Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Nicklant

Lägga till... ensam

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag har för ca en månad införskaffat en Compis 28... min första båt, är i full fart med att lära mig att segla den.

det är jäkligt roligt... saken är den att jag inte alltd får med mig frugan... har inte varit ute med den själv ännu, mest av osäkerhet när jag ska lägga till igen efter att ha varit ute med den.

Tänkte därför kolla om det är någon eller några som har några tipps att tänkapå eller använda mig av när jag för första gången skall vara ensam på båten.... Jag har den vid Y-Bommar.

 

tacksam för svar och tipps.

 

// N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta öglor på rätt ställe tamparna gör det enkelt att snabbt lägga fast båten och den hamnar på rätt ställe direkt. Alternativt kan man göra färgmarkering/vulktejp på tampen var man ska lägga den på knapen, men det är ju lite mer pyssel att knapa fast än att bara lägga en ögla.

 

image.png.755efc8ca44cfbd60a06c82b603d162b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öva. Tag med en person som inte ska hjälpa till men kan komma med råd. Kasta loss, segla en kort sträcka, lägg till, kasta loss och upprepa flera gånger.

Själv backar alltid jag in till bryggan men övar så här i början av säsongen när jag är ringrostig. Efter några misslyckade försök går det bra resen av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häng några fendrar längst in längs bryggan/kajen för att dämpa om du råkar köra emot. Sen är det bara att köra långsamt in mellan bommarna. Ha båtshake redo i sittbrunnen för att få tag i förtöjningslinor eller öglor på bommarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på vinden. Din compis är väl ganska stabil, men för att minska stressen kan du tänka ut en ordning att jobba med;

 

tex vind från styrbord - lägg fast styrbords akter men strunta i babord. Den kan vänta tills fören är klar. 

Och så vidare. Känn vilket håll du driver åt och prioritera rätt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta ett rep i fram på Y-bommen. Typ en bit ut på varje y-bom, sen ett rep i mitten som håller upp den som ett "v". Blir lite som en extra hjälpande hand som håller båten åt dig bort från bryggan. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Azguz:

Du kan sätta ett rep i fram på Y-bommen. Typ en bit ut på varje y-bom, sen ett rep i mitten som håller upp den som ett "v". Blir lite som en extra hjälpande hand som håller båten åt dig bort från bryggan. 

Den styr dessutom in båtens för till centrum mellan bommarna. Med den och fasta tampar du bara kan plocka upp från bommarna till aktern (kanske du t.o.m. har "stolpar" att lägga dem på) gör det mycket enkelt.

 

Att ha y-bommar är som en parkeringsplats, med fendrar på sidorna och ev. en bryggfender mot bryggan händer inget om du bara kommit in mellan dem. Vi hade boj innan, och det var stökigare att fixa själv. Men gick att lära sig det med (även om det var då jag skaffade fjärrkontroll till sidopropellrarna....).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Azguz:

Du kan sätta ett rep i fram på Y-bommen.

Det är mycket effektivt. Man kan prova lite olika varianter, kan även vara bra med dubbla, då gan man gå in med ganska bra fart om det blåser och sen ligga och trycka med motorn tills man knutit fast.

Man kan testa att kombinera med ett par långa tampar, en änden fäster man längst ut på bommen, andra änden nästan i mitten av platsen. Då fångas stäven upp ganska tidigt, bra om det är sidvind.

Det enda är att när båten ligger på plats, lägger av dessa tampar så att de inte ligger och skaver mot skrovet.

Kombinera med ett par fendrar längst ut på bommarna så blir det väldigt enkelt.

Ett par "pinnar" långt ut på bommarna som kan man kan hänga aktertamparna på underlättar också.

Min ena båtgranne har bommarna klädda, vi har pratat om att göra det lite bättre och vaderat. Finns ju även "bryggfendrar" att fästa på bommarna, effektivt men lite dyrt.

Helst vill jag ha det så att jag ha det så att man inte behöver använda fendrar på båten, det underlättar!

 

Ligger man med boj så är en "fånglina" väldigt praktisk. En tamp mellan boj och brygga. Men samma här, man måste lägga av den när man kommit på plats för att undvika skav. 

Kombinera med en bojkrok så är det väldigt smidigt.

Jag brukade lägga aktertampen på ena vinschen med en märkning på tampen med en längd så att båten nätt och jämt nådde fram till bryggan.

Man går in mot sin plats på rätt sida om fånglinan beroende på vinden, Kommer man fel så backa ut och gör om det brukar vara bättre än att försöka räta upp en omöjlig situation. Sen står man beredd med bojkroken ungefär vid sprayhood en som är bra att hålla sig i. Missar man så hinner man backa. Lyckas man så fortsätter man fram på däck och plockar upp förtamparna med båtshaken. Sen är det bara att gå akteröver och ta hem tampen på vinschen.

 

Ta det lugnt och blir det fel, gör om, gör rätt.

Har man frun som hoppilandkalle så kolla hur långt hon kan hoppa, få klarar de här fyra metrarna som gubben där bak tycker är lagom. Bäst går det oftast om man gör tvärtom, låter frun köra in och hoppar själv. Svårt att erkänna men det brukar bli bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Det mesta är redan sagt tycker jag, men jag är man och vill säga allt en gång till... 🙂

 

Tänk på att båten inte svänger som en bil, den svänger runt kölen (ungefär runt masten).

Det innebär att du måste vänta mad att svänga in mellan bommarna "olidligt" länge, och sedan svänga kraftigt. Tänk på att aktern kommer att "peta ut" när du svänger (du roterar runt kölen).

 

Finns det plats tycker jag det är bra att ta det i två steg, som på bilden.

  1. Håll ut långt åt andra sidan jämfört med den du ska lägga till på.
    Glöm inte att akter kommer att "peta ut" när du svänger.
  2. Sväng ungefär 45 grader och sikta på akter på båten bredvid din plats.
    "Utpetet" blir lite mindre om man svänger bar 45 grader.
  3. När du är väldigt nära båten du siktar på så svänger du igen och kommer galant in mellan dina bommar.

 

823874590_TillggningY-bom.jpg.6c23e4461199894bcd0f08d609b3ae21.jpg

 

Rådet att öva med någon som inte ska hjälpa till är bra. Det behöver inte vara någon som kan lägga till, det räcker om personen kan hjälpa till om det behövs.

 

Börja att öva när det inte blåser.

 

Tänk på hur vinden påverkar båten när du ska börja träna med vind.

  • Vind från sidan (jämfört med hur båten ska ligga) påverkar inte så mycket, men...
    Kommer vinden bakifrån när du går in så får du högre fart än du brukar ha. Blåser det mycket kanske du måste slå back för att hålla farten nere.
  • Vind framifrån (jämfört med hur ska ligga) gör det lite "jobbigare" att svänga eftersom fören på båtar brukar påverkas mest av vinden.
  • Vind bakifrån (jämfört med hur båten ska ligga) gör att du får en liten extra skjuts framåt mot bryggan, så var beredd att slå back tidigare och kraftigare än vanligt.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har fasta öglor på förtöjningen och satt fendrar på bommarna då jag tröttnat på att flytta fendrar ombord i hemmahamn och justera förtöjningen. Hur smidigt som helst när man är själv men även vinst när andra är med. Som att köra in en bil i parkeringsruta. 

Lägga till i naturhamn/gästhamn är lite trixigare men går om man förbereder tampar i fören sedan släppa ankare och glida in långsamt ( Slow is pro) och när man fått stopp på båten så hinner man oftast fram och kan gå i land och snabbt fästa annars får man börja om.

För att förenkla har jag ögla + karbinhake på en förtamp så det går snabbt fästa runt ett träd eller lägga öglan äver en bryggpollare sedan gå ombord och spänna ankarlinan sedan justera övrig förtöjning. En del säger att det är fusk med karbinhake men underlättar när det ska gå fort. :) 

 

Som tidigare svar så är bara ut och öva även om någon är med ombord.

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning.

Kul när någon tar sitt nybörjarskap på allvar och ställer en högst relevant fråga. Och får bra svar dessutom.

 

Stort lycka till med ditt framtida seglarliv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt se till så att farten är "lagom" vid tilläggning utifrån omständigheter med vindriktning,  vågor och utrymme som finns att manövrera på. Tänk även på att det kan ta en liten stund att få i backen och att propellern "får fäste" om man kör med motor. 

Om det skulle strula och det av någon anledning blir för hög fart på slutet så tänk på att inte sätta några kroppsdelar mellan brygga och båt. Att någon gång få en mindre tilläggningsskada på båten är bättre än få skador för livet på tex händer och fötter. 

Övning ger resultat och som sagts, ha med folk ombord som kan hjälpa till om det skulle strula med att prova att lägga till ensam. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Tänk på att aktern kommer att "peta ut" när du svänger

Som fruntimmer, vifta med rumpan!

2 timmar sedan skrev Frankerat:

Som att köra in en bil i parkeringsruta. 

Och på tal om fruntimmer, parkeringsrutor borde vara avfendrade!

37 minuter sedan skrev per_62:

Övning ger resultat

Gäller även de sk erfarna. Prova att för motor "lägga till" vid prickar (men knyt inte fast!), då får man upp känslan för hur båtar rör sig. Brukar vara nyttigt.

En annan nyttig sak är att studer hur andra gör.

Jag låg längst ut på en brygga och kende se från sidan hur folk bara sig åt. Inte minst hur långt gubbarna trodde att damerna kunde hoppa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt så brukar det gå bra, slå av drivningen på motorn i god tid redan innan du svänger så att det går så långsamt som det bara går! 

 

Annars har du fått många bra tips ovan!

 

Jag har stolpar och har linor med öglor som gör att båten precis inte slår i bryggan fastsatta i båtens akter, långsamt går jag förbi, hänger på öglorna över stolparna redan när de passerar i framkant på sittbrunnen, så att jag kan vara i fören i god tid när båten når bryggan. Där finns det fasta tampar med öglor i rätt längd som jag snabbt drar om knaparna i fören. 

 

Med bommarna är det ju inte samma panik att hålla dig i mitten som vid stolpar så tipset med en bromsande lina bör du titta närmare på! Behöver vara lätt att lossa och justera, dels så att det fungerar och för att inte båten ska ligga och gnida mot det alltid, och framför allt för att inte båten en dag med lågvatten ska hänga i det och skada bommarna.. Fasta linor med rätt längd både i bommar och/eller i båten är också ett bra tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Dava:

och framför allt för att inte båten en dag med lågvatten ska hänga i det och skada bommarna.. Fasta linor med rätt längd både i bommar och/eller i båten är också ett bra tips


Har man verkligen Y-bommar vid annat än flytbryggor???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev raol:


Har man verkligen Y-bommar vid annat än flytbryggor???

 

 

Ja, har på flera ställen sett bommar mot vanliga bryggor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev raol:


Har man verkligen Y-bommar vid annat än flytbryggor???

 

 

Det finns ju ganska många vattendrag i Sverige, en del t.o.m. ganska stora, som inte har hög- och lågvatten. Och inte ens är salta 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några ord om att ta sig ut bakåt mellan y-bommar o grannbåtar. 

 

För mig är det mer lurigt att ta sig från bryggan, än att lägga till. 

Har ju styrfart när jag lägger till. 

 

Men från stillastående till att ta sig ut, kan många gånger vara besvärligt om det blåser från sidan. 

Båten hänger i propellern och vinden skickar iväg fören. 

Och än värre blir det, då i vart fall min segelbåt är hopplös att svänga åt ena hållet, när jag backar. 

 

Så här finns det mer att träna på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång har jag trasslat med att lägga till mellan brygga o stolpar. Då när bryggan ligger från ost till väst. 

Med vind från SV, vilket ju händer ibland, så körvar det till sig, tills jag såg hur en annan gjorde. 

Han helt enkelt hängde ut fyra fendrar på styrbord sida och lät vinden föra sin båt mot båten bredvid. 

 

Nu ligger det inte alltid en båt på denna sida... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt snille ändrade på hur båtar skulle angöra bryggan på Ekenäs i Lurö skärgård. 

Bryggan ligger i nord - syd. 

Vind blåser då och då från SV, även där, från öppna sjön. 

Alla båtar hänvisas numer att förtöja med aktern mot NV. 

 

Detta innebär att vinden kommer in från styrbord sida. 

 

Lä i stort sett från alla andra riktningar. 

 

Gör fast mot boj i aktern och fören mot brygga. 

Där är det inte lätt att ta sig ut, när det blåser på. Och smått risksbelt att lägga till. 

Är väl taktik bakom det hela. Vill väl att folk ska ligga kvar några extradygn tills det mojnar. 

 

Flera gånger har vi haft linor till båtar i lovart, upp i vinden, för att kunna ta oss ut. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

 

Har man frun som hoppilandkalle så kolla hur långt hon kan hoppa, få klarar de här fyra metrarna som gubben där bak tycker är lagom. 

Jag kör framåt tills hon säger stopp och kan bekvämt kliva iland även om jag tror att vi redan är uppe på land. Har aldrig kört in i berget med den tekniken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Hybro:

Nu ligger det inte alltid en båt på denna sida...

Jag lånade en plats med stolpar. När båtarna på båda sidor hade gott ut så kom jag inte ut!

Man ska inte spänna upp tamparna för hår när man ligger mellan stolpar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

26 april för 8 år sedan, med isflak i vattnet. 

 

Jag och valpen kom tuffande mot klubbholmens brygga. 

Boj o bojkrok med vita linan på 3:dje bojen från land (var standard året innan). 

 

Gled mycket sakta mot bryggan. Helt vindstilla. 

 

Gick fram för att kliva upp på bryggan, ta emot båten och göra fast. 

 

STOPP, en meter från bryggan! 

Bestämde mig för ett raskt hopp, med tamp ordentligt fastgjord i båten, i ena handen. 

 

Nu bar det sig inte bättre än att tampen la sig runt ett knap, och jag var tvingad att släppa, mitt i hoppet. 

 

Där hamnade jag på bryggan, utan mobil o utan båt, som dessutom var på väg utåt. 

Inga andra båtar i siktet. 

 

Snabbt rev jag av kläderna och hoppade naken i bland isflaken.

Tog mig till aktern och fick ut stegen till badbryggan....

 

Hunden blev glad. 

 

Dum som jag var, så nämnde jag detta för en i hamnen...

 

.

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du berättar.

 

Jag skulle plocka upp en levang jag tappat mellan vår båt och grannbåten.

Enklast var att sänka sig ner mellan båtarna och fånga levangen med fötterna.

Så långt gick allt bra, men...

Hur sjutton kommer man upp när man inte är 25 år längre?

Det gör man inte, så det var bara att ta vårens första dopp, dock utan isflak för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se om du kan skruva fast en kraftig planka närmast bryggan som fören kan gå emot. Ev. kan du behöva ha två plankor hopskruvade som en slags "vinkeljärn" där den horisontella skruvas i träbryggan.

 

Sen lindar du y-bommens utliggare med någon billig grov polyesterlina som avbärare för skrovet.

Då är det sen bara att sikta någorlunda mitt i ditt bås och sen sakta köra in tills fören tar emot plankan, och sen med motorn på tomgångsvarv förtöja i lugn och ro.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har turen att bryggan är några cm högre än fören på vår soling så missar man stolparna så går den inte på bryggan.. 

 

Har också lite svårt att komma ut ibland solingen är uppenbart inte konstruerad för att backa (för litet roder?). Blåser det hårt S/SV hamnar jag obönhörligen med aktern mot havet. Som tur är det gott om plats att vända när man väl är ute. Nästa år funderar jag på om jag inte ska försöka ha som vana att backa in (inte lätt.. :)) för att lättare komma ut snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Kul att du berättar.

 

Jag skulle plocka upp en levang jag tappat mellan vår båt och grannbåten.

Enklast var att sänka sig ner mellan båtarna och fånga levangen med fötterna.

Så långt gick allt bra, men...

Hur sjutton kommer man upp när man inte är 25 år längre?

Det gör man inte, så det var bara att ta vårens första dopp, dock utan isflak för min del.

 

Sånt här är kul. i en naturhamn skulle jag plocka upp en av barnens badleksaker som fallit mellan vår och grannbåten. Stödjer mig mot grannbåten och sträcker mig ner. Båtar som ligger för ankar rör sig gärna, så det blev ett dopp och muntra båtgrannar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå Alla och tack allihop för många användbara tipps. 

 

Jag har gott om gammla tampar så jag ska absolut undersöka om jag kan fästa dessa ett V som hjäper till att styra in båten rätt, ett par fendrar som skydd längst fram på bryggan är nog även de aktuella.

 

Fasta öglor är även något jag kommer att ordna.

Gillar även tanken på att han skydd på insidan av Y-bomen... jag har kollat å det är lite dyrt men allt behöver ju inte göras på en gång.

 

Jag tycker det går hyffsat att gå in som det är nu... men Jag är rädd att gå emot bryggan med båten, ( har hänt ) man går in fin ligger nästan block still mitt i Y-bomen, då tar sonen den nya  båthaken å drar in båten så den slår i bryggan ... 

 

Åter igen tack alla för väldigt användbara tipps, jag kommer förmodligen att gå tillbaks till denna tråd och läsa flera gånger :)

 

Tack igen

 

// Niklas

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Biltema har billiga fenderlister.
Du behöver ju inte täcka hela insidan på Y-bommen heller.
https://www.biltema.se/bat/fortojning/fendrar/fenderlist-2000031381
Nu ligger jag inte med Y-bom men var i nybörjarsitsen med snipa förra året och tyckte verkligen färdigjusterade tampar är guld. Jag har med en ögla som jag i farten trär över knaparna bak.
Då kan den ligga med tomgång framåt och rätar upp sig fint utan att slå i byggan.

Lycka till, jag tycker du har en otroligt sund inställning!

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Biltema har billiga fenderlister.

Ja, 259 kr/m är billigt. Förut har bara sett för typ 500 kr/m.

Alternativet är liggunderlag. Det behöver ju inte vara så fjädrade, huvudsaken är att man inte skaver så det blir märken.

Något ska jag fixa till men vill ha en annan båtplats först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...