Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gbgdykarn

Hemsegling och funderingar

Rekommendera Poster

I tisdags eftermiddag bestämde jag mig för att flytta båten mellan Torslanda i Göteborg till Lerkil i Kungsbacks.

 

En trevlig tur med ganska blåsigt, första etappen blev till Donsö då jag ville fylla tanken och stanna för natten.

Kom nämligen iväg senare än tänkt och hade motvind hela vägen ner. 

Valde att gå för motor (org MD7A) och reagerade på hastigheten. 

Uppskattat 7-10m/s och utan varvräknare så gick jag på ljudet och låg nog på drygt halvgas. Lyckades bara hålla ca 3knop och resan fick en kass start på grund av det. Fan va tiden gick.

 

Tryckte i mig en pizza och gick och la mig tidigt. Säkert ett tio tal båtar i hamnen trotts att de är sent på säsongen. Första natten nu gjord, sov som en kung!

 

0800 lämnade jag donsö, gick för motor den först biten, halvväg till valö ungefär.

Sedan rullade jag ut förseglet med ca 70% för att se vad farten skulle bli, västlig vind i samma styrka, så rätt in i sidan och höll mellan 5.5-6 knop.

Nöjde mig med förseglet och efter ca 2h var jag i hamn i lerkil.

Tankegången kring växtlighet under ytan som kunnat hämma farten för motor avskrevs pga farten jag fick med segel.

 

Allt fungerade väl, iaf nästan allt av det jag testade.

 

I korthet, seglade hem båten. Har lite småfrågor:

 

Rullen är av "hood-lösning". Upplevde den som svår att bara rulla ut 70%, blen fullt utrullad först och efter lite möda fick jag till ett lagom stort segel. Har nån tips ang denna hantering?

 

Varningslampa på motorinstrumen för oljetryck samt hög temp lös inte när jag vred på nyckeln till tändläge, endast laddlampan lös. 

Även buzzerna va tyst. 

Kan detta bero på något annat än trasig buzzer/glödlampa?

Vart köper man då dom isåfall till en org panel för penta? 1980talet, md7a.

 

Sista fråga, hastighet vid motvind och motorgång, är en maxi 84 med en md7a så klen? Vid samma gas fast i lä/lite medvind gjorde jag ca 4 knop. 

Kan de bero på foldingpropeller? 

Kan man käna kraft/hastighet med orginal fast propp?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att det är 10-12 hästar kvar i motorn, ett par har nog smitit de senaste 35 åren. 

3,5 ton båt ca?

15-20 knops motvind

 

Det ska nog nästan full gas till för att få fart kan jag tänka.

Tänk att sätta en gräsklipparmotor i bilen. Det är ungefär det effekt/viktförhållandet. Och vatten är tungt att åka genom. 

 

Fördelen med marinmotorn är att den är gjord för full gas timme ut och timme in. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om skrovet inte är mer påväxt än att du kunde få OK fart för segel så kan propellern vara täckt med ett halvt rev.

 

Jag hoppade i för att skrapa rent min propeller för några veckor sedan, när det fortfarande var högsommarvärme. Det gjorde stor skilnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en i hamnen som hade så mycket snäckor på propellern att den nästan bara gick runt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se om man slänger på sig torrdräkten och tar sig en kik nu i dagarma eller om jag ska vänta tills jag lyfter upp den.

 

Tack för svar, gällande varningslampor/buzzern, några ideér?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl simpla givare för tryck och temp på en sån motor. 

 

Lär ju sitta på motorn. 

Lossa kabelanslutninge vid varje givar och anslut till ren metallyta på blocket, med tändningen på. Då ska det larma för funktionerna ovan. 

 

Om inte så följer du kablarna mot tändningslåset. Brukar sitta en kabelskarv / kontakt strax intill motorn. Kanhända, den glidit isär. Eller ett kabelbrott? 

 

Googla efter elschema, kopplingsschema. Brukar finnas i instruktionsboken

 

Hittade detta. Inget hightec precis... 

 

 

Screenshot_20190822_173700_com.google.android.apps.docs.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Nån som vet en butik i Göteborg som brukar ha reservdelar till äldre pentor hemma?

Tänker på t.ex larmenheten, lampor, buzzer och givare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du nog vara beredd att betala. Börja med att kolla alla anslutningar. Det finns ritnigar hur man själv bygger en ny larmburk. Annars kan man göra ett mycket enkelt larm med en summer och några dioder.

Undvik nyckelbrytare, de krånglar mest. Jag ersatte med strömbrytare och tryckknapp som jag dessutom satt inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Då får du nog vara beredd att betala. Börja med att kolla alla anslutningar. Det finns ritnigar hur man själv bygger en ny larmburk. Annars kan man göra ett mycket enkelt larm med en summer och några dioder.

Undvik nyckelbrytare, de krånglar mest. Jag ersatte med strömbrytare och tryckknapp som jag dessutom satt inne i båten.

Är både temp och oljetryck NO?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...