Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Inför båtköpet

Rekommendera Poster

Efter fem år med vår 25 fots DC har vi nu bestämt att gå upp i storlek. Vi har kikat runt en hel del men nu återstår 3 båtar att välja på. Dessa är Bavaria Sport 37, Windy GM 37 samt Princess V42, samtliga med D6:or. Skulle gärna ta emot lite input avseende kvalité, körupplevelse och även annat som kan vara relevant. Vi ligger på västkusten och tillbringar uppemot 40 nätter i båten. Antal personer ombord varierar från 2-6. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fåtal V42 byggdes med axlar. En sådan hade jag valt av dessa tre alla dagar i veckan

 

Skiljer ju ganska mycket i kvalité mellan Bavaria och Windy/Princess samt att Windyn är en del mindre

Windyn kan uppfattas som roligare att köra med sin småbåtskänsla i vattnet men samtidigt jobbigare i längden då det ska pareras. Windyn är smal i vattenlinjen för sina 37 fot

Bavarian och Princessen är mer "stabila" båtar i sin gång. Deras bredd ger också stora utrymmen

Dock ingen aning hur Bavarian går i sjön

Bavarian är inte särskilt vacker jämfört med de andra två. Framförallt sett från aktern med sin konstigt höga badbrygga. Lite pastig i jämförelse med Windy och Princess tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter, faktiskt lutar mycket åt Princessen, dels för de vackra linjerna men även känslan av fina utrymmen och märkets goda rykte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Chha:

Tack för bra synpunkter, faktiskt lutar mycket åt Princessen, dels för de vackra linjerna men även känslan av fina utrymmen och märkets goda rykte.

 

Mest troligt är att du hittar en med D6 och DPH och inte med axlar

Se till att ta med en duktig Pentamekaniker som ser över motorer och drev

Mycket delar som ska vara bytta om man följt alla rekommendationer från Penta

Är det inte gjort så kostar det en bra slant att byta allt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det blir svåra val:) Bavarian känns väl mera "husvagn" än båt.. V42 + Windyn ger mig mera båtkänsla.Så, köpa båt för man har en känsla, eller tänker man sig en mera "praktisk" lösning??.

Åker du många NM/år så är även förbrukning en faktor som spelar in. Windyn går väldigt billigt i vattnet och drar ca drygt 2l/nm i marchfart, V42 sticker till drygt 3l/nm i liknande farter. med full sem packning, Bavarian vet jag inte hur förbrukningen ligger.. Windy Grand Mistral är kanske den absolut hetaste båten av dessa på beg marknaden, så priserna lär ligga något, eller mycket högre än dom 2 andra. Windy har oklanderlig kvalite givetvis. Windyn känns något liten inne i kabinen då den har separata kabiner mitt/för. Är du högre än ca 185cm, lär du slå i huvudet nere i kabinen..

BTW, jag "känner" en som har en fantastisk fin Windy Grand Bora 42 till salu:):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick ju på en V42 men väntade länge tills det dök upp en snygg med rätt utrustning dvs: vit, D6 och elverk.

 

Trots säljarens "-Allt är genomgånget och servat" så har jag fått gå igenom i princip allt som har med motorer och drev att göra. Nu tycker jag ju sånt är kul men om man inte tycker det så blir det en massa pengar som måste läggas på alla uppdateringar som VP har gjort,

 

Men båten är skitbra och jag är supernöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tidigare variant av Princess V. Vi kikade själva efter en V42, valet föll på en Princess 46 Riviera. Det är en båt jag förövrigt kan rekommendera, en sparbössa i sammanhanget. 

 

Storleken/vikten som det blir med en så pass stor båt som 40 + fot hade jag personligen valt axlar. Det blir enorma påfrestningar på drev, du kanske kör lugnt och vettigt, men tidigare ägare?

 

Man får själv värdera vad man skall ha för motor. En D6, modern och trevlig i sin gång, bränsle effektiv, men man är i händerna på sin VP verkstad, helt ok om man har en bra verkstad. Den dagen box går sönder så kostar det sina modiga 40.000 det är fortfarande ganska mycket diesel.. 

 

Ett alternativ till D6 med axlar är Tamd 63 med axlar - betydligt enklare motor - mindre som kan gå sönder, enklare på många sätt - samtidigt som det är en bra motor.

Visst drar den någon dl till, men det spar man in i underhåll tror jag. 

 

I övrigt håller jag med tidigare talare, Windy - billig att åka mycket med, snabbare och kanske roligare att köra. Ganska trång i jämförelse med dom andra. Det är en kvalitetsbåt som är tämligen lätt att bli av med när man vill byta.

Princess - det är ganska bra kvalitet. Vacker båt, bra med utrymme, som är tämligen lätt att bli av med.

 

Bavaria, ja inte speciellt vacker, men oceaner av utrymme. körmässigt vet jag inte hur kul den är - dock säljs det ganska många - så det är nog inte så illa som vissa kanske ger sken av. Folk kan ju säga vad dom vill, det säljs ganska många Bavarior oxå varje år, så den punkten kanske är en ickefråga.

 

Mitt råd, åk och titta på alla båtarna, känn efter vad du själv uppskattar - ibland så tror man sig vilja ha saker på ett visst sätt, sen när man upplever olika så ändrar man uppfattning.. 
 

Mycket gemytligt problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...