Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Lilloxen

Oljefälla hoppa ut Volvo B20

Rekommendera Poster

Goddag, helt ny här, har nämligen köpt min första båt :).

 

Tog premiärturen idag, cirka 10nm, översteg väl aldrig 3000rpm.

 

Min sambo sa att hon tyckte hon hörde ett ljud (hon satt bak vid motorn). Jag hörde inget speciellt där jag stod fram, lr märkte.

 

När vi kom in i hamn så öppnade jag och kollade motorn, då var det en del oljestänk och så hängde oljefällan löst. (Läst mig till att det är oljefällan).

 

Är det bara att köpa ny packning och ”trycka” tillbaka eller är det något annat jag ska tänka på?

 

Tacksam för all hjälp, är verkligen helt grön.

Mvh Petrus 

3DE90C96-58C6-4D40-BEE1-6708D4EE0FBF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter med en skruv i nederkant. Nr16

Sedan ska nog vevhusventilationen vara kopplad till någon av förgasarnas luftfilter, visst det funkar som det är gjort nu med men kan ju sprida en viss oljedoft.

image.png.600c71cbcbd0d1f99eaab7b36d053f5f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis

 

Tack för sprängskissen och information med tips. 

När du säger att man ska koppla vevhusventilationen till luftfilter, är det då slangen in i oljepåfyllningslocket vi pratar om?

 

Om det inte enkelt går att koppla in i förgasarens luftfilter, skulle man kunna montera dit ett separat luftfilter i slangen till oljelocket, och sen leda ut vevhusventilationen som går via oljefällan rakt ut genom aktern, så som det delvis är kopplat idag?

 

Eller är det tvärtom, att luften leds in via oljefällan och ut via oljelocket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man har lett ut vevhusventilationen utanför båten, kan man förmoda att motorn är sliten, och att det kommer mycket rök från vevhuset. Kanske är det stopp någonstans i slangarna, eller T-röret, så att det blir för högt tryck i vevhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kanske montera isär slangar och T-röret och kolla att det är fritt, rätt tolkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lilloxen:

Hej Gelis

 

Tack för sprängskissen och information med tips. 

När du säger att man ska koppla vevhusventilationen till luftfilter, är det då slangen in i oljepåfyllningslocket vi pratar om?

 

Om det inte enkelt går att koppla in i förgasarens luftfilter, skulle man kunna montera dit ett separat luftfilter i slangen till oljelocket, och sen leda ut vevhusventilationen som går via oljefällan rakt ut genom aktern, så som det delvis är kopplat idag?

 

Eller är det tvärtom, att luften leds in via oljefällan och ut via oljelocket?

 

Marinmotorerna ska inte ha ventilerat oljepåfyllningslock. Det ska vara tätt. Vevhusgaserna ska ledas från oljefällan till flamskyddet på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rollen:

Marinmotorerna ska inte ha ventilerat oljepåfyllningslock. Det ska vara tätt. Vevhusgaserna ska ledas från oljefällan till flamskyddet på förgasaren.

 

Så det är felkopplat alltså, ska jag be dom koppla om det vid service nu i höst då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska egentligen sitta en insugsljuddämpare på förgasarna, på vilken slangen ska sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rollen:

Det ska egentligen sitta en insugsljuddämpare på förgasarna, på vilken slangen ska sitta.

 

Okej, förslag på hur jag ska få det mer "rätt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning skulle kunna vara att borra ett hål i vardera nät på förgasarnas flamdämpare mot mitten och sedan sätta ett t-kors(kanske det du redan har) med en anslutning i varje flamdämpare och sedan ansluta slangen från vevhusventilationen på den tredje.

 

Man kan ju dock fundera på varför det ser ut som det gör idag. Har själv haft en sliten b20 där det blåste ordentligt från både vevhusventilation(var i det stadiet öppen) och påfyllningslock. Där hade nog motorn börjat gå dåligt om man lyckats leda vevgaserna till förgasarna:) Det kan därför vara ide att lossa slangen från vevhusventilationen vid korset innan akterspegeln och se hur pass blåsigt det blir...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mange249:

En lösning skulle kunna vara att borra ett hål i vardera nät på förgasarnas flamdämpare mot mitten och sedan sätta ett t-kors(kanske det du redan har) med en anslutning i varje flamdämpare och sedan ansluta slangen från vevhusventilationen på den tredje.

 

Man kan ju dock fundera på varför det ser ut som det gör idag. Har själv haft en sliten b20 där det blåste ordentligt från både vevhusventilation(var i det stadiet öppen) och påfyllningslock. Där hade nog motorn börjat gå dåligt om man lyckats leda vevgaserna till förgasarna:) Det kan därför vara ide att lossa slangen från vevhusventilationen vid korset innan akterspegeln och se hur pass blåsigt det blir...

 

Vad är blåsigt då, vad är okej och inte okej? Och vad gör man om det är för blåsigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är mycket blow by så är det renovering eller motorbyte som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Om det är mycket blow by så är det renovering eller motorbyte som gäller.

 

Hur långt är ett snöre :)? Vad är mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Lilloxen:

 

Hur långt är ett snöre :)? Vad är mycket?

Just det... så länge motorn startar hyfsat lätt och fungerar så har väl snöret ännu inte blivit för långt men när snöret väl blivit för långt så är lösningen varken enkel eller billig.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Just det... så länge motorn startar hyfsat lätt och fungerar så har väl snöret ännu inte blivit för  långt.

 

Tack, då den startar lätt så är snöret tillräckligt kort just nu då, alltid nåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...