel är bra,. utom för en själv. Jag har det ju som bekant numera på min badbrygga.

Annars kan man ju byta ut mantågslinan mot taggtråd 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kollega på jobbet brukar svärande säga ”han som uppfann spårskruven, hoppas han är död...”😂

En liten svetstång på muttern har hjälpt mej i liknande situationer, och dra med mejsel på skruvskallen. Och sen kleta fast en ringnyckel istället, i slutfasen, för att dra det sista hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en massa kreativa sätt.

Får se om det blir en sjöjungfru som assisterare eller silvertejp som håller den fasta nyckeln.

 

Var på öppet varv idag och pratade bla med en gentleman som jobbat hela sitt liv med båtar om tätning av däcksbeslag. I morse var jag helt inne på butyltejp men jag börjar svänga till att använda Simson/Sika för butyltejp kan ”flyta ut” i stark värme typ Medelhavet och regelbundet dra åt beslag är inte min thekopp.

 

Samtidigt kollade jag HR’s försäljning av överblivna beslag, nu efteråt kom jag att tänka på någon grå massa som satt under ett av beslagen som såldes billigt. Använder HR butyltejp till båtar som oxå kan hamna vid ekvatorn....?

 

Googlade lite på ”butyl tape boat” blev många träffar bla för jobb på HR båtar, butyl används för däck beslag.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-22 vid 20:35 skrev IngemarE:

Elstängsel är bra,. utom för en själv. Jag har det ju som bekant numera på min badbrygga.

Annars kan man ju byta ut mantågslinan mot taggtråd 😮

Även taggtråd kan ju eventuellt i viss mån påverka en själv... 😉

 

När man kommit fram till att taggtråd är en bra idé så finns det ju riktigt tilltalande taggtråd i rostfritt stål.

taggtrad-nato-concertina-galvaniserat-stal-300-m-1.jpg.dd4fbe46d454489793184cb329cb6297.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

I morse var jag helt inne på butyltejp

Ack dessa mornar!  Butylteip är oslagbart men kan kladda. Sätter man rutor så är det bara butyl som fungerar i längden därför lägger man en sträng med MSP ytterst. MSP därför att den tål UV.

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Även taggtråd kan ju eventuellt i viss mån påverka en själv... 

Man ska ha sk Östtysk taggtråd, den har bara taggar på den östra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butyltejp rulle har legat 20 år i garaget (lägst 10 grader) 

3M butyltejp ø 8 mm x 4,5 m

 

Den är kletig och jag har använt tidigare i år för linstyrningöglor men så såg jag att BT har en butyltätning på tub som lockar

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757

 

Någon som använt BT’s butyltätning och hur är den relativt tejpvarianten?

Min gissning är att tätningen är mer lös i konsistensen.

 

 

How to web sida

https://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...