Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Hur ofta pressa in fett i packbox till roderstock?

Rekommendera Poster

Jag har nu min första båt med fettpackbox som tätning till roderaxeln på segelbåten.

Säljaren berättade att ett varv bytt ”snöret” (som säljs tex av HR parts till 352).

 

Nu har jag fyllt fettkoppen med propellerfett till ca 5 mm från den gängade kanten och skruvat/pressat in fett.

 

Finns det best practise hur ofta man skall pressa in fett och hur mycket,

tex efter 7 seglingsdagar skruvar man ett halvt varv

eller

skruvar man tills det ”känns fullt”?

 

829C70C1-A98F-4232-8EE2-C4EB64EB8DBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en gång om året kan räcka, rodret rör ju sig ganska minimalt jämfört med t.ex. propeller- eller pumpaxlar så slitaget/smörjbehovet är litet.
Fast om det läcker in vatten till kölsvinet så kan du ju smörja mer, fettet har ju litet tätande* förmåga också.
Angående hur många varv du bör vrida finns väl ingen egentlig begränsning, fettet kan ju inte klogga igen något vitalt som t.ex. fallet är med en vattenpump till motorns kylning.

Skulle satsat på smörjning en gång per år på landbacken, då skruvat på fettkoppen tills jag ser utifrån att det börja tränga ut fett ner mot rodret.
*) Gissar f.ö. att din packbox ligger under omgivande havsytan förtöjd i hamn? I så fall blir ju antalet timmar då det kan droppa till kölsvinet fler än om läckage bara kan ske vid segling.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Intervallet låter rimligt mtp att det är en rodertätning.

Osäker på var genomföring är i förhållande till vattenlinjen, får kolla efter torrsättningen.

 

Tror 25 öringen trillat ned nu; fettet hålls "på plats" uppåt av vaxflätan och nedåt enbart av vattentrycket/inget mothåll alls.

 

Troligen viktigt att nedre och övre lagringarna av roderstocken inte glappar för mycket för då kanske fettet pressas ut onödigt fort.

Får kolla glappet i vinter. 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...