Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
larban

Plasta insida septitank?

Rekommendera Poster

Jag vet att denna idé berörts i tidigare tråd någonstans på detta forum, och avfärdats, men vill ta upp det igen. Jag har en septitank i rostfritt med mycket anpassad form😃. Till det har den ett antal (ganska många) svetsskarvar, som jag oroar mig för att de är på gång att rosta igenom😳. Tanken är ett antal år men kan ännu inte hitta några läckage. Som vinterjobb planerar jag att ta hem tanken och gå igenom alla svetsar.

Har redan börjat fundera på vad jag ska göra om alla svetsar ser ut att sjunga på sista versen, och en idé som jag ändå tycker kan vara intressant är att plasta upp insidan med glasfiber och polyester. Fler lager glasfiber i skarvarna och kanske endast ett par lager 450 matta på de plana ytorna. Tror det kan vara iaf ekonomiskt försvarbart, men funkar det över tid? 

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev larban:

Tror det kan vara iaf ekonomiskt försvarbart, men funkar det över tid? 

Kanske inte men kan du hålla igång tanken i 10 år så är det väl ok?

Borde gå att göra ganska bra om man får ut tanken. Lägga matta eller kanske hellre väv som täcker botten + ett uppvik på typ 2 cm runt om. Hälla i polyester och "skaka runt". Sen fortsätta med sida efter sida. Min tanke var att kanske kapa toppen på tanken, plasta invändigt med ett nytt lock i plast.

Samtidigt kan man göra en modell av tanken i tex masonit. Skulle det behövas kan man göra en helt ny tank i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanktätare är ju vanligt förekommande till bilar och MC. En smet man häller i tanken som lägger sig på insidan och tätar. Kreem är ett fabrikat, men det finns fler. Kan det vara ett alternativ?

 

Ett annat alternativ är att smälta om alla skarvar med TIG-svets. Det har jag fått göra med en bränsletank till en Scanmar 33 där det blev problem med porer som läckte efter 25 år. Trolig orsak är att man inte haft tillräckligt rotgasskydd vid ursprunglig svetsning, som med tiden gett punktkorrosion och genomslag.


Är det riktigt svetsat från början med korrekt gasskydd och betning av svetsarna ska du inte få korrosionsproblem, så det åter ju som ett fuskjobb om du drabbats av genomrostning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Guding:

Är det riktigt svetsat från början med korrekt gasskydd och betning av svetsarna ska du inte få korrosionsproblem, så det åter ju som ett fuskjobb om du drabbats av genomrostning.

Tyvärr verkar det finnas gott om dåliga svetsare med tanke på att så många skittankar byts varje. Urin är starkt korroderande och det blir inte bättre av att rostfritt lätt drabbas av spaltkorrosion. 

Titta hur det ser ut i en urinoar. Ingen rost där eller?

 

Problemet var nog mindre förr, man använde sin tank högst några dagar och sen tömde den (i havet). Idag kan de stål halvfulla i flera veckor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Borde gå att göra ganska bra om man får ut tanken. Lägga matta eller kanske hellre väv som täcker botten + ett uppvik på typ 2 cm runt om. Hälla i polyester och "skaka runt". Sen fortsätta med sida efter sida. 

Ungefär så tänkte jag att det skulle gå till. Känns inte svårt, har plastat en del tidigare, så detta känns görbart. Manluckan är också så pass stor att det går att komma åt överallt. Svårast är att hitta bra plats att vara på. 

Eller så låter jag smed titta till svetsarna istället. 

 

/L

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...