Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FoaFen

Verado 150 Low voltage alarm

Rekommendera Poster

Yo! Har en Verado 150 som varnar för Low Voltage. (sensor power supply - low voltage) Har bara ett batteri men det är ett relativt nytt optima batteri så jag är rätt övertygad om att problem inte sitter i batteriet. Någon som haft samma problem? Motorn startar alltid som en klocka. När varningen kommer slutar tilt- och knipmätarn att fungera. Tips på vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat råden som finns i början av den thehulltruth-tråd du verkar att ha ställt samma fråga i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@guetsson Jag har läst där och blev ej hjälpt av det. Hoppas någon kan hjälpa mig i denna tråd.

 

Var ute och provade idag igen. Mitt "Low Voltage" -problem är det massor med trådar om i engelska forum men ingen tråd som leder fram till någon lösning. Det borde således vara ett vanligt problem.

 

Såhär ter sig problemet:

När jag sätter på laddaren och laddar så att ctek-laddaren lyser grönt avhjälps felet. Dvs inget "sensor power supply - low voltage" -meddelande kommer upp i displayen. Felet kommer dock tillbaka under körning när jag trimmar/tilltar motorn. Då piper smartcraften 6-8 gånger och meddelandet "sensor power supply - low voltage" kommer upp på varvräknarens display igen. Batteriet är flång nytt och när jag mäter med voltamern på det visar det 12,6-12,7 volt. När motorn är igång visar voltmetern 14,3 så generatorn ligger på och laddar. När felet uppkommer är det ingen skillnad volten. Således inte ett trött batteri så att säga. 

När felet uppkommit är den enda möjligheten att få bort det att ladda batteriet tills Ctek laddaren visar grönt igen. 

 

Please...hjälp mig. Har typ helt slut idéer på vad det kan vara. Någon som vet var den där batterisensorn sitter på verado? Kanske den ska bytas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Batterisensorn, är inget annat än änden på en av kablarna från instrumentet, kopplat till nåt ställe. 

Förmodligen inte till batteriets pluspol. Detta skrivet, baserat på dina egna mätningar. 

 

Guben i lådan får skaffa ett inkopplingsschema över instrumentet, och därefter följa varje kabel från detta och berätta vart de är kopplade. 

 

Inget vi övriga kan hjälpa dig med, utan här gäller eget arbetet, eller anlita en elkunning, om kunskaperna brister.

Återkom när du gjort endera. 

 

Visst, betala resan så kommer jag på en senestertripp. Bor mitt i Värmland. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

 

 

Batterisensorn, är inget annat än änden på en av kablarna från instrumentet, kopplat till nåt ställe. 

Förmodligen inte till batteriets pluspol. Detta skrivet, baserat på dina egna mätningar. 

 

Guben i lådan får skaffa ett inkopplingsschema över instrumentet, och därefter följa varje kabel från detta och berätta vart de är kopplade. 

 

Inget vi övriga kan hjälpa dig med, utan här gäller eget arbetet, eller anlita en elkunning, om kunskaperna brister.

Återkom när du gjort endera. 

 

Visst, betala resan så kommer jag på en senestertripp. Bor mitt i Värmland. 

 

@FoaFen 

Från thehulltrough tråden du skrivit i:

 

The Smartcraft system reads the voltage from the completely separate fused power going direct from the battery to the motor. Should be a two wire harness (red/black, black wires) and an inline fuse connected to the engine battery. Check the fuse and connections of that separate circuit for corrosion. Not many places to check for voltage on the engine itself but it will be the purple/white wire inside the cowling.

Alltså precis som Hybro påpekat ovan. Har du följt upp detta spår? Felet måste inte vara att dessa anslutningar är dåliga, men med en voltmeter inkopplad till samma punkter förbättrar felsökningsmöjligheterna avsevärt. 

 

 Notera att" Sensor power supply" skulle kunna tolkas som reglerad spänning till motorns styrsystem. Den spänning måste därmed inte vara densamma som batterispänning utan kan vara lägre. Detta vet kanske Hybro mer om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett eller två batterier? All plusmatning ska vara kopplade till startbatteriet, jag hade strul med en båt där motorn tog från startbatteriet och insrument med mera från förbrukningsdito. Det blev ganska konstiga fel när när Mercuryn fick helt olika värden från olika delar av systemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja, ja... Det som sägs i föregående inlägg är egentligen: Vilken spänning vill du veta? 

 

Går ju t ex att möta spänningen i 12-volts uttaget till min snarkapparat CPAP. 

Varför mäts just startbatteriet och inte HUSBATTERIET, d v s i sommarstugan. 

På enbåt brukar man kalla motsvarande förbrukningsbatteri eller förbrukningsbstterier. 

 

Är det någon som har ett hus på sjön......? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev firefish:

Har du ett eller två batterier? All plusmatning ska vara kopplade till startbatteriet, jag hade strul med en båt där motorn tog från startbatteriet och insrument med mera från förbrukningsdito. Det blev ganska konstiga fel när när Mercuryn fick helt olika värden från olika delar av systemet. 

@firefish Jag har bara ett batteri så all plussmatning antar jag är rätt kopplad. Den är aldrig ändrad på sen den var ny från butik så att säga.

 

@Hybro Jag trodde forum var till för att hjälpa varandra. Jag är helt ny på det här forumet så jag kanske är ute och cyklar. Hojta i så fall så kan jag swisha en slant om jag får bra hjälp. Jag har en bra bit till en service-verkstad och när jag sa att jag ville lämna in båten sa de att det här felet måste jag undersköka själv för det kan ta en vecka för dom att hitta det om dom ens hittar det på den veckan. Tycker dock det låter konstigt. Visst borde de kunna koppla upp en dator och diagnostisera motorn? Antar att man skulle få nån hint om vart felet är då.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara så att du har ett litet fint spänningsfall någonstans så att instrumenentet faktiskt får några tiondels volt för litet spänning och därför larmar. Ett väldigt vanligt fel brukar vara att polskorna, alltså de stora anslutningarna på batteriets poler har dålig eller halvdålig kontakt, kolla det, gör rent och drag åt dem ordetligt. Det KAN ävnen vara samma del i "huvudströmbrytaren" om nu motorns elanslutningar är kopplade över denna, så kolla det också. Sedan kan det ju vara andra fel också som att instrumenetet är överkänsligt. Har du mätt batterispänningen med en multimeter, under de omständigheterna du nämnde i ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följa ledningar från instrumentet i din båt, blir inte möjligt via nätet. 

 

Så lossa du instrumentet och följ själv. 

Återkom sedan var ledningarna gick, så ska vi hjälpa till. 

 

Att polskorna skulle vara oxiderade, tror jag dock inte, för då skulle du få problem att t ex starta motorn. 

 

Mät spänningen på batteriet med en voltmeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FoaFen Jag kan hålla med om att tonen i tråden kunde vara bättre, men du är också ganska dålig på att berätta vad du själv gjort.

Du har fortfarande inte svarat på om du följt rådet i thehulltruth - tråden, som sedan Hybro upprepat ett antal gånger. Med denna, som det förefaller, brist på eget engagemang, blir det ganska meningslöst att försöka att vara till hjälp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, ja, ja... Det som sägs i föregående inlägg är egentligen: Vilken spänning vill du veta? 

 

Nej. Det jag säger är att Mercury plockar elektrisk energi på flera olika ställen och om det av någon anledning är för stor skillnad i spänning mellan de olika källorna så kan det bli knas. Det hände en kundbåt när smartcraft tog el från förbrukningsbatteriet (och visade 12,8 volt) men motorn vägrade starta trots att vi mätte 12,8 volt på startbatteriet men det var dålig kontakt på vägen och bara 11,nånting vid startmotorn vilket fick systemet att bli mycket missnöjt (troligtvis på grund av för stor skillnad i spänning vilket triggade någon säkerhetsfunktion). Alltså inte så att startmotorn inte orkade gå utan den försökte inte ens eftersom logiken inte tillät startförsök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Var ute vid båten ikväll igen och har skruvade lös alla anslutningar kring batteriet och huvudströmbrytaren. Rengjorde (även fast allt såg ut som nytt), filade lite och sprayade på kontaktspray på alla kabelskor etc som finns där. Efter det satt jag dit ett fläng nytt batteri jag fått låna. Felet kvarstod. Sen kopplade jag förbi huvudströmbrytaren för att utesluta att den spökar. Felet kvarstod. For ut och körde och höll stålet. Felet kvarstod. Jag känner mig således näst intill säker på att felet inte har med själva batteriet och det som har med kopplingarna dit att göra. Vad jag än gör så har jag med en polare som ligger med multimetern och mätar volt och det ser normalt ut ved batteriet hela tiden.

 

Ska ut imorgon igen. Jag är ju ingen mekaniker så jag undrar om vilka klassiska punkter jag mer borde mäta på (med multimetern)?

 

I och med att "sensor power supply... " är en del av felmeddelandet börjar jag mistänka att det är någon sensor som muppar sig.

Någon som vet var sensorerna sitter på en verado? Har läst att Verados har känsliga sensorer.

 

@Hydro Har mätt spänningen som rackarn på allt kring batteriet och det ser normalt ut..(se utredningen ovan). Jag ska ut till båten imorgon efter jobbet och försöka följa de ledningar jag hinner. Slita ut och in kontakter, mata kontaktspray osv på de som går göra det. Ser ut som en del är kopplingar är silikonlimmade och dylikt så det känns inte hellätt. Kontakterna ser så sjukt fina ut kring motorn så jag tycker det är svårt att veta vilka jag vågar lossa men...ska göra ett försök. Kanske värt att skruva loss instrumentpanelerna (smartcraft-displayerna) och slita ut och in kontakter där också...hmm.. Några forumtrådar i USA leder mot tilt-sensorn. Tänkte se om jag kan följa tilt-sensorns kabeln och se vart den ansluts, mäta osv. I och med att felet uppstår när jag tiltar under körning (felet låg dock konstant idag när jag var ut och kämpade på). Har ringt till flera auktoriserade verkstäder och de verkar inte kunna få fram i någon reparationshandbok eller dylikt vad felmeddelandet skulle kunna leda till för fel. Har ringt Brunsvik som är generalagenter som heller inte kan svara på det. Ska försöka jaga rätt på tillverkaren. De borde ju veta varför de programmerade det felmeddelandet. I alla fall ha nått tips på vart jag borde börja leta och vidare guidning. Jag och alla båtnissar som följt med mig är inne på att batteriet är uteslutet och att det måste vara nått annat. Har bokat tid hos en mindre verkstad här i stan som har diagnosutrustning. Kanske det kan visa något även om många är inne på att den kommer ge samma felmeddelande som Smartcraften. Vore trist. Det börjar vara mitt enda hopp.

 

@guestsson Ok...har beskrivit lite men tänkte först kolla om det var någon som hade haft det felmeddelandet på displayen och hade erfarenhet av det. I USA säger de att det är ett common problem på Verados så jag tycker det borde vara fler som haft det i Sverige också. Har man erfarenhet av meddelandet så hade det säkert gått att få svar på vad de med erfarenhet av felet hade gjort för och bli av med det på ett annat vis. Nu verkar det inte vara någon som haft meddelandet här på forumet eller hos de verkstäder jag pratat med så då är det bara börja gå igenom och utesluta saker vartefter. Har påbörjat det som du ser i detta svar ovan och i inlägget igår och kommer att hålla er uppdaterade vad jag gör i förhoppning om hjälp. (Hade någon verkstad vetat vad det var eller sagt "Kom hit så fixar vi det" hade jag utan problem kunna betala ganska mycket för det för jag är magiskt frustrerad för tillfället..:)

 

@firefish Jag har bara ett batteri på den. Har aldrig monterat stereo och dylikt så jag har inte tyckt det varit värt att sätta dubbelmontage på den. Jag ska ut imorgon och mäta på fler ställen än kring batteriet (läs ovan...har mätt som rackare kring det och är i läget att jag uteslutit att det kan vara nå fel där så jag måste gå vidare i felsökningen). Jag känner dock egentligen att jag skulle behöva råd på vart jag ska börja mäta, hur och i vilken ordning...typ...hehe...har typ noll erfarenhet av den men ja...får göra så gott jag kan. Har med mig svågern imorgon som är elingenjör så han kanske har idéer kring det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FoaFen

Tja... Man sade ju förr "en bugg i systemet" men en mupp kanske är besvärligare?

Med det senaste du skrev är det ju lätt att gissa att det är just en "mupp" eller iallfall som du tror någon sensor som ger felvärde till elektroniken.

Det blir väl till att ringa eller maila till någon support kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Bugg/Mupp...same same...:) Har ringt de auktoriserade verkstäderna som finns inom 20 mils avstånd och de säger att det kan vara precis vad som helst och att de inte tycker det är värt att jag lämnar in den. De kommer felsöka i lika många timmar som jag kan göra själv menar dom och då kanske det tar dom en dag, en vecka, två eller fler. De vill att jag mätår mig fram och ringar in felet sen kan de komma in när det är dags för att byta ut någon del eller så....typ så... Har inte fått något bra bemötande av någon verkstad.

Vet du eller någon annan om det finns något Mercury Support (eller bra Mercury verkstad/kontakt) nummer man kan ringa får ni mer än gärna tipsa? Ringde Brunsvik idag men den enda som kanske kunde ge något råd var på semester.

 

 

I övrigt har jag i alla fall kämpat vidare ute i båten ikväll. Jag lyckades få till det så att felmeddelandet inte rullade på Smartcraften sen ryckte jag ut kabeln till Trim Sensorn. Då kom felmeddelandet upp i samma sekund. Tror således att det är den som håller på att ge upp. Ska beställa en ny imorgon och skruva dit när den kommer få se om jag har tur att det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ute i båten och bytte ut tiltgivaren som alla Amerikanska forum-trådar leder mot. Felet kvarstår efter det tråkigt nog. Felkoden i displayen är alltså stab 217 och i bruksanvisningen står det på svenska: "Spänning - Givarspänningen är låg - Icke kritiskt - Serva motorn snart" .

 

 

Är det någon som vet vad givarna ska ha för matningsström på en Verado 150 från 2010?

Är det 12 volt, är det 5 volt eller är det någon annan spänning?

 

 

Tänkte att om jag vet vad som är ett korrekt spänningsvärde kunde jag mäta upp matningen till dom givare jag vet vart dom sitter. Tiltgivaren som jag bytte kanske var hel men att det kanske är ett relä före den som är glappt.

 

Felmeddelandet kommer som sagt upp lite nu och då och kommer upp betydligt oftare nu än förra och då förra säsongen. 

 

@Georg_Ohm @firefish @guestsson @Hydro @Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute i båten idag å testade vidare. 

 

- Började med att flytta över powerclean kabeln så att den sitter direkt på batteriet. Svart mot svart och röd mot röd. Felet kvarstod så då kan man utesluta det. Powerclean kabeln var kopplad på huvudströmbrytaren vilket jag vet är fel. De ska sitta direkt på batteriet.

 

- Sedan kollade jag längst ned på akterspegeln vars det sitter 2 paddelhjul. Har hört att felmeddelandet kan komma om den kabeln är trasig. Jag följde kablarna så gått det gick utan att kunna hitta nått brått på dom. Så de torde vara hela.

 

- Skruvade sedan loss instrumentpanelen. Där under tycker jag allt ser flång nytt ut precis som allt annat kring motorn och batteriet. Jag skruvade loss powerclean kabeln och satt tillbaka den med lite kontaktspray. Sen ryckte jag ut kabeln som sitter bakom varvräknaren vilken jag tror är smartcraft-kabeln och satt tillbaka den. Lyfte sedan på motorkåpan och slet ut och in en ”sexton stiftig” rund kabel som jag tänkte skulle vara smartcraft-kabeln eller som borde ha något med den att göra tänkte jag. Felet kvarstod.

 

- Mätade sedan upp matningen till tilt-sensorn och voltametern visar då 2 volt. Borde inte den visa på 5 volt?....i och med att sensorerna väl går över 5 volt-systemet.

 

Alla kablar ser så sjukt fina och fräscha ut att jag har svårt att tro att det skulle kunna vara nån korrosion nånstans. Men om jag ska mäta upp spänning på något fler ställe för att se så att allt är normalt. Vart borde jag då mäta tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-08 vid 23:18 skrev FoaFen:

- Mätade sedan upp matningen till tilt-sensorn och voltametern visar då 2 volt. Borde inte den visa på 5 volt?....i och med att sensorerna väl går över 5 volt-systemet.

 

Alla kablar ser så sjukt fina och fräscha ut att jag har svårt att tro att det skulle kunna vara nån korrosion nånstans. Men om jag ska mäta upp spänning på något fler ställe för att se så att allt är normalt. Vart borde jag då mäta tycker ni?

Jag har tyvärr inga specifika kunskaper om Verado och Smartcraft, utan får Googla precis som du. Däremot har jag kanske utbildning och erfarenhet som ger mig bättre möjligheter att förstå hur det funkar och vad som är rimligt.
Med detta sagt tycker jag att 2 V systemspänning till givare förefaller alldeles för lågt. 5 V är en vanlig standardspänning. Tidiga Verado verkar att ha drabbats av mycket problem med kontakter som kan ge upphov till en massa underliga fel. Byte av hela kabelstammar, därför att man inte med rimlig arbetsinsats kan hitta grundorsaken verkar vara vanligt.  Jag inte lyckats få fram info om vilken systemspänning som gäller för givarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-08 vid 23:18 skrev FoaFen:

Var ute i båten idag å testade vidare. 

 

- Började med att flytta över powerclean kabeln så att den sitter direkt på batteriet. Svart mot svart och röd mot röd. Felet kvarstod så då kan man utesluta det. Powerclean kabeln var kopplad på huvudströmbrytaren vilket jag vet är fel. De ska sitta direkt på batteriet.

 

- Sedan kollade jag längst ned på akterspegeln vars det sitter 2 paddelhjul. Har hört att felmeddelandet kan komma om den kabeln är trasig. Jag följde kablarna så gått det gick utan att kunna hitta nått brått på dom. Så de torde vara hela.

 

- Skruvade sedan loss instrumentpanelen. Där under tycker jag allt ser flång nytt ut precis som allt annat kring motorn och batteriet. Jag skruvade loss powerclean kabeln och satt tillbaka den med lite kontaktspray. Sen ryckte jag ut kabeln som sitter bakom varvräknaren vilken jag tror är smartcraft-kabeln och satt tillbaka den. Lyfte sedan på motorkåpan och slet ut och in en ”sexton stiftig” rund kabel som jag tänkte skulle vara smartcraft-kabeln eller som borde ha något med den att göra tänkte jag. Felet kvarstod.

 

- Mätade sedan upp matningen till tilt-sensorn och voltametern visar då 2 volt. Borde inte den visa på 5 volt?....i och med att sensorerna väl går över 5 volt-systemet.

 

Alla kablar ser så sjukt fina och fräscha ut att jag har svårt att tro att det skulle kunna vara nån korrosion nånstans. Men om jag ska mäta upp spänning på något fler ställe för att se så att allt är normalt. Vart borde jag då mäta tycker ni?

Tjenare FoaFen

Hur löste sig denna fråga för dig?

Kan ha ett liknande problem på halsen och uppenbarligen en kompetens som inte räcker till på området. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...