Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stan

Över Atlanten kanal 5

Rekommendera Poster

Rätt bra program så här långt ändå. Inte så mycket trams som jag var rädd att det skulle vara. Men man undrar varför de inte fick sjösjukeplåster eller liknande? Kanske blir bättre tv med lite sjösjuka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev GroundControl:

Kanske blir bättre tv med lite sjösjuka. 

Så klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-21 vid 09:57 skrev GroundControl:

Rätt bra program så här långt ändå. Inte så mycket trams som jag var rädd att det skulle vara. Men man undrar varför de inte fick sjösjukeplåster eller liknande? Kanske blir bättre tv med lite sjösjuka. 

Jag är lite besviken. Jag hade förväntat mig lite mer seglingsarbete, och inte bara en massa babbel om hur deltagarna känner sig. Producenten vet ju uppenbarligen ingenting om segling. Ena sekunden bara för storsegel, nästa med fullt ställ för att sedan klippa in med saxade segel och spirad genua. Och ingen gång får man se besättningen faktiskt jobba med dessa sättningar! Bara lite styra och vid något tillfälle Anna dragandes i storfallet när storen hissas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett dagens program. Men jag saknar också lite mer seglingssnack.

Varför väljer de den segelsättning de gör och vilken vind har de. I början seglar de i 20 knop för bara storsegel men sen nämner de knappt fart eller kurs något mer..

 

De kunde filmat loggen och de andra instrumenten lite oftare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, detta är ganska tråkigt att titta på. Segling är så mycket mer än en massa snack om hur man mår som total novis på en segelbåt. Så tyvärr TV5, det blev bottenbetyg. Det blev bara  att titta på del 1 och 2.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett programmet men tror att jag känner mig själv tillräckligt väl för att inte göra det heller. Jag kollar däremot en del segling på Youtube. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Dava:

Har inte sett dagens program. Men jag saknar också lite mer seglingssnack.

Varför väljer de den segelsättning de gör och vilken vind har de. I början seglar de i 20 knop för bara storsegel men sen nämner de knappt fart eller kurs något mer..

 

De kunde filmat loggen och de andra instrumenten lite oftare. 


Jag har inte sett programmet, men är inte detta en dokusåpa i samma anda som Robinson och annat? Det var ju inte direkt så att de beskrev och förklarade växt- och djurlivet, geologin och klimatet på de sydostasiatiska öarna de filmade på... Som jämförelse.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:


Jag har inte sett programmet, men är inte detta en dokusåpa i samma anda som Robinson och annat? Det var ju inte direkt så att de beskrev och förklarade växt- och djurlivet, geologin och klimatet på de sydostasiatiska öarna de filmade på... Som jämförelse.

 

Skillnaden är väl att dom inte har något utslagningsmoment

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största behållningen för mig är när det är hemskt, farligt och otäckt enligt deltagarna, och samtidigt ser man kameramannen i ögonvrån på fördäck sittande och filmar. Fotografer är en tuff yrkeskår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev trewq:

Skillnaden är väl att dom inte har något utslagningsmoment

Precis.

Synd att man visar ganska dåligt vad en sådan segling innebär. De flesta vet ju väldigt lite om segling och i synnerhet segling över Atlanten. Vad innebär kryss? Eller varför är han som ska laga mat så drullig? Tittar man på spisen så ser man att de lutar ganska bra. Hade kanske varit tydligare om man hade haft kameran horisonterad.

Intressant att man har daglig kontakt med en meterolog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Intressant att man har daglig kontakt med en meterolog.

Vilket är en tjänst som kostar en hel del. Inget som nämns

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför vissa är besvikna på att det är lite rent seglingssnack.. det är ett massmarket program på kanal 5. 98% av tittarna kan inget/är helt ointresserade av den tekniska aspekten med själva seglingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Precis, det är inte producerat för båtfolk utan för tv tittare.

Som jag tolkar tråden så handlar det om nåt program som går helt i tidens anda och, förvånansvärt, drar till sig publik och därmed reklamintäckter.

För mej räcker det åxå mer än väl att ha skummat några av inläggen.

Som tur är finns det olika saker att titta på, om man måste, annars finns ju forfarande text tv, 100% mer utbyte än vad jag tror jag skulle få av detta.

Alla kanaler verkar ha anammat.

Ta ett gäng. Visa dom på tv 5 ggr. Då är dom kändisar. Sen kan dom visas upp i vad som helst.. och det drar tittare..

Å så oroar sig folk om klimatförändringar.. 😂😂😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Ta ett gäng. Visa dom på tv 5 ggr. Då är dom kändisar. Sen kan dom visas upp i vad som helst.. och det drar tittare..

Måste erkänna att programmet inte är min typ av TV, och att jag inte kollat - men deltagarna Agneta Sjödin som varit programledare i 25 år och skidåkaren Thomas Wassberg är nog att betrakta som liite mer kända än så..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Måste erkänna att programmet inte är min typ av TV, och att jag inte kollat - men deltagarna Agneta Sjödin som varit programledare i 25 år och skidåkaren Thomas Wassberg är nog att betrakta som liite mer kända än så..?

😂 ahaaa.. ere "riktiga" kändisar t.o.m. vet inte om jag blir mer lockad ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sittbrunnsbordet och salongsbordet har någon form av fodral, kan fodralen vara stötdämpande för att skydda besättningen?

Har aldrig sett sådana fodral tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fodral över bord är ett sätt att skydda träet snarare än besättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är riktigt underhållande ändå. Ger en en liten inblick i hur det kan vara att segla över Atlanten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...