Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
c_gunnarsson

Utombordare vitryker mercury -88 50hk 3cyl

Rekommendera Poster

Hejsan alla,

 

jag har en båtmotor som vitryker. Måste vara topplockspackningen tänkte jag. När jag rev den insåg jag att cyl och topp är ett stycke. Visste inte att den varianten fanns.

hursomhelst det tyder på spricka i topp eller cylinder tråkigt nog. Eller kan det vara mellan cyl och vevhus? Nån som vet går det kylkanaler i nederdelen? Har läst att dålig impeller kan ge upphov till vit rök.

motorn går bra i övrigt och ryker bara när den är varm. Någon med idéer eller rek on vad man bör göra. Riva och byta cyl/topp är ju inget alternativ då en sådan lär kosta massor. Har en idé om att försöka ordna ett slutet kylsystem och köra barsleak och hoppas det tätar ev spricka. 

Tacksam för input

 

mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några tecken på att det finns utifrån kommande vatten i något av förbränningsrummen? 

Kan t.ex. vara att att något av stiften är extremt rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om vitrök uppkommer då och då. I en stor andel av fallen visar det sig vara normalt. 

En utombordare producerar vattenånga på två sätt.

1. Genom det förbrända bränslet, motsvarande ca en liter vatten i flytande form per liter förbränd bensin.

2. De varma avgaserna dumpas tillsammans med kylvattnet inne i riggen. Vid tomgång brukar man kunna se att det stänker vatten genom avgashålet i bakkant av riggen.

 

Om luften vid vattenytan är kall skapas lätt dimma. Att det blir mer när motorn är varm är nog också normalt då mer av kylvattnet kan förångas inne i riggen.

 

Det är som du förstår ganska svårt att avgöra vad som är normalt mycket vitrök.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alles! Tack för synpunkter och idéer.

jag testade att köra motorn i mindre modell av balja som precis täcker vattenintaget. Något jag noterade var att det inte kommer något vatten ur skvallerröret. Motorn blir varm men vattnet i baljan blev knappt ljummet. Vet ngn om det sitter termostat? Vatten från skvallerröret ska väl komma även innan termostaten öppnat? Likaså vattnet i baljan borde väl följa motorns temp även innan termostaten öppnat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostat finns i 9 fall av 10. På Merc kommer strålen ofta först dp termostaten öppnar. Termoststen skall regelera temperaturen i motorn inte i det omgivande havet/sjön/baljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ja det är sant :) 

jag tog ner växelviset och kollade impellern som såg ok ut. Däremot hade en gummibussning runt matarröret genom locket till impellerhuset glidit ner och skrynklat ihop sig så det var nästan stopp. Avlägsnade det och satte ihop den. Och nu kommer det från skvallerröret som det ska. Kan köra motorn utan att den blir för varm nu och någon.  Vit rök kan jag inte se. Ska förhoppningsvis testa i sjön till helgen. Hoppas det var det som var problemet :)

stort tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat i sjön nu och ingen vitrök har observeras 😀

Så jävla skönt att det inte var spricka i block/topp

tack alla för input

mvh Conny

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...