Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Zachtionman

Vinschens vev slår i båten

Rekommendera Poster

Hej! Vi köpte i helgen vår första motorbåt på släp. Den kördes hem på släpet och var då fäst med spännband där fram i klykan. När jag idag ska testa dra fram båten hela vägen fram på trailern med hjälp av vinschen så ser jag att veven till vinschen slår i fören på båten, så jag kan inte enbart med hjälp av vinschen dra fram båten hela vägen. Då måste jag dra sista 15cm med spännband. Se bifogad bild.

 

Jag förstår att det beror på att båten och trailern inte är 100% kompatibla med varandra men givetvis skulle jag vilja ha möjlighet att dra fram båten hela vägen med vinschen. Går detta att lösa på något smidigt sätt tror ni? 

 

Antingen så får jag flytta fram vinschen, bulta fast en tryckimpregnerad regel och fästa vinschen längre bort? Eller kan jag köpa någon ny klyka som är längre åt andra hållet? Finns såna delar lösa att köpa som kan fästas utan svets?

 

Tacksam för input då jag fastnat i hur jag ska lösa det.. :)

Spoiler

 

 

20190818_202710 (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att flytta fram vinschen. men inte med hjälp av en träbit. Gå till en plåtslagare eller liknande och be dom bocka till en galvad plåt i lika matr.tjocklek som sitter under vinschen idag.

Sedan skruvar du fast den på befintligt vinschfäste och flyttar fram vinschen så mycket som det behövs. Plåtens inre mått mellan bockarna är lika med den bef plåtens yttermått, då passar den rakt på och det blir stadigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske justerbara kölrullar på trailern (se bild på min trailer nedan)? Om du höjer dessa lite så att fören kommer upp några cm så att veven går under gummilisten kanske det räcker? 


(Stöttan kommer att möta skrovet lite längre ned, så har du bra balans i släpet med rätt kultryck som det är nu kan du behöva flytta bak balken med winsch och förstötta lite så det inte blir för framtungt.)

20190731_161708.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte löser ditt problem, men det finns ju elektriska vinschar också, men då tillkommer ju batteri eller förlängningskabel med krokodilklämman till bilens batteri.

Jag har däremot sett två andra lösningar, detta var iofs på på två olika biltransportsläp som jag hyrt, den ena har en lös vev på slines som man kan flytta på axeln, den andra har en vev med väldigt lång hals, då det i princip är samma problem där, att veven skulle tagit i släpets framstamm.

Men det bästa är nog kanske att flytta båten på släpet som redan föreslagits, det kanske räcker med någon decimeter?

Sedan en annan lösning, även den från biltransportsläp, Vinchen är monterad 180° färdriktningen och har en brytrissa, ibland med möjlighet att dra vajern dubbel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som att du enkelt och gratis och snabbt kan lösa det genom att bocka ut veven en bit så den går förbi fören

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Mkt krångel för så lite arbete .Gör som föregående talare bocka handtaget lite och/eller sätt dit en gummikloss i klykan finns alltid något på Jula som du kan trycka dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Baxlaget:

Tycker det ser ut som att du enkelt och gratis och snabbt kan lösa det genom att bocka ut veven en bit så den går förbi fören

Eller - såga bort en bit av båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket allihopa för snabbt engagemang och bra idéer! :)

 

Flytt av vinschen släppte jag efter kort samtal med plåtslagare då det skulle bli dyrare än vad jag ville betala. Flytta kölrullarna hade jag inte tänkt på men tyvärr var de ej flyttbara på min vagn. Bocka veven hade möjligtvis gått. Men jag hittade en annan lösning! Det var Georg som var rätt för mig. Biltemas båtvinschar hade avtagbar vev med snabbfäste samt broms. Så jag kan veva tills det tar emot på båten, bromsa och ta av veven, sätta fast den på motsatta sidan och veva vidare med halva varv åt gången. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande förslag, men kan du inte bara köpa ett nytt stävstöd som är lite längre? Och flytta hela stolpen för att justera balansen - om det skulle behövas. 

 

Tex:

https://tktrailer.se/butiken/batvagn/fasten-hallare-batvagn/produkt/fastjarn-stavkloss/

 

ps. Såg nu att du funderade på just längre stävstöd...

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...