Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nisse-H

Att tänka på vid andras provkörning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är på gång med att sälja min Anytec 747 Cab och potentiella köpare lär vilja provköra båten. Det är första gången som jag säljer en båt privat.

Jag förstår att man inte låter spekulanten köra iväg med båten själv utan jag skall vara med, men vad finns det annars att tänka på? Tips och varningar? Kutym och etikett?

 

Tacksam för alla tips och råd.

 

Mvh

Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att du kör ut från hamnen/båtplatsen själv, sedan förklarar och visar båtens olika funktioner medans du själv kör en vända i olika farter, en fullgasrepa ska ingå i detta.. Efter det kan du låta spekulanten köra en sväng under noga övervakning. Efter det kör du själv in till båtplatsen igen.

Vill spekulanten köra själv hela tiden så är det bara att förklara att det blir inget, antingen accepterar personen ifråga dina villkor eller så åker han därifrån.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag skulle nog säga att du kör ut från hamnen/båtplatsen själv, sedan förklarar och visar båtens olika funktioner medans du själv kör en vända i olika farter, en fullgasrepa ska ingå i detta.. Efter det kan du låta spekulanten köra en sväng under noga övervakning. Efter det kör du själv in till båtplatsen igen.

Vill spekulanten köra själv hela tiden så är det bara att förklara att det blir inget, antingen accepterar personen ifråga dina villkor eller så åker han därifrån.

 

Håller helt med. Lägga ut och till ifrån bryggan kan ev köparen träna på när pengar och båt bytt ägare :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Gelis. Ett litet tillägg är med tanke på båttypen du säljer så kan det vara av varierande klientel som hör av sig... Jag personligen skulle nog passa mig lite för att ta eventuella vänner till köparen på test turen. Ja du fattar (Barn, fru, mekanikervän osv räknas ej in). 😉

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min inställning av provkörning både vid försäljning och köp är att man ska vara mycket nära ett köp innan det blir tal om provkörning. Jag har mer eller mindre sett provkörningen som en formalitet som ska bli "godkänd". När jag sålde min första båt hade jag flera stycken som uppenbarligen bara ville se hur den aktuella båtmodellen gick i sjön - helt ointresserade spekulanter. Vid nästa och senaste försäljningen var jag därför mycket restriktivare och samtliga spekulanter var helt med på resonemanget. 

 

Jag är därför noga med att informera om hur båten presterar när jag sålt. Topphastighet, march, förbrukning, WOT etc. Jag förhör mig på samma sätt om detta när jag tittar på objekt, jag förväntar mig inte att få provköra om vi i princip inte är överens om ett pris. Vid en eventuell budgivning innan provkörning säger jag också vad som gäller vid provkörningen. MAX varv under en stund för att kontrollera kylning etc etc.

 

I somras provkörde jag en båt där ägaren inte riktigt kunde svara på varesig topphastighet eller WOT. Vid provkörning låg motorn precis utanför sitt WOT-område i det nedre registret och båten presterade heller inte hastighetsmässigt som man kunde förvänta sig. Det blev några dagar med mycket funderande för motorn gick i övrigt bra och det var väldigt rent och snyggt i motorrummet. Jag hade dessutom fått till ett väldigt bra pris....Det blev trots allt inget köp i slutändan...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte snipan gick vi igenom alla detaljer och han visade motor, pump, etc. 
Sen startade han och körde ur hamnen, visade och förklarade hur han brukade hantera den.
Jag körde tillbaka att vi hade vänt, väl vid båtplatsen så fick jag köra in om jag ville.
Men med massa tankar i huvudet och en annans båt avstod jag och han körde in samt tipsade om hur just denna båten beter sig i sådana situationer.
Jag var nöjd, och att säljaren kör tycker jag är bra.
Då får jag som köpare in inblick i hur båten troligen blivit hanterad.
Slänger han in backen direkt utan att låta propellern stanna tex?
Så av den anledningen tycker jag att säljaren ska kör en hel del...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MarkusF:

Vad står WOT för...?

Wide Open Throttle = Gasen i botten 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...