Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nht1

Vit rök md5

Rekommendera Poster

Har under säsongen noterat vit rök när jag behövt gasa på lite vid akut situationer. Då kommer det väldigt mycket rök. Kan notera lite små puffar även när den går på tomgång men när man glider fram i 3-4 knop ( segelbåt 27 fot) så märker jag inget. Svårt att se när det kommer sjövatten ut utblåset. Har kollat så den verkar få tillräckligt med kylvatten.

 

Kan det vara ett normalt beteende eller är något fel och går det att felsöka på något sätt, är ju rätt att det är toppackningen eller så.

 

motorn har gått 1000 timmar och startar och går hur bra som helst annars. Motorn är sjövattenkyld och ligger i sötvatten.

 

Stort tack för hur jag ska resonera vidare...

 

 

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att kunna Md5. Generellt, vit rök brukar betyda att vatten kommer in i förbränningen, men KAN i vissa fall även bero på oförbränd diesel. Hur luktar avgaserna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjunker kylvätskenivån?

 

Symtom vid kall respektive kall motor?

 

Om vit rök (vattendimma) visar sig enbart med varm motor kan det vara otillräcklig kylvattengenomströmning tex pga gamla impellerbitar vid inlopp till värmeväxlaren och/eller igensotad avgaskrök (vattenkanalerna på min motor var mer eller mindre igentäppta efter 1700 timmar). Jag har inte visuellt sett någon skillnad på kylvattengenomströmningen före/efter rensning och byte av avgaskrök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-20 vid 08:42 skrev larban:

Utan att kunna Md5. Generellt, vit rök brukar betyda att vatten kommer in i förbränningen, men KAN i vissa fall även bero på oförbränd diesel. Hur luktar avgaserna? 

 

Vid hög belastning så luktar det bränt eller hur kan det lukta 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-20 vid 09:20 skrev skippeer:

Sjunker kylvätskenivån?

 

Symtom vid kall respektive kall motor?

 

Om vit rök (vattendimma) visar sig enbart med varm motor kan det vara otillräcklig kylvattengenomströmning tex pga gamla impellerbitar vid inlopp till värmeväxlaren och/eller igensotad avgaskrök (vattenkanalerna på min motor var mer eller mindre igentäppta efter 1700 timmar). Jag har inte visuellt sett någon skillnad på kylvattengenomströmningen före/efter rensning och byte av avgaskrök.

 

Motorn är sjövattenkyld

 

Samma rökutveckling oavsett kall eller varm motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kameran ljuger kanske... 

Men det ser ut att vara ljusblå rök. 

 

Hur är det med oljeförbrukningen? 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den blir inte tunnare allteftersom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Kameran ljuger kanske... 

Men det ser ut att vara ljusblå rök. 

 

Hur är det med oljeförbrukningen? 

 

 

 

 

 

Är rätt säker på att det är vit rök. Motorn drar ingen olja alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Och den blir inte tunnare allteftersom? 

 

Jo röken tunnas ut något och det kan man nog se på filmen och det gäller vid lugnare varvtal 2-3 knop. Belastar man motorn ordentligt till max marsch fart (5 knop)  så ryker det hela tiden. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

När kollade du spridaren senast..?

 

Spridarn är nog aldrig kontrollerad. Är det första kontrollåtgärden tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev HenrikGbg:

Fullt normalt anser jag.

 

Hoppas att det kan vara ett normalt fenomen. Vill gärna utesluta fel som kan orsaka allvarligare fel i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränns upp och ger blårök.

Om det är så, kommer inte motorn: "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alltid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränner upp och ger blårök. Om det är så kommer inte motorn "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alktid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

 

Intressant, om olja tunnas ut med diesel, är det något som går att lukta sig till eller hur kan det konstateras? Det bör ju då innebära att oljetrycket blir lägre, framförallt när motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränns upp och ger blårök.

Om det är så, kommer inte motorn: "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alltid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

 

Motorn starta direkt vilket borde tyda på bra kompression? Den drar inte så pass mycket olja att jag behöver fylla på. Markeringen på mätstickan är konstant. Eftersom jag är ganska säker på att det är vit rök borde jag kanske kunna avfärda denna felkälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen, och dessutom bara 1000 timmar såg jag nu... 

 

Konstant oljenivå är bedrägligt när det gäller förbränningsmotorer! 

Se vad jag skrev ovan. 

 

Vissa högvarviga bilmoterer och högprestanda kan normalt slurpa i sig en liter på 1000 mil, eller rentutav på 500 mil, vilket är normalt. 

Konstant nivå på en sådan, innebär att oförbränt bränsle letar sig ned i vevhuset. 

 

 

En kompis till mig bytte motor, båda Volvo i sin segelbåt. 

Plockade bort sötvattenkylningen och körde sedan på sjövatten. 

Den började vitryka direkt. 

Visade sig att det fattades en kylslang mm, som behövdes för att den bakre cylindern skulle få bra tillräcklig kylning. 

 

Lutar åt nåt vattenproblem... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Nht1:

 

Vid hög belastning så luktar det bränt eller hur kan det lukta 😕

Om det är oförbränd diesel så luktar det stickigt om avgaserna. Men jag tycker också avgaserna ser ut att gå mot det blå hållet, så kanske är det en kombo av åldrad spridare och otäta ventilstyrningar/ ventiler.

Lite diesel tar sig ner i tråget och fyller på, så att nivån inte sjunker. Det KAN man känna på oljans lukt om man kör på vanlig diesel. 

Kör man på HWO100 känner man nog ingen lukt dock, jag tycker HWO just inte luktar något alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev larban:

Om det är oförbränd diesel så luktar det stickigt om avgaserna. Men jag tycker också avgaserna ser ut att gå mot det blå hållet, så kanske är det en kombo av åldrad spridare och otäta ventilstyrningar/ ventiler.

Lite diesel tar sig ner i tråget och fyller på, så att nivån inte sjunker. Det KAN man känna på oljans lukt om man kör på vanlig diesel. 

Kör man på HWO100 känner man nog ingen lukt dock, jag tycker HWO just inte luktar något alls.

Jag trodde att det skulle vara "blåare" om det ryker blått. Kanske kan vara blåa i vattnet som återspeglar sig i bakgrunden. Får kik igen med nya ögon när jag är vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag via lukt på avgaserna identifiera vad som läcker in ? (om det nu skulle vara det)

Vatten - ingen doft?

Diesel - Stickig?

Olja - ?

 

Eller är jag fel ute?

Redigerad av Nht1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blå rök kommer sig av motorolja som förbränns. X/

 

Svart rök av allt för mycket diesel. Kolla ungdommarna som kör med påställda pumpar efter vägen. 

 

Vit rök, endera diesel eller vatten. 

Diesel som inte blivit tillräckligt och jämnt fördelat, då det pressas ut från spridaren. Dieseln ska fördelas i en jämn och fin dimma in i cylindern. 

 

X/

Ett test vi gjorde förr när vi provkörde bilar, typ V4, Amazon, 140, 240 osv, var att gasa upp på rejält motorvarv, hastigt släppa gasen, låt gå ned på tomgång och sen trycka till på gasen. Blårökte det då, så var ventilstyrningarna, eller dess tätningar inte tillräckligt täta.

 

Jämn o fin vit rök, oavsett varvtal indikerade

bl a sprucken topp (oftast mellan ventilerna) eller mer eller mindre dålig blockbackning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lämnat in spridaren för provtryckning. Få se om det är orsaken. Jag upplevde den som väldigt sotig men det kanske är normalt?

 

behöver jag rengöra hålat där spridaren suttit? Nu ser det ut som  massa sotpartiklar och lite kladdig diesel. Tänkte om det behöver vara helt rent av någon anledning.

 

Finns det någon speciell ordning man ska lufta efter spridarmonteringen eller ska jag följa instruktionerna i ”MD5 för dummies” 

 

Har bara bytt bränslefilter innan.

 

Något annat att tänka på?

 

Ursäkta dumma frågor men finns ingen på klubben tillgänglig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftningsbeskrivningen i ”MD5 For Dummies” är mycket bra. Se till att byta kopparbrickan på läckoljerörsskruven (den på returledningen på spridaren) så det blir tätt vid återmontage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Luftningsbeskrivningen i ”MD5 For Dummies” är mycket bra. Se till att byta kopparbrickan på läckoljerörsskruven (den på returledningen på spridaren) så det blir tätt vid återmontage. 

 Tack :) återkommer hur det gick och om det läste problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren tillbaka med nu spridarspets och justerat öppningstryck. Motorn startade efter första försöket :)

 

Dock så löste det inte problemet. Ryker lika mycket. tillbaka till ruta ett :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...