Jump to content
Saturday 28 January 2023
MickeF

Digital bränslemätare

Recommended Posts

Jag hade tyckt det skulle vara bekvämt att ha en digital bränslemätare istället för en nålmätare där du ska tolka var visaren står. Sitter just nu ett vdo instrument på plats. misstänker att det är 0-190 Ohms område på mätaren. Skulle nedanstående passa rakt över tror ni bättre vetande människor?

https://www.ebay.com/itm/52mm-Marine-Boat-Digital-Fuel-Level-Meter-Gauge-0-190ohms-9V-32V-Black-Chrome/293153876813?hash=item4441552b4d:g:YBEAAOSwjQVdLUqR

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev MickeF:

Skulle nedanstående passa rakt över 

Visst. Hur rätt den visar beror på om tanken är symmetrisk och att båten inte lutar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

Visst. Hur rätt den visar beror på om tanken är symmetrisk och att båten inte lutar.

Tänkte använda givaren som sitter på plats, så det borde väl inte bli någon skillnad gentemot vad den visar nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej det blir ingen skillnad. Anledningen till att tankmätare ofta har en så "grov" skala är att precisionen inte är så bra. Dvs man ska inte lita för mycket på mätaren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns digitala instrument som man kan programmera om man har asymmetriska tankar. Den som trådskaparen länkar till är sannolikt inte en sådan. Ja som redan sagts så ger ju visarinstrumenten inte någon som helst precision. Det beror ju inte bara på instrumentet, det beror ju på givaren och på tanken också. Så om nu trådskaparen installerar ett sådan instrument vinner han ingenting i precision. Röda LED-siffror syns dessutom väldigt dåligt i solljus. Billiga sådana LED-displayer kan lätt gå sönder om man har överspänning eller "spikar på nätet" alltså induktioner från tändspolen eller stora relän. Jag hade behållt visarinstrumentet, eller iallafall behållt det ombord och sett till att det lätt kan sättas och kopplas tillbaka, utifall....

Att bara byta till ett instrument som visar innehållet i procent ökar i detta fallet inte precisionen i mätningen.

 

Det finns ju, har jag sett, andra typer av instrument som håller reda på hur mycket man fyllt upp tanken med och sedan med en flödesmätare, håller reda på hur mycket som förbrukats, kallas tydligen för "färddator" har sett sådan i en båt och jag har en i bilen, jodå, funkar bra, men kostar nog en hel del.

 

Jag har två 200 literstankar, helt symmetriska, alltså rätblock, lik förbaskat visar min bränslemätare en logaritmisk förbrukning. När instrumentet visar 1/4 tank går det i 100 liter. Man kör ganska länge utan att visaren rör sig speciellt mycket, sedan rasar den ned på det röda området ganska snabbt, oxh när det ser ut som om tanken var nästan tom kan jag hälla i 125-150 liter diesel.

Jag har ett instrument kopplat till en omkopplare och sedan två givare, en i varje tank.

 

Nej, de där visarinstrumentet och dess givare är inga under av precision, det är grov mekanik tillsammans med enkel elektromekanik.

Om experimentlådan "Den lille elektrikern" hade haft några fler delar så hade man lätt kunnat bygga ett sådant instrument med bara något bättre noggrannhet.:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om tanken är ett rätblock så blir det inte linjärt med en ordinär tankgivare som har en arm med ett flöte, fastsatt på en potentiometer. Armens rörelse är inte linjärt med avseende på vridningen . När armen är i 90 graders vinkel (halv tank beroende på montage?) rör den sig mindre vid förändrad bränslemängd än när den är nästan rakt ner eller rakt upp. Då blir en liten förändring av bränslemängden en större förändring på mätaren.
Det är något jag sett på alla mina båtar: När tanken börjar bli tom rör sig mätaren fortare.

 

Självklart finns det andra typer av mätare, en linjär givare bestående av en cylinder som rör sig efter en lodrät axel skulle fungera bra i en tank som ett rätblock.

 

Är man lite händig är det enkelt att programmera upp en Arduino eller motsvarande och kalibrera den efter sin egen tank och givare.

 

Edited by Baxlaget
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Även om tanken är ett rätblock så blir det inte linjärt med en ordinär tankgivare som har en arm med ett flöte, fastsatt på en potentiometer.

Det var ett tag sen man gjorde sådana. Moderna givare har en flottör som rör sig linjärt, ingen potentiometer utan magnestiska brytare med ett antal fasta lägen, alltså ganska ungefärlig.

 

Vill man ha något mera exakt så mäter man resistansen när man tankar. Mät tex var 5:e liter.

Utifrån det så kan man göra ett nomogram. Den enkla mätaren duger normalt men vill man ha ett exakt värde så får man mäta resistans och gå in i nomogramet. Men det gäller bara utan lutning och "even keel".

Är man riktigt jobbig så gör man en ny skala till instrumentet.

Eller så skaffar man en flödesmätare och tankar fullt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

Det var ett tag sen man gjorde sådana

Det är möjligt. Det sitter många sådana gamla givare kvar. De försvinner inte automatiskt bara för att nya tillverkas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Baxlaget:

De försvinner inte automatiskt bara för att nya tillverkas.

Visst är det dåligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev bhemac:

Vill man ha något mera exakt så mäter man resistansen när man tankar.

Det kan man absolut göra och är en bra metod. 
Vill man vara mer vetenskaplig så ritar man ut den aktuella tanken och räknar ut volymen för respektive del. Kanske rätblock överst och v-formad del underst. Har man en "gammal" givare så tar man även hänsyn till armens rörelse i respektive del. En bra uppgift om man vill vässa matten lite.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Det kan man absolut göra och är en bra metod. 

Sen stoppar man in värden i en liten dator samt sätter in krängningsgivar. Då vet man exakt hur mycket bränsle man har kvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bhemac, du tillförde inget där (du var otydlig). Varför har du ett kroniskt behov av att alltid ha sista ordet?

Varför?

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev Baxlaget:

bhemac, du tillförde inget där (du var otydlig). Varför har du ett kroniskt behov av att alltid ha sista ordet?

Varför?

Och du tycker att sådana inlägg som ditt tillför mer? Vem bryr sig egentligen om vem som har sista ordet? Verkar snarast vara lite perverst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...