Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anton12345

Min 2-taktare dog efter tur, får inte igång den.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en 2-taktare 50 hk Mercury, cirka 1978

 

Jag var idag ute och åkte en kortis utan problem. När jag drog ned på gasen för att lägga till vid min båtplats så dör motorn, och jag får inte igång den. Jag lyckades starta den ett par gånger i cirka 1 sekund innan den dog. Som tur är lyckades jag med dessa starter glida in till båtplatsen. Den snurrar runt som vanligt, men går inte igång. Jag lyckades få igång den ett par gånger med full gas utan växel, varpå den varvade högt i 1-2 sekunder och dog sedan igen.

 

Kan motorn ha blivit sur? Eller något annat jag behöver kolla? 

 

Med vänlig hälsning,
Anton 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hann inte med att kolla så mycket på det idag. Hann mest titta att bensinen gick in i motorn. 

 

Det är svårt att undersöka allt för mycket på motorn när den ligger i vattnet, svårt att komma åt. Och det blir ju dessvärre lite av att projekt att få upp den om motorn inte går igång. 

Redigerad av Anton12345

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan det bara bli gissningar, men den verkar gå ingång ett tag på fullgas för att sedan dö. Kan vara soppapumpsmembranet som gett sig, då surar det ner sig rejält pga att soppan går direkt in i vevhuset genom det trasiga membranet.

Är det fördelare till tändningen eller separata tändspolar till varje cylinder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag tyvärr inte svaret på.

 

Jag har haft ett litet läckage någonstans i motorn, konstant men små mängder. Det har inte blivit några pölar direkt, men det har droppat konstant och sedan runnit ut i vattnet. När jag kom fram till bryggan idag efter turen märkte jag att det såg ut att ha läckt ut mer än vanligt. 

 

Låter det troligt att det kommit för mycket bensin in i systemet och surat ner motorn? Jag märkte att om jag pumpar blåsan när den redan är hård så rinner det ut en del bensin i närheten av förgasarna, är det normalt? Jag tänker att bensinen måste rinna ut någonstans om jag fortsätter trycka. Så om den inte redan var sur kanske jag har surat ned den med bensinen. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Anton12345:

Jag har haft ett litet läckage någonstans i motorn, konstant men små mängder

Och det låter du fortgå? Helt ok menar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en del vätska på och runt tändstiften. Är detta normalt eller kan det vara orsaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Anton12345:

Det var en del vätska på och runt tändstiften. Är detta normalt eller kan det vara orsaken?

Hej!

njae, det beror  vad du menar med "en del".

När du nu har tändstiften ute så kör runt motorn en stund på startmotorn, helt utan gaspådrag, det skall nu komma ut en dimma av gammalt bränsle ut tändstiftshålen. För om motorn är sur, är stiften blöta och kan inte ge gnista. Torka av stiften, skruva i dem och gör nytt startförsök men minimalt med gas, men kanske med litet choke. Om nu motorn startar och går bra är väl allt frid och fröjd, men troligtvis får du gå vidare med felsökningen, och då tänker jag i allmänna tvåtaktsfunderingar. Kolla bränslesystemet från tank till motorn. Hur ser silen i ändan av tankens "sugrör ut"? Igensatt? Rensa!

Hur ser slangen och blåsan ut? Torrsprickor? Byt ut!

 

@Gelis var inne på bränslepumpen och dess membran, och det är ju en högst trolig felkälla, motorn är nu inte direkt av "årets modell" utan 41 år gammal... så det kan vara bra att kolla upp det. Sedan kan det fastna skräp i bränslepumpen, som hindrar bensinen att komma vidare, det brukar finnas någon sil innan, hur sed den ut?

Ja detta var allmänna grejer, jag mekade väl på allvar med utombordare mellan 1980 och 1985 ungefär, och så med Evinrude/Johnson... Så Mercury-expertisen får ta över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet ligger inte mellan tank och motor, så mycket vet jag. Jag får igång motorn i cirka 2 sekunder var 5e försök med hjälp av lite choke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte helt orimligt att bensinen har svårt för att komma vidare, det hela känns lite som någon typ av bensinbrist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Anton12345:

Det låter inte helt orimligt att bensinen har svårt för att komma vidare, det hela känns lite som någon typ av bensinbrist

Då får du felsöka från den punkt där bränslet kommer in i motorn till förgasarens flottörhus.

Innan bränslepumpen fanns det iallafall på de motorerna jag mekade med en sil i en liten plastdosa, här fann man ofta en hel del skit som kommit med smutsig bensin från rostig tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går igång lite lättare nu, men dör fort igen. Skulle den kunna startas korta stunder om den var sur? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hör även ett klickande ljud, jag vet inte säkert men jag tror det är från stiften. Det klickar några gånger per startförsök. Kan det vara stiften som försöker tända men inte lyckas? Ursäkta min okunskap om jag låter tokig.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får igång han på varje försök nu, duttar lite på el-choken. Om jag drar på gas direkt kan jag varva i 2-3 sekunder innan han dör igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det många inlägg... Startade och drog på gas, 40% av fullt kanske, han varvar då jämnt och stabilt. Dör så fort jag varvar ned. Någon aning vad detta kan handla om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Anton12345:

Den går igång lite lättare nu, men dör fort igen. Skulle den kunna startas korta stunder om den var sur? 

 

10 minuter sedan skrev Anton12345:

Jag hör även ett klickande ljud, jag vet inte säkert men jag tror det är från stiften. Det klickar några gånger per startförsök. Kan det vara stiften som försöker tända men inte lyckas? Ursäkta min okunskap om jag låter tokig.

 

6 minuter sedan skrev Anton12345:

Får igång han på varje försök nu, duttar lite på el-choken. Om jag drar på gas direkt kan jag varva i 2-3 sekunder innan han dör igen

Är ju alltid svårt att svara så här, känns litet abstrakt.

Men det som du nu skriver låter ju som "han" där för litet bensin. Om du samtidigt pumpar på blåsan, går motorn längre stund då?

Sura motorer startar inte öht.

Tändstift låter ingenting i egentlig mening, men ett sådant ljud kan ju uppkomma om strömmen till tändstiften läcker någonstans och det blir överlag mellan en dålig tändkabeln och motorns gods.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den igång med choke så är den inte sur.

 

Du måste kolla om den har fördelare eller 4:a separata tändspolar

Det gör du enl följande, du vet i alla fall var tändstiften sitter.

Följ en tändkabel från ett tändstift, går den till en "burk" där dom andra tändkablarna också sitter.

Eller går den bara till en liten, troligen svart, pryl och då sitter det även 3 st till från övriga tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriska bränslepumpar hat också ett klickande ljud och arbetar periodvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jäkligt korkad sak jag märkte. Ett tändstift satt knappt fast, det hade väl vibrerat loss antar jag. Detta var hyfsat blött skulle jag säga

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu med lite mer info om motorns beteende så blir ju frågan, du har inte fått vatten i bränslet?

 

Det klickar från choken när du trycker på knappen.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Anton12345:

En jäkligt korkad sak jag märkte. Ett tändstift satt knappt fast, det hade väl vibrerat loss antar jag. Detta var hyfsat blött skulle jag säga

 

Då har du kanske hittat felet då. Gör rent alla stiften och blås dom torra och se vart det leder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort det stiftet som satt löst och provade utan. Inte mycket förändring. Kan det vara så enkelt att det lösa stiftet har blivit påverkat så att det har svårare att tända, men lyckas ibland korta stunder? Är det rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till jag tänkte på. Jag hade för mycket olja idag i när jag blandade bensinen. Hade i 3% istället för 2%

 Detta kan väl inte vara anledningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Anton12345:

Tog bort det stiftet som satt löst och provade utan. Inte mycket förändring. 

 

Ursäkta men antingen skriver du utan att tänka på vad du skriver eller så har du kört motorn utan ett tändstift????

 

3% eller 2% spelar ingen roll för ditt problem.

 

Som jag skrev tidigare ta bort alla stiften och gör dom rena och torra, sätt dit stiften igen och prova.

OBS håll reda på tändkablarna så dessa hamnar på rätt stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

 

Ursäkta men antingen skriver du utan att tänka på vad du skriver eller så har du kört motorn utan ett tändstift????

 

 

Yes? Någon ovan skrev att jag skulle dra runt motorn med stiften bortskruvade. Har sett det i andra trådar också. Har jag missförstått? 

 

Mjo jag gjorde så som du sa med stiften, fungerade ju lite bättre efter det, fick igång motorn på varje försök men den dör fortfarande direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Anton12345:

 

Yes? Någon ovan skrev att jag skulle dra runt motorn med stiften bortskruvade. Har sett det i andra trådar också. Har jag missförstått? 

 

Både ja och nej, man tar bort alla stiften och kör runt motorn för att vädra ur soppa om motorn surat ner sig. Inte som du skrev, tagit bort ett stift och försökte starta på tre stift. Men du kanske menade att du hade alla stiften borta.

 

När motorn stannat efter ett antal startförsök, hur ser stiften ut blöta eller torra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dem är inte torra, fuktiga skulle jag säga. Någon droppe.

 

Jag får igång motorn nu och kan varva en del, om jag trycker på chocken och drar i gasen fort till typ 30% pådrag. Den går inte jämnt, och om jag hör att den är på väg att dö sä trycker jag in choken 1 sekund varpå han varvar högre igen i några sekunder innan jag behöver trycka choken igen. 

 

Några ideer när choken hjälper på detta vis? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går längre och jämnare nu. Kan köra ganska jämnt på 50% gaspådrag. Kan det hela bero på att stiftet hade lossnat och det då samlats en massa bränsle som måste bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kommit fram till idag är att den går på höga varv, dör direkt på låga. 

 

Om jag vrider nyckeln, chokar, drar snabbt på gas till höga varv så går den. Idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...