Jump to content
Thursday 14 November 2019
Alexessen

Ingen kompression i alla 8 cylindrar

Recommended Posts

Hej! 

Omc Cobra, 5,8, Ford 351 från ca 80 talet

Motorn funkade hur bra som helst. Fötöjde en kväll, slog i backslag och motorn dog ( det hände förut och jag inte brydde om mig detta, förtöjde båten till hands och gick hem )

Dan på fick jag inte motorn i gång, går runt men startar inte, letade efter felet som fan, till slutet mätade vi kompression och fick +/- 4-7 bar i alla 8 cylindrarna. Hälde i oljan i cylindrarna - ingen reaktion alls. Moror går runt och det finns inga missljud. Vad kan det vara? Kolvringar i alla cylindrar på en natt- tror inte på, kamaxeln eller ventilspindeln - vet inte. Motorn försöker att ta i/starta/ och en gång gick det i ca 5 sec ....

Men kjedjan eller derv/mallanhjul som håppade av???? Vet inte alls vad har jag för konstruktion där...

Tackar för era tips

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det inte blir bättre med olja brukar tyda på att felet sitter i topparna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men att både topparna blev dåliga samtidigt? Alla 8 cylindrar saknar hälvten av kompression?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta bort fördelarlocket och se om fördelaraxeln snurrar när du kör på starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Rollen:

Ta bort fördelarlocket och se om fördelaraxeln snurrar när du kör på starten.

Ja, det gör det

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är maskinen stark i övrigt? Oljeförbrukning? Om du inte mätt komp nyligen kanske det kan vara 2 fel. Dels det akuta med startproblemet och sedan slitna toppar som långtida problem. Kompen är såklart för låg, men nog borde den kunna starta på 6-7kg om några har det.

 

Testat med startgas?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Mange249:

Är maskinen stark i övrigt? Oljeförbrukning? Om du inte mätt komp nyligen kanske det kan vara 2 fel. Dels det akuta med startproblemet och sedan slitna toppar som långtida problem. Kompen är såklart för låg, men nog borde den kunna starta på 6-7kg om några har det.

 

Testat med startgas?

Som sagt, funkade som en klocka innan, startade alltid utan problem aven efter vintrarna startade på engång. Ingen oljeförbrukning. Med startgasen fick jag igång en gång, gick i ca 5 sec, väldigt ojämt och dog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske dags att lyfta åtminstone ena ventilåpan och kolla om ventilerna rör sig normalt. Kan vara kamdrev eller brusten kamaxel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ovetandes som undrar... 

 

Kan ventilerna bli krökta i en sån motor, dvs krocka med kolvarna?

 

Detta är ju vanligt på moderna bilmotorer, vid kamremsbrott, kuggning o s v. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Faderullan:

Kanske dags att lyfta åtminstone ena ventilåpan och kolla om ventilerna rör sig normalt. Kan vara kamdrev eller brusten kamaxel.

Kamdrev det är det som jag mest misstänker nu, att kedjan hoppade en kugg när jag slog i backvexeln och skulle backa dog motorn då...

Brusten kamaxel på bägge två toppar samtidigt? 

 

Hur kan man kontrallera kamkedjan/spjäll/faser utan att plocka isär allt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Alexessen:

Kamdrev det är det som jag mest misstänker nu, att kedjan hoppade en kugg när jag slog i backvexeln och skulle backa dog motorn då...

Brusten kamaxel på bägge två toppar samtidigt? 

 

Hur kan man kontrallera kamkedjan/spjäll/faser utan att plocka isär allt?

 

 

Din motor har bara en kamaxel. Den sitter nere i V-et under förgasaren och insuget. Stötstänger flyttar rörelsen från kamaxeln upp till ventilvipporna under ventilkåporna. Ta bort ena ventilkåpan och kör motorn så ser du om ventilerna rör sig normalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Eget arbete.... Inget som går sönder bara för att du lyfter en ventilkåpa. 

 

Jo, möjligen en ventilkåpspackning... 

 

Ta dig en kaffe och dra på neoprenhandskar, så som de riktiga meckarna har på tuben, så blir du inte ens skitig om fingrarna... 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är känt att  Volvo sexor att dom kan tappa kompressionen Hände mig vid ett par tillfällen vevade på lätt och fint innan den byggde upp kompressionen sedan fungerade den som den skulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kajja:

Är känt att  Volvo sexor att dom kan tappa kompressionen Hände mig vid ett par tillfällen vevade på lätt och fint innan den byggde upp kompressionen sedan fungerade den som den skulle.

Du tänker på att de tappar oljetrycket i lyftarna?

 

Kan hända på många motorer med hydrauliska tryckare om man startar en kortis och snabbt stänger av. Trodde kamremmen gått på min V70 förra vintern när detta hände, sen kikade jag under kåpan och kammarna roterade som de skulle:) Det blir ett väldigt karakteristiskt ljud när motorn har noll i komp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har tagit av ventilåpan på ena sidan och vred nyckeln på .....jag är ingen proffs, men såg absolut inget som jag kunde klaga på, ventilspindlar, vipparmar och stödstångar gled fint utan nån missljud eller motstond.....inte böjd/snätt heller

 

Edited by Alexessen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju ändå rätt otroligt att alla åtta cylindrarna samtidigt förlorat sin kompression. Nu när du ser att iallafall ena cylinderradens vippor och ventiler rör på sig. Det är ovanligt att amerikanska V8:or har överliggande kamaxlar, men det lär förekomma, har jag hört. 

Jag har en relativt billig komptestare från Biltema, den har två sorters anslutningar, en man skruvar i tändstiftshålen, och en konisk man skall hålla med handkraft mot hålet, den senare tycker jag är värdelös, dels svårt att få det tätt, dels blir nu en hand upptagen med detta.

Prova igen! Och du drar väl runt motorn med startmotorn (med alla stiften utskruvade) i flera varv när du testar kompressionen? Att bara vrida för hand genom att vrida remskivan ger ingenting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju ändå rätt otroligt att alla åtta cylindrarna samtidigt förlorat sin kompression. Nu när du ser att iallafall ena cylinderradens vippor och ventiler rör på sig. Det är ovanligt att amerikanska V8:or har överliggande kamaxlar, men det lär förekomma, har jag hört. 

Jag har en relativt billig komptestare från Biltema, den har två sorters anslutningar, en man skruvar i tändstiftshålen, och en konisk man skall hålla med handkraft mot hålet, den senare tycker jag är värdelös, dels svårt att få det tätt, dels blir nu en hand upptagen med detta.

Prova igen! Och du drar väl runt motorn med startmotorn (med alla stiften utskruvade) i flera varv när du testar kompressionen? Att bara vrida för hand genom att vrida remskivan ger ingenting.

Jag har ett par mekaneker som hjälper till mig ( mina kompisar som jobbar med att renovera tyngre maskiner, som traktorer, lastbilar mm) och de kom med en rejält komttestare ( som de köpte begagnad för en vacka sent)......förstås första tänkte var att det är inte min motorn som är dåligt utan deras "nyköpta" sats....men jag fick panik och samlar alla möjliga tips

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Alexessen:

Jag har ett par mekaneker som hjälper till mig ( mina kompisar som jobbar med att renovera tyngre maskiner, som traktorer, lastbilar mm) och de kom med en rejält komttestare ( som de köpte begagnad för en vacka sent)......förstås första tänkte var att det är inte min motorn som är dåligt utan deras "nyköpta" sats....men jag fick panik och samlar alla möjliga tips

Vad bra, sådana där motorer är ju rätt så lätta att meka med och det brukar finnas reservdelar i överflöd till bra priser, så det brukar sällan vara några problem att få snurr på skrotet igen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju ändå rätt otroligt att alla åtta cylindrarna samtidigt förlorat sin kompression. Nu när du ser att iallafall ena cylinderradens vippor och ventiler rör på sig. Det är ovanligt att amerikanska V8:or har överliggande kamaxlar, men det lär förekomma, har jag hört. 

Jag har en relativt billig komptestare från Biltema, den har två sorters anslutningar, en man skruvar i tändstiftshålen, och en konisk man skall hålla med handkraft mot hålet, den senare tycker jag är värdelös, dels svårt att få det tätt, dels blir nu en hand upptagen med detta.

Prova igen! Och du drar väl runt motorn med startmotorn (med alla stiften utskruvade) i flera varv när du testar kompressionen? Att bara vrida för hand genom att vrida remskivan ger ingenting.

Ja, alla tändstift är borta, men när jag försökte att vrida för hand och det gick väldigt hård, det märkte jag på en gång, tröts att jag har alldrig förut vredat på en V8, jag har lagt nästan allt kraft för att få det snura ca 15 gradderför att få det snura. Första biten att vrida för hands mycket lättae an andra 20 grader i gång

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du låg komp på två cylindrar som är grannar? ISF är det topplock packningen som har gått.

 

Gör leakdown test. Fråga dina kompisar om du inte vet hur man gör.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Alexessen:

Ja, alla tändstift är borta, men när jag försökte att vrida för hand och det gick väldigt hård, det märkte jag på en gång, tröts att jag har alldrig förut vredat på en V8, jag har lagt nästan allt kraft för att få det snura ca 15 gradderför att få det snura. Första biten att vrida för hands mycket lättae an andra 20 grader i gång

Att bara ta tag i remskivan och försöka vrida runt motorn går inte. Det är alldeles för tungt. Man måste använda verktyg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

 

Ahaaa!

Det är därför TS får så låg kompression.

Handvevad motor. 

 

TS, gör nu om provet, men använd startmotorn. 

Och då ska gasspjällen vara helt öppna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Kompresson mätte jag med startmotorn, ska skaffa en annan TS och kollar om....

- Förhands snurrade jag runt motor med rejäl hylsnyckel för att se hur ventilarna rör sig 

- komp är lika dåligt i samtliga cylindrar 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få så lågt komp på alla burkar låter ändå som misstänkt mätfel. Prova med en annan kompressionstestare. Om det är rätt mätt så får man nog börja lyfta topplocken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy