Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
msbone

kompressor Kad 42 magnetkoppling

Rekommendera Poster

någon som vet om det finns andra magnetkopplingar som passar till kompressorn än pentas original.

mvh snålivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Fråga: är det denna kompressor frågan gäller? (Se saxad bild nedan, ids inte söka vidare utan bekräftande svar från dig.)

I fig 1 syns att endast komplett clutch finns att köpa numera för 4498,75 kronor.
(Där syns f.ö också reservdelsnumret, liksom alternativa ersättnings-nummer. Sådana kan ju underlätta googling.)

I fig 2 syns en komplett kompressor för 1495 pund.
Men efter att ha kollat sajtens bilder så hittade jag som synes en etikett med japanskt produktnummer på magnetkopplingens kant. Kan eventuellt vara intressant att googla vidare på?


Bildkällor:
Fig 1: marinepartseurope.com
Fig 2: ebay.co.uk
 

KAD42.magnetclutch.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kalas exakt sådan är det ,  ska googla sönder internet nu ,tack för tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev msbone:

kalas exakt sådan är det ,  ska googla sönder internet nu ,tack för tipps

Om du finner en sådan magnetkoppling från denna japanska firma så tipsa oss gärna vad den kan tänkas kosta och var man kan köpa en sådan.

Jag tror vi är flera här på forumet som har KAD-motorer som i framtiden kanske behöver reservdelar.

 

-Har din gått sönder?

Det borde vara enkelt att ohm-mäta kablarna som kommer ut vid nummer 12 på bilden och se om detta ger någonting. Sedan ställa in multimetern på spänningsmätning och mäta på motsvarande kablar som kommer från motorns kontrollbox, därefter varva upp motorn till litet drygt 1700 rpm och se om du får ut någon spänning. Kompressorn skall kopplas in vid det varvtalet på ett ungefär. 

Det behöver inte vara magnetkopplingen som är trasig, det kan ju vara varvtalsgivaren som kopplar in den, inte för att det kanske är billigare.... Sedan kan det ju vara kontakfel eller kabelbrott... Det är inte så dyrt att reparera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt få kontakt med dem via mail en gång, men de svarar tyvärr inte=/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick kontakt via mail m Ogura för fler år sedan, ville veta vilken kvalitet på oljan man skulle ha. När jag berättade att kompressorn satt på en Penta hänvisade de till dom. Så det blev ”dyrolja” från Penta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...