Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kapten123

Forward scan

Rekommendera Poster

Jag har Simrad Forward Scan. Först hade jag det lite provisoriskt på ett kvastskaft, nu sitter det permanent men tiden att testa de ingående har inte funnits.

Men, av det jag sett så är det sjukt bra! Framförallt ihop med plotterbilden som visar området som skannas. En betydligt bättre lösning än ett fristående framåtseende ekolod. Köpte mitt i paket med plotter på rea. Tanken var att sälja plottern men tyvärr vande jag mig vid att ha dubbla plotters.

Enda nackdelen är att om man skulle gå på grund så är det riktigt pinsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FLC, 10 år gammalt, svartvit display, dålig upplösning. 

 

Jag har haft och har stor användning av detta. 

 

Ex. Kommer till en okänd vik med min segelbåt som sticker 1.7 m. 

Lägger en "Mark" eller waypoint, där jag tänker ankra.

Låt säga på 5 meters djup. Kör sedan sakta runt, svänger fram och åter, typ läser av botten. Kollar allt inom en radie på ca 60 meter. 

 

Åter till Waypointen, droppar ankaret, samtidigt som jag sätter två eller tre ankarlarm, med 60 meters larmgräns (en plotter, en gps och en app på mobilen). 

Lägger ut 40 meter ankarlina. 

Ligger mycket säkert, även på helt okända ställen. 

 

Ex. När jag angör kända och okända utehamnar kollar jag hela vägen in. Svänger sakta fram och åter, så ser jag ev farliga grund och noterar dessa. 

 

Ex. 

Mycket användbart när man tar sig fram utanför prickade farleder. 

 

Ex. Smyger in mellan kobbar, skär och grund. Scannar fram och åter i sidled. Ser jag t ex nåt som är grundare än 2.5 meter vid normalt vattenstånd, på styrbord sida, ja då håller jag mer babord. Plottar spåret hela tiden och sparar när jag hittat en fri passage, som brukar bli minst 50 meter bred. 

Denna passage blir som en motorväg för mig. Men bara för mig. 

 

- Använder aldrig båtens ordinarie ekolod. Ekoloden stör dessutom i mitt fall varandra. 

 

- Tittar dock inte hela tiden på skärmen, vilket gör det "pinsamt" ibland. 

 

Men givetvis så köper jag en ny, när denna lägger av, för jag har blivit beroende. 😋

 

Helt klart så får jag ut mer av allt båtåkande med denna. 

 

Lika stort som att gå över från pappers- till digitalt sjökort / plotter. 

 

- Har hittat flera "Okända Grund", som är inrapporterade, med exakta koordinater, till bl a sjöfartsverket. Flera riktigt farliga, finns således nu med i senaste sjökortet över Vänern. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Lägger en "Mark" eller waypoint, där jag tänker ankra.

 

Smart! Ännu bättre med bogpropeller antar jag. ;)

Min tanke med denna typ av utrustning är att kunna leta sig in "svåra" vikar. Något som jag har et sjukligt behov av enligt mina kamrater (som får ligga och trängas med andra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropell när man redan sitter fast på grund? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...