Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ingo86

nybliven ägare till amt 185 br, lite reflektioner efter första veckan.

Rekommendera Poster

Nybliven ägare till en AMT 185 br samt nybliven medlem i detta forum :)

 

Tänkte dela med mig av lite reflektioner efter första veckan, villa passa på att delge att jag hela tiden kommer att jämföra mot min tidigare båt en uttern 5500 dc.

 

Båten är en som sagt en AMT 185 br med en Suzuki 115df 4 takt både båt och motor från 2008.

 

Jag som tidigare åkt 2 takt från 1998 har bara gott att säga om 4 takten. Näst intill ingen avgaslukt jämn och fin gång samt lägre ljudnivå. Med insprutning så behövs ingen chok, bara vrida nycken och resten sköter sig självt. Otroligt positivt! 

Båten har en defa startspärr, vilket fungerar. Har inte haft någon startspärr tidigare så har inte mkt att referera till där men vet ni hur det fungerar nu till vintern när batteriet tas bort, måste man till våren programmera om fjärren eller knappa in någon kod på nån liten knapp vid den blinkande dioden? Hur gör ni med era vid vinterförvaring?

 

Motorn är utrustad med NMEA 2000 interface vilket känns helt klockrent att ha de data jag kan se i gps:en. Hade man inte haft det så känns de analoga Suzuki mätarna lite fattiga.

 

Mest intressant känns bränselflödesmätaren samt att man kan räkna ut ur långt man kan köra till tom tank vid en viss förbrukn.

 

Känns även som att denna motorn till detta skrovet är helt rätt. Mindre motor tror jag blir i klenaste laget. Båten har legat i sjön hela sommaren (insjö) och med rätt mkt påväxt på skrovet men med två vuxna ett barn och packning så gör båten 23 knop vid 4000 r/min vid full gas och så mkt trimmat motor det går gör den 33 knop. 

Vid 23 knop är förbrukningen 0,70

Mig veterligen så har motorn original propeller men känns som att jag skulle vilja kunna trimma ut motorn mer för att få den att gå lättare i vattnet men då tar den luft och tappar greppet.

kanske vore bra med annan stigning? Vad har ni på era båtar samt upplever ni samma sak?

Sedan jämfört med 2 takten så är denna inte alls lika "rapp"

 

Detaljkvalitén känns bra, men jämfört med uttern som var betydligt äldre så håller nog den ytterligare lite bättre kvalitet. Några luckor som surrar lite vid gaspådrag annars tyst och fint. Positivt är assa låsen som fungerar bra!

Utrymmes mässigt så är båten i mitt tycke rymlig, mer rymlig i sittbrunnen nä 5500:an comfotsolarna är även de riktigt sköna, bra att man kan fälla upp framdelen när man vill så så slipper man skjuta stolen fram och till baka vilket man fick göra i uttern. Tyckte till en början att ankarfacket i fören samt de två i aktern kändes till en början små men efter lite användande så är de fullt tillräckliga. Även de fack i sittbrunnen i fören är rymliga och bra.

 

Har inte provat båten i lite grövre sjö men i lugn sjö jämfört med uttern så känns denna båt stadigare, kanske rent av "tråkigare" den bjuder inte på några överraskningar även vid fulla rattutslag vilket min fru och jag uppskattade. Kanske att denna båt slår lite mer i sjö en uttern, känns som denna har lite flackare vinkel på skrovet än uttern.

Har man en gång provat kappelgarage vill man inte vara utan, båtens garage fungerar mkt väl.

 

Nu till några minus,

 

Tankmätaren på denna båt fungerar ej utan har fastnat på full tank. Efter lite körning nu i vekan har den inte rört sig något men det har ryckt lite i den emellan åt. Vet inte om felet sitter i tankarmaturen eller i mätaren? Någon annan som har erfarenhet av detta?

 

Tankningen tycker jag fungerar sådär, känns inte som avluftningen fungerar tillräckligt? Vid tankning både från dunk och sjötapp så vill det gärna svämma över fast det inte är fult i tanken, kanske finns nått knep?

 

på det hela taget tycker jag efter denna tid att båten är bättre användaåmässigt än uttern som motorn är ett riktigt plus!

 

Utav 5 möjliga får båten 3.5 där tankning och tankmätare drar ner betyget!

 

Tack för mig, har ni synpunkter på både båt och motor tips, trix bra att veta osv. Så tar jag tacksamt emot feedback! :)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kul att du bjuder på reflektioner.

4-takt är inte lika rapp som 2-takt men när man kör på låga varvtal är den tysta gången med ytterst lite vibrationer värt det. 

 Jag tyckte dock att Suzukin svarade bra på högre varvtal. 

Vad har du för varvtal vid fullgas? Över 6000 med 1-2 pers ombord. 

 

Stålpropp alternativt prova 4-bladig i alu ger bättre grepp och verkningsgrad. Köp det som plånboken tillåter och helst med bytesrätt. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten!

Att tankmätaren har fastnat på topp beror sannolikt på att den tappat kontakten med givaren i tanken. Börja med att kolla givarens anslutningar, det är vanligt att sådana samlar på sig oxid, ärjar och får kontaktproblem. Det kan även tänkas att givaren är trasig, då får man ta ur den och först testa den med en ohmmeter. Även givarens kabel vid anslutningen på instrumentet kan ha lossnat, ja visaren skall egentligen inte lämna mätområdet vid full tank, den skall stanna vid 1/1 eller vad du nu har för symbol, går den i botten så är det fel på givaren eller kontaktproblem. Det är vanligt att givarna är på 0-180 ohm. Men börja med att kolla kabel och anslutningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag äger också en Suzuki (DF140) också denna var utrustad med startspärr (DEFA BG201) och jag behövde inte göra något efter jag gjort motorn strömlös iom vinterförvaring.

 

Däremot så monterade jag bort startspärren efter något år då den började strula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ingo86:

Utav 5 möjliga får båten 3.5 där tankning och tankmätare drar ner betyget!

 

De två saker du nämner ingår väl i området Service och Underhåll?

Dvs du eller tidigare ägare borde rengjort avluftningen (tror knappast att det var så från början) och lagat tankmätningen (givare, kablage eller instrument). Båten är ju ändå 11 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Frankerat:

Kul att du bjuder på reflektioner.

4-takt är inte lika rapp som 2-takt men när man kör på låga varvtal är den tysta gången med ytterst lite vibrationer värt det. 

 Jag tyckte dock att Suzukin svarade bra på högre varvtal. 

Vad har du för varvtal vid fullgas? Över 6000 med 1-2 pers ombord. 

 

Stålpropp alternativt prova 4-bladig i alu ger bättre grepp och verkningsgrad. Köp det som plånboken tillåter och helst med bytesrätt. :) 

cs 5900-6000 i varvtal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

 

De två saker du nämner ingår väl i området Service och Underhåll?

Dvs du eller tidigare ägare borde rengjort avluftningen (tror knappast att det var så från början) och lagat tankmätningen (givare, kablage eller instrument). Båten är ju ändå 11 år gammal.

visst har du rätt i det. efter en veckas användning så har varken det ena eller det andra vart först på listan, snarare att lära känna båten osv. Men du vet kanske vart luftningen till tanken sitter, du kanske har behövt göra rent din någon gång? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ingo86:

visst har du rätt i det. efter en veckas användning så har varken det ena eller det andra vart först på listan, snarare att lära känna båten osv. Men du vet kanske vart luftningen till tanken sitter, du kanske har behövt göra rent din någon gång? :)

Nej, tyvärr inte. Jag vet den sitter på min båt men det är ingen AMT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu nått tanken, hittade denna kabeln lös?! nån som vet om den skall vara inkopplad? sitter en liten skruv till vänster på bilden där det känns som om man kan skruva dit nått om man vill. Om man kopplar bort den mittre grå kabeln så sjunker mätaren till noll? För stunden så är tanken helt full men ska köra ett varv så tanken inte är full så kanske man kan plocka ut armaturen. 

 

samt om grå kabeln sitter kvar och man lossar den gula så händer inget på mätaren?

IMG_0278.JPG

Redigerad av ingo86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just gröna kablar är ju luriga...

Vad händer om du "jordar" den gröne kabeln mot tanken? Var är den ansluten i anda ändan, i en minusskena?

Var går den gula kabeln? Det ser ju ut på bilden som om den har litet dålig kontakt, fixa den, den skall vara ansluten till givarens gods.

Jag misstänker att den gråa kabeln går till instrumenten, eftersom den får instrumenters nål att sjunka rill noll då du kopplar bort den.

I övrigt är det aldrig fel att göra rent så att det blir rena kontaktytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gröna kabel verkade inte som den suttit någonstans. men hur tänker du att jag ska jorda den mot tanken??

 

Vanligt att vipparmen på armaturen häktat sig?

 

kan dessutom inte fatta vad den gröna kabeln har för funktion, armaturen är väl 2 pol?

Redigerad av ingo86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för färg på kablarna vid mätaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gul, sitter i godset

grön, inte kopplad

grå, sitter kopplad till mitten på armaturen.

 

tog båten och åkte en tur i marschfart och lite toppfartskörning. En tur på ca 40 minuter och tanken var knökfull innan jag åkte och nu när jag kom tillbaka så var det precis jag kunde lyfta ur armaturen utan att bensinen rann ut ur hålet. Känns som den dricker väldigt lite bränsle??

 

Nu iallafall till att jag tog ur armaturen och körde den manuellt när den var inkopplad till mätaren och då går den visar precis rätt vid full och tom och där emellan ?! Att den visar fullt nu beror ju naturligtvis att det är fullt i tanken men när jag hämtades båten visade den också fullt och då kunde jag fylla i ca 25 liter.

 

Kan det vart så att vipparmen fått spelet och häktat sig eller nått likanande, borde ju inte vara fel på grejerna om jag kan köra dem manuellt och de ger rätt värden?

udsJi9b6SdCM8Rg1GPHvPw.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för övrigt så tvättade jag hela tanken samt armaturen och rengjorde kontaktytor och sprayade 5-56 på kontakytorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ingo86:

gul, sitter i godset

grön, inte kopplad

grå, sitter kopplad till mitten på armaturen.

 

Alla tre borde vara inkopplade; jord, från tankarmaturen och plus från tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan den tredje va då tro? (Gröna)

 

den fungerade ju när jag hade ur armaturen ur tanken och körde vipparmen manuellt om någon del är trasig borde ju inte detta funka? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 timmar sedan skrev ingo86:

Vad kan den tredje va då tro? (Gröna)

 

den fungerade ju när jag hade ur armaturen ur tanken och körde vipparmen manuellt om någon del är trasig borde ju inte detta funka? Eller?

 

Tankmätare/givare på båtar är inte direkt exakta utan mer än indikation på om det är fult, halv eller nära tom. Sitter den i bakkanten på tanken och båten körs kommer den indikera fullt efter som det oftast "lutar" åt det hållet. Har du toppfyllt tanken kan det även vara så enkelt att bränslenivån är över givaren så den kommer indikera fullt tills du kört upp dina 25 liter du toppfyllde tanken med.

Man får lära sig sin båts mätare helt enkelt. Eftersom du har motordata i plottern så har du ändå bra koll på bränslet. 

En 115hk fyrtakt drar inte så mkt om du frågar mig :)   

 

Den gröna kanske var tänkt till jord men instrumentet kanske är jordat nån annanstans. Funkar den skulle jag inte rota i det. 

 

 

20 timmar sedan skrev Kane:

 

De två saker du nämner ingår väl i området Service och Underhåll?

Dvs du eller tidigare ägare borde rengjort avluftningen (tror knappast att det var så från början) och lagat tankmätningen (givare, kablage eller instrument). Båten är ju ändå 11 år gammal.

 

Håller med Kane ang betyget. Kanske justera betyget då givaren verkar fungera ;) 

 

16 timmar sedan skrev ingo86:

cs 5900-6000 i varvtal

 

För bättre grepp kan du prova stålpropp eller 4-blad alu i samma stigning ev gå ner en tum så når du 6200 och får lite bättre acc men högre vartal i marschfart. Allt är en kompromiss. Bara testa som kan ge svar. 

Finns massa trådar om propellrar om du söker på forumet. Välkommen till propellerdjungeln :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som om bränslemätaren fungerar. Vad du kan kolla är ju så att armen eller flottören inte tar i tankens insida.

Grön kabel var alltså oansluten i båda ändarna? I så fall kan du ju som sagt strunta i den eller helt enkelt rappa ur den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ingo86:

cs 5900-6000 i varvtal

 

Från verkstadshandboken:

image.png.c6c95281570de5def7e9106e9384f238.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Då verkar det som om bränslemätaren fungerar. Vad du kan kolla är ju så att armen eller flottören inte tar i tankens insida.

Grön kabel var alltså oansluten i båda ändarna? I så fall kan du ju som sagt strunta i den eller helt enkelt rappa ur den.

Vet inte om den tar i tankens tak.. borde ju sjuka när bränslenivån i tanken sjunker tänker jag... det sjuka är att jag upplever att det knappt går åt nån soppa, har ju ca 75-85 minuter körning och det sjunker ju knappt i tanken, vilket ju iof är bra!

 

måste va då att allt är ok nu, får helt enkelt köra mer och se om mätaren hänger med...

 

tack ska ni ha för all hjälp och visat intresse!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en AMT 185 HT med samma problem. Löste det sig för dig och vad kom du i så fall fram till att det var? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...