Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlcarl

johnson 70vro 96a

Rekommendera Poster

Hej har en 86as Johnson 70vro men 7poligt runt kontakt stycke. nån som vet om de passar från en 84as ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I rubriken har du en 96a i texten en 86a. Vilket är det?

 

Du kan annars prova att kolla själv.

www.boats.net

Leta upp de modeller du är intresserad av och kolla om reservdelsnummer på kontakten/ härvan är detsamma. Skiljer det sig så kan det i o.f.s. fortfarande funka, men sannolikheten att någon skall kunna ge et exakt svar på denna mycket specifika fråga bedömer jag som liten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Frågan blir nog lättare att besvara om den förtydligas, alltså bra om du kan svara på dessa frågor...
1. Gissar att du vill byta motor och vill vara säker på att ditt gamla fjärreglage passar, är det så? (Mångpoliga kontakters han- respektive hondelar kan ha olika antal kontaktpoler men ändå passa ihop.)
2. I din trådrubrik skriver du "96:a" , men i själva texten verkar du äga en 86:a och vill byta till en 84? Bra om du förtydligar detta med årtalen.
3. Hur ser kontakten egentligen ut, själv hittar jag bara 8- eller 9-poliga i verkstadshandböckers elscheman? I min hopsaxade bild nedan syns i fig 1 en reservdel "42. INST.CABLE ASSY" med reservdelsnummer "0393129". Ser din kontakt ut ungefär så, kanske kan du ta ett foto och lägga upp i forumtråden?


Ps. Angående flerpoliga kontakters utförande...
Stift-tjocklek hos olika poler brukar avspegla den förväntade strömstyrkan i respektive pols kabeldel.
Ifall din hankontakt råkar  vara rödfärgad (som i fig 2) så kan det antyda att den bör anses som `glödande het´? [Har i så fall inte med temperatur att göra, snarare med kortslutningsrisk, för ibland är det praktiskt att frångå huvudprincipen att honkontakter är bättre petskyddade. Men risken med att utstickande hankontakter kan orsaka kortslutning har nog övervägts noga, den låga voltstyrkan ansetts tillräckligt - kombinerad med tydligt rödfärgad varning?? Jämför gärna med 240-vägguttagen hemma, ve den klantskalle som sätter en hankontakt i bägge ändar på en skarvsladd!)[] D.s
Edit tillägg: Tack Guestsson du hann först, precis min tanke! :)
Bildkällor:
Fig 1: boats.net
Fig 2: nlamarine.com
   

johns.el.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar! är lite novis på området... men 86 ska de stå! såg nu de blev lite fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...