Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cam72

Ford 2715e

Rekommendera Poster

Hej

 

försöker hjälpa en kollega med sin båt som går varm efter en stund (ca 15min på tomgång)det är en ford 2715e med backslag och sötvattenkylning.

Jag kan inte dessa motorer men vi har konstaterat att sjövattensidan verkar fungerar då avgassidan håller sig sval under körning och vatten går ut med avgaserna. Termostaten är enligt uppgift kontrollerad genom kokning och ska då ha öppnat, annars verkar det vara ett vanligt fel då jag läst på norska sidor.

värmeväxlaren är rengjord, satt inget i den.

Tempmätaren och givaren ska bytas till en mekanisk i helgen (sitter en elektrisk Biltemas nu. Locket till påfyllningen saknades, kan det bli fel mottryck av detta?

 

har som sagt inte koll på dessa motorers uppbyggnad och önskar vidare vägledning från er andra. 

 

Tacksam för svar!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre?

 

Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev firefish:

Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre?

 

Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten.

Bowman står det på prylarna.

har inte själv sett termostaten men han säger att den öppnar när han kokade den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg?

 

Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg?

 

Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. 

Blå

 

Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev neptun:

Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten.

Ok tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Cam72:

Blå

 

Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé?

Blå betyder Sabre eller Mermaid. 

 

Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev firefish:

Blå betyder Sabre eller Mermaid. 

 

Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). 

Ok

har någon koll på var jag kan hitta en sprängskiss på hur systemet är uppbyggt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev firefish:

Blå betyder Sabre eller Mermaid

Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e.

Aha, den kände jag inte till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmedlar tipsen och återkommer i ärendet, fyll gärna på om ni kommer på annat att felsöka.

 

tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen

Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra

Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 

Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades

bytte impeller samma fel

bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren

samma fel

2019 bytt bröstpump samma fel

Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poppar upp detta igen eller är det ingen som har några eder bara för att det är en Blå motor och inte

en Grön,Grå,Röd

Det brukar komma en massa förslag annars 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret

möjligtvis kan det vara för stort flöde??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Fogden:

Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret

möjligtvis kan det vara för stort flöde??

Det kan inte, inom rimliga gränser iaf, vara för stort. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju skälva f-n att man inte skall få det att funka när man gått igenom nästan hela motorn och bytt de saker som kan strula

Det ända jag kan tänka att det är för långt mellan intag o impeller ca 3m

2 m vattenfilter 1 m impeller

Impellern är ganska stor diameter 6,5cm L5cm

nytt lock o packning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.maskinisten.net/search.php?keywords=fordsjukan&sid=c6e3bfd5853fb2c2bd931dba4a081f2d

 

En sak som man bör beakta är följande.

 

Tyvärr drabbades en del av dessa fina motorer för ”Fordsjukan” , i en del av de var det dåligt material i gjutningen så att de korroderar inifrån.

Med hål i kanaler mm, finns en del om detta om man googlar.

Har ingen betydelse vem so marinkonverterat (Sabb, Lehman ,mermaid,NG etc) det är motorblocket som drabbas.

 

Tror tyvärr att jag själv drabbas av detta på styrbords motor i sommar.

Motorn låg helt plötsligt på 95C istället för 80 kollade glykolvattenivå som var låg,  fyllde på ,hörde ett glurkande ljud,

kollade oljestickan och upptäckte vart vattnet tagit vägen. surt. 

Kort sagt finns risk att ni har hål i en kanal i blocket.

 

Förhoppningsvis är det inte detta fel .

Kan nämnas att Ford gick ut till sina återförsäljare och rekommenderade att man använde destillerat vatten samt en speciell

offeranod till sina traktormotorer .

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-24 vid 11:28 skrev Fogden:

Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen

Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra

Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 

Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades

bytte impeller samma fel

bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren

samma fel

2019 bytt bröstpump samma fel

Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar

Har du kollat att tempmätaren visar rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...