Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mannnen

Trailerproblem

Rekommendera Poster

När båten ska upp på trailern är det bra att ha hjälp med instyrning av båtens stäv mot den första kölrullen eftersom en person måste veva på winschen. Elektrisk winsch med fjärrkontroll underlättar men ofta tar vinden tag i aktern och driver båten åt sidan. Är det någon mer än jag som upplevt detta problem och som löst det på något enkelt sätt. Kanske kan upptagning göras enkelt av en enda person?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en float on trailer istället så flyter båten upp på trailern utan en massa strul med vind som tar tag i aktern, men då måste du köra ned trailern en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mannnen:

När båten ska upp på trailern är det bra att ha hjälp med instyrning av båtens stäv mot den första kölrullen eftersom en person måste veva på winschen. Elektrisk winsch med fjärrkontroll underlättar men ofta tar vinden tag i aktern och driver båten åt sidan. Är det någon mer än jag som upplevt detta problem och som löst det på något enkelt sätt. Kanske kan upptagning göras enkelt av en enda person?

Hur fungerar en sådan trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mannnen:

Kanske kan upptagning göras enkelt av en enda person?

Om det är vindstilla, ja. Men jag är övertygad om att du har minst en vän som kan hjälpa till en gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösätter och tar upp varje gång jag använder båten så det blir dagligen ibland. Styrpinnar sitter för nära fören och float on trailer vet jag inte hur den fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade mjuka pinnar längst bak på båtvagnen för att se att båten låg rätt. Du kan montera styva sådana så båten leds in rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mannnen:

Jag sjösätter och tar upp varje gång jag använder båten så det blir dagligen ibland. Styrpinnar sitter för nära fören och float on trailer vet jag inte hur den fungerar?

 

Hörs på namnet, du kör på båten på trailern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jag monterade mjuka pinnar längst bak på båtvagnen för att se att båten låg rätt. Du kan montera styva sådana så båten leds in rätt.

 

Varför behövde du pinnarna för att se att den låg rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De måste i så fall monteras en meter bakom första rullen. På min trailer sitter den längst bak så det får bli bakåtriktade pinnar som lutar uppåt och bakåt så de får kontakt med fribordet en bit bakom trailern. Så någon form av pinnar måste det nog bli. Tack alla för fina råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pinnarna ska göra är att hålla båten i läge rakt bakåt även om det blåser 5 till 10 meter per sekund. Det måste därför vara rätt så kraftig konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite otydlig? när det gäller float on trailer: Man har inga rullar utan dessa som bilden visar, man kör ned den så att båten kan glida in och upp på trailern utan någon justering eller köra upp båten tills det tar stopp, man kan också vinscha, ett smidigare sätt ifall det blåser sidvindar och man är själv.  Som sagt detta är amerikanarnas favorit men ganska sällsynt i Sverige, det börjar komma fler och fler och vissa marinor saluför dessa i sina sortiment om nya trailers. Köper och importerar man en ny usa båt så hänger det alltid med en sådan trailer men den kan vara svår att få reggad som 80km.   

 

Finns ju pinnar även på dessa trailers!!

 

 

float on trailer 2.jpg

float on trailer 3.jpg

float on trailer.jpg

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men innan du funderar på en float on-kärra måste du kolla om dina oftast använda ramper är branta nog. Med en flack ramp kan du backa tills bilen står i vattnet men likförbannat har båten inte flutit av kärran. Då är det rätt hopplöst att få av den. 

En annan nackdel med float on som jag ser det är böket att komma i och ur båten. Men lär ju klättra på kärran, som står i vattnet... Alternativt backa i med tillräcklig precision att du kan kliva av på bryggan jämte rampen, då lär du på förhand veta exakt hur din båt kommer ligga på kärran. 

 

Tillbaka till traditionella kärror:

De ramper jag använt har en brygga jämte rampen, gissar minst 9 av 10 har det. 

1: Backa ner kärran ganska nära bryggan så däcken blir lite blöta men naven inte når vattenytan. 

2: Förtöj båten vid bryggan bakom kärran, med riktigt lång lina bak som får löpa fritt runt en ring eller dylikt på bryggan.

3: Fäst vinschkroken i båten och kasta loss i fören. 

 

Om du har frånlandsvind från bryggan sett glider nu båten ut mot kärran och du kan börja vinscha. Aktern håller du emot lagom mycket med den jättelånga linan du har från båten, genom bryggans ring och fram till vinschen där du står (ta ankarlinan om du saknar långa förtöjningslinor).

Klart! 

 

Om det blåser mot bryggan istället blir det lite bökigare, men det brukar gå. Man får ta båtshaken eller en åra eller bad du har och ge den en rejäl knuff från bryggan, springa till vischen och veva lite, springa upp på bryggan å putta, osv osv... Båten kommer inte längre än till bryggan iaf. 

 

Kom ihåg att tilta upp motorn först så du inte kommer på det när båten ligger perfekt på kärran å ska köras upp, då måste du klättra eller börja om å det är ju dumt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fin info. Jag har monterat en fjärrstyrd elwinsch och två brädgångar, som jag klätt med hönsnät mot halkrisken, på trailern så nu går det lätt att fästa kroken i stävöglan och att stå vid aktern medan winschen drar upp båten. Så jag behåller min gamla trailer. Så tack för det goda rådet om lutningen på rampen som visade sig vara för liten och dessutom för kort att backa ut så långt på...tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-22 vid 20:54 skrev Kane:

Varför behövde du pinnarna för att se att den låg rätt?

Grumligt vatten. Smalt mellan aktre rullarna

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...