Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fender69

Förstört teakdäck

Rekommendera Poster

Jag har förstört teakdäcket på båten genom att skrubba det med rotborste o såpa. Borstade så hårt jämt med fibrerna att det blev djupa fåror. Dessutom ställde jag en verktygslåda på det fuktiga trät med djupgående röta som resultat. Se bilder. Har provat att skura bort, men det går inte. Är det bara att byta ut allt? 

3184FE3A-6DE7-4990-A7D9-96F328749E9A.jpeg

E9C7455E-EEB1-4201-8B4D-30DE2EAAB3C6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missfärgningen kan du nog bleka bort med oxalsyra. 

Fårorna får du leva med. Eller slipa teaken. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klorin kan vara värt att pröva, bleker bort missfärgningar. är däcket i bra skick förövrigt så slipa men ta det lite försiktigt så du inte slipar igenom träpluggarna. Ser tråkigt ut men tror det går att få fason på med ganska enkla medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt, här gör man ett båtdäck i plast. Helt tätt och väderbeständigt. Sedan lägger man på ett teakdäck och borrar tusentals hål i däcket.

Istället får man ett mycket snyggt däck, men svårskött.

Kostnaden att renovera kan kosta skjortan.

Men snyggt och det faller ju vi båtmänniskor lätt för.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-18 vid 19:57 skrev Peter_K:

Missfärgningen kan du nog bleka bort med oxalsyra. 

Fårorna får du leva med. Eller slipa teaken. 

 

Oxalsyra verkar vara en del av vanligt teakrengöringsmedel. Är det att börja med eller ska man gå på något mer industriellt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev classelagare1:

klorin kan vara värt att pröva, bleker bort missfärgningar. är däcket i bra skick förövrigt så slipa men ta det lite försiktigt så du inte slipar igenom träpluggarna. Ser tråkigt ut men tror det går att få fason på med ganska enkla medel.

 

Jag kan bland lite klorin, men om jag gör det i kombination med vanlig teakrengöring - ska det appliceras före eller efter tror du? Ska man lägga klorinet på hela ytan eller enbart den skadade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog slipat lite lätt och sedan oljat in.

Det kommer nog synas lite fortfarande, men betydligt mindre och teaken blir fräsch!

Är teaken rutten så att den är mjuk och förstörd, så får man nog byta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Men snyggt och det faller ju vi båtmänniskor lätt för.

Bortser man från underhållet så är teak det bästa material man kan ha på ett däck.

Skruvhål behövs inte, idag lägger man i epoxi.

--

Jag skulle testa med klorin, en del blandar klorin och såpa. Lägg på, vänta en stund och spola av. Funkar det kan man prova med oxalsyra. Slipa ska man inte göra om man inte absolut måste eftersom man ju då tar bort en del av däcket och värsta fall förstör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, bhemac said:

Bortser man från underhållet så är teak det bästa material man kan ha på ett däck.

 

Bästa material ... Alla kategorier?

 

Känns som att det är en aning subjektivt påstående. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, bhemac said:

Bortser man från underhållet så är teak det bästa material man kan ha på ett däck.

 

Bästa material ... Alla kategorier?

 

Känns som att det är en aning subjektivt påstående. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev cetex:

 

Bästa material ... Alla kategorier?

Känns som att det är en aning subjektivt påstående. :)

Självklart. Men vad är bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att slipa ytan lätt och därefter applicera teak restorer. Börja med en liten yta så du ser om det ger önskad effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Freez:

Prova med att slipa ytan lätt och därefter applicera teak restorer. Börja med en liten yta så du ser om det ger önskad effekt.

 

Slipa med sandpapper eller något mer mekaniskt? Ska jag slipa enbart på den skadade delen?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat slipa lätt för hand med 100-160 papper på en begränsad yta och som sagt därefter lägga på en teak restorer/cleaner från Hempel/International. Ger det önskad effekt kan man använda slipmaskin på hela ytan, går lite fortare:-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört med Golden teak! Helt oslagbart resultat! I ditt fall hade jag först använt cleanern och sen brightern av samma märke och sen förseglat med Golden teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att vara väldigt försiktig kemikalier på teaken. Ger ofta snabbt resultat men men ofta händer det att teaken är förstörd efter några år.

Såpa är egentligen det enda som är säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-18 vid 19:46 skrev fender69:

Jag har förstört teakdäcket på båten genom att skrubba det med rotborste o såpa. Borstade så hårt jämt med fibrerna att det blev djupa fåror. Dessutom ställde jag en verktygslåda på det fuktiga trät med djupgående röta som resultat. Se bilder. Har provat att skura bort, men det går inte. Är det bara att byta ut allt? 

 

Jag har en väl tilltagen badbrygga med teak som såg ungefär likadan, och bitvis värre ut.

En dag blev jag dödstrött på att försöka få det någorlunda snyggt med hjälp av diverse dyra medel och tips och råd.
Först var det mot alla råd en omgång med högtryckstvätten. Då blev det rent iallafall, men med en fiberförlust.

Så på vinst och förlust chansade jag och satte ett grovt slippapper i en slipmaskin och slipade bort omkring 0,25 mm, sedan gick jag på med finare slippapper efter hand. Tja, en träbåtsexpert hade väl gråtit blod, men det ser iallafall bättre ut än innan. Noten har fått kompletteras, och nu tre år i rad har jag dränkt in teaken med kinesisk ädelträolja.

Detta var då brutalmetoden, det fanns liksom inget att förlora, jag var inne ett tag på att byta ut teaken mot durkplåt i saltvattenbesändig aluminium, eller ännu värre, någon slags fuskteak.

Nu ser det ok ut för att vara teak som dagligen översköljs.

 

Där din verktygslåda stod är det ju en ful missfärgning, men sannolikt inte någon röta, teak kan inte drabbas av röta, iallafall inte som andra mindre ädla träslag gör. 
Förj rådet att bleka och sedan slipa, det blir iallafall inte värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadan denna djupdykning i trådtrasslet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Vadan denna djupdykning i trådtrasslet?

Bara därför ska jag ta en bild på hur det ser ut idag efter blekning, slipning och vädrets makter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det ju bra med lite trådarkeologi.

Alltid intressant att se/höra hur det gått för de som frågar.

Det lär man sig också av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick väl i samma fälla som många andra, fann en intressant tråd i högermarginalen kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...