Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TMC

Scand 29 eller Storebro 31, hur väljer man?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har haft flera familjebåtar genom åren, deplacement, halvplanande och planande mellan allt från 25-33 fot. 70-tal, 80-tal och 90-tal. Har skapat erfarenheten att en lagom semesterfart för oss är 12-13 knop och att rejäl Västkustsjö inte får vara något hinder. 

 

Men vad väljer man nästa gång för 500-700 tusen om man vill ha en välskött båt med dubbla kabiner som inte skall behöva bäddas varje kväll utan alltid ha sittgrupp uppe och nere tillgänglig?

 

Inga drev men en eller två maskiner är inte avgörande. Hardtop eller inte är inte heller avgörande, men en akterruff med solmöjlighet är mycket önskvärd. 

 

Rätt motor har vi sällan haft, vilken bör man välja?

 

Så här tänker vi men vill ha råd:

 

Scand 29 Baltic, minst 200 hk, planlösningen med förpik.

 

Storebro 31 Baltic, 2x TAMD 41 eller motsvarande. 

 

Vad har vi att fundera på?

 

//TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tvärtom rekommenderat Scand, som är mycket modernare och mer lättdriven än en gammal "koloss" som Storö/Storebro. Den länkade ovan är dessutom nästan 50år gammal.... Scand har inte heller trä runt rutorna m.m.

Men det är två ganska olika båtar - den ena med fly och oftast dubbla motorer och tung, den andra med bra boutrymmen men som även går att köra "öppet".

 

Men varför inte även titta efter Scand 32 (senare 35/3500) som är liknande disponerad som 29 men lite rymligare ?  Liksom 29 en mycket rejäl båt i sjön, samt har en underbar "solplattform" ovanpå akterruffen. Förutom akterhytten och stor toa har den stickkojer med bibehållen sittgrupp nere. Men se till att den har minst 200hk (en frisk TAMD41eller Yanmar), då kan du ligga och marscha i 18-19 knop.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört på en Scand och då helst med en D6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

 

Storebro 34 är en alltför gammal modell för oss, känner till den sedan tidigare men den har en rad inbyggda svagheter i konstruktionen jag inte vill leva med.

 

Dubbelmontage lär man få acceptera på 31 Baltic och även i viss mån om man kikar på den större Scandmodellen 32/3500 Atlantic. Men Atlantic är en gigantiskt stor båt inuti faktiskt - enormt rymlig och då väljer vi hellre än nyare 29 Baltic för samma summa pengar. Det skiljer ju runt 7-8 år i konstruktion om man tittar på när Storebro lanserade sin 31-serie och Scand Boats lanserade 29:an. 

 

29 Baltic med D6 har jag aldrig stött på? D4 är inte en ovanlig bestyckning på nya exemplar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ingemar E,

Tänk på trät som skall skötas,,, 

Så lite kapell som möjligt med hade jag kikat efter, men jag är inte helt opartisk där😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både 29 Baltic och 31 Baltic finns ju utan hardtop om man vill; blir mer solbåt så tänker jag. Hardtop ger ju bättre skydd och mindre kapell förvisso, men frågan är hur mycket växthus det blir varma dagar?

 

Planlösningen är väl en och samma i alla 31 Baltic, men vet någon när planlösningen i 29 Baltic ändrades från rundsoffa till separat sovutrymme? Den sistnämnda faller oss på läppen bättre och motsvarar ju bäst 31 Baltic. Sedan är det väl en smaksak om man gillar toa separat i aktern som på 29 Baltic eller "mitt i köket" som på 31:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev TMC:

Tack för input!

 

Storebro 34 är en alltför gammal modell för oss, känner till den sedan tidigare men den har en rad inbyggda svagheter i konstruktionen jag inte vill leva med.

 

Dubbelmontage lär man få acceptera på 31 Baltic och även i viss mån om man kikar på den större Scandmodellen 32/3500 Atlantic. Men Atlantic är en gigantiskt stor båt inuti faktiskt - enormt rymlig och då väljer vi hellre än nyare 29 Baltic för samma summa pengar. Det skiljer ju runt 7-8 år i konstruktion om man tittar på när Storebro lanserade sin 31-serie och Scand Boats lanserade 29:an. 

 

29 Baltic med D6 har jag aldrig stött på? D4 är inte en ovanlig bestyckning på nya exemplar. 

Jodå den har tillverkats med D6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev TMC:

Dubbelmontage lär man få acceptera på 31 Baltic och även i viss mån om man kikar på den större Scandmodellen 32/3500 Atlantic.

Nu blir det lite rörigt om du bara skriver "Baltic", eftersom Scand också har modeller som slutar på "Baltic". Inser att du ovan måste mena Storebro 31 Baltic, inte Scand.

 

Men Scand 32/3500 har mig veterligen aldrig haft dubbelmontage. Det är halvplanande, rak axel och enkelmotor. Var hittar du dem med dubbelmontage ?

 

42 minuter sedan skrev TMC:

Men Atlantic är en gigantiskt stor båt inuti faktiskt - enormt rymlig och då väljer vi hellre än nyare 29 Baltic för samma summa pengar. Det skiljer ju runt 7-8 år i konstruktion om man tittar på när Storebro lanserade sin 31-serie och Scand Boats lanserade 29:an.

Nu blev det rörigt igen. I första meningen jämför du två Scand-modeller (tror jag), medan nästa där du syftar tillbaka på första meningen talar du om Storebro.

Och hur menar du att Scand 29 Baltic är en "nyare" konstruktion ?  Även denna modellen har ju funnits sedan åtminstone tidigt 80-tal. Här är en riktigt gammal: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153252427

 

Trodde inte det var relevant med 40 år gammal båt, du nämnde ju summan 500-700' ? Då får du en 90-tals Scand 32 i bra skick.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Janne1:

Jodå den har tillverkats med D6

 

Ja, jag såg nu att det förekommer en del -07:or med D6/310. Dock är en hel del av de senare 29 Baltic utrustade med Yanmar verkar det som.

 

Någon egen erfarenhet av 29 Baltic?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Nu blir det lite rörigt om du bara skriver "Baltic", eftersom Scand också har modeller som slutar på "Baltic". Inser att du ovan måste mena Storebro 31 Baltic, inte Scand.

 

Men Scand 32/3500 har mig veterligen aldrig haft dubbelmontage. Det är halvplanande, rak axel och enkelmotor. Var hittar du dem med dubbelmontage ?

 

Nu blev det rörigt igen. I första meningen jämför du två Scand-modeller (tror jag), medan nästa där du syftar tillbaka på första meningen talar du om Storebro. Och hur menar du att Scand 29 Baltic är en "nyare" konstruktion ?  Modellen har ju funnits sedan tidigt 80-tal. Här är en riktigt gammal: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153252427

 

 

Nja, Scand har en enda modell som heter Baltic och det är just 29:an och därför tänker jag mig att 29 Baltic avser Scand och 31 Baltic avser Storebro. (27:orna heter ju Adriatic/Nordic och 32/3500 Atlantic.

 

Sorry ifall jag utryckte mig oklart.

 

Både 32/3500 har gått att beställa med dubbelmontage. 32:an fanns exempelvis med dubbla 40:or och 3500 med dubbla Yanmar (osäker på vilken modell dock). 

 

Vad jag menade var att även om både Storebros 31-serie och Scands 29:a är idag gamla konstruktioner kan jag någonstans tycka att man märker att Storebrobåten kom 1975 medan Scand visade sin 29:a 1983. Jag tror exempelvis att Storebro kanske hade nöjt sig med en diesel ifall man lanserat sin 31-serie i början av 1980-talet. Scand byggde faktiskt en 29:a med dubbelmontage (2x TAMD31) och den har jag varit nere i när den låg i Smögen. Hopplös lösning eftersom det inkräktade på benutrymmet i båda stickkojerna. Men det blev bara en båt och det var en specialbeställning från kund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev TMC:

Vad jag menade var att även om både Storebros 31-serie och Scands 29:a är idag gamla konstruktioner kan jag någonstans tycka att man märker att Storebrobåten kom 1975 medan Scand visade sin 29:a 1983. Jag tror exempelvis att Storebro kanske hade nöjt sig med en diesel ifall man lanserat sin 31-serie i början av 1980-talet. Scand byggde faktiskt en 29:a med dubbelmontage (2x TAMD31) och den har jag varit nere i när den låg i Smögen. Hopplös lösning eftersom det inkräktade på benutrymmet i båda stickkojerna. Men det blev bara en båt och det var en specialbeställning från kund.

Om båtmodellen kom för 36 eller 44 år sedan kanske inte är det viktigaste som jag tycker styr ett båtköp. I synnerhet inte om prisklassen är 500-700', då har de ändrats många gånger fram till de årgångar som kan vara aktuella. Men man får säkerligen mer båt för pengarna om man köper en Scand med singelmontage) än en Storebro (med dubbel) alldeles oavsett....😉

 

Möjligt du har rätt i dubbelmontaget på Scand, även om de i så fall är försvinnande få till antalet, både vad gäller 29 och 32/35/3500 och som du skriver också specialbyggen. Har aldrig sett en Scand 32:a med dubbelmontage, men de finns kanske.

 

Hursomhelst - är ditt prisspann 500-700' så hade jag siktat på en välskött Scand 32:a. Eller varför inte en Saga 29 eller kanske t.o.m. 315 ?  Dessa ligger mellan 650-800' och är en synnerligen ombonad båt med två separata kabiner m.m. Och mycket, mycket nyare konstruktioner än alla ovan nämnda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev TMC:

 

Ja, jag såg nu att det förekommer en del -07:or med D6/310. Dock är en hel del av de senare 29 Baltic utrustade med Yanmar verkar det som.

 

Någon egen erfarenhet av 29 Baltic?

Ja jag har haft en Scand 29 Baltic med HT, utmärkt sjö båt samt att jag gillade att ha toan i aktercabinen. Jag rekommenderar att kolla på HT pga att rutramen och hela överbygget blir stabilare.

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växthus! Rejäla takluckor samt skjutdörr löser det, 

Kapell med fågelbad bakom framrutan är inget bra heller!

o absolut inget trä på utsidan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi har en Storebro 31 Baltic sedan 10 år och är mkt nöjda. Lite stor och tung, drar en del diesel men fantastisk byggkvalitet och bra kvalitet på alla komponenter. Lätta att manövrera med två raka axlar. Tål mkt sjö möjligen lite slingrig i stora vågor och sned medsjö. Man bor väldigt bra och kan lätt vara ute 2-3v utan att det känns trångt. Stora diesel och vattentankar borgar för lång uthållighet.

Det är dock båtar från 80 talet och börjar bli gamla men mycket båt för pengarna och är oftast välskötta. 31 baltic är även en båt med vackra linjer, fast smaken är ju som bekant som baken.

Scand är också tunga båtar och drar en hel del per sjömil så där skiljer det nog inte så mkt mellan båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ingen fakta i ämnet men man hör ju en del.

Storebro 13-34 är tungdrivna pga skrovkonstruktionen.

Men, det var lyxbåtar och man valde ett skrov som tål lite sjö och räknade kanske att de som köpte dessa båtar hade råd med lite diesel.

Kvaliteten är utsökt, en bekant hade en 34:a i många år. Han byggde om lite så han såg hur det såg ut bakom.

Fd lyxbåtar brukar vara välskötta, de som köpte hade råd att låta proffs sköta dem. Gäller både segel och motorbåtar. De som köpt sådana båtar oc kostar på dem lite verkar få bra betalt när de säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte just att det var en gammal som du ville ha men skulle nog lätt ta en storebro hur som 😃

 

Redigerad av danzo
skrev fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/16/2019 at 3:12 PM, IngemarE said:

Om båtmodellen kom för 36 eller 44 år sedan kanske inte är det viktigaste som jag tycker styr ett båtköp. I synnerhet inte om prisklassen är 500-700', då har de ändrats många gånger fram till de årgångar som kan vara aktuella. Men man får säkerligen mer båt för pengarna om man köper en Scand med singelmontage) än en Storebro (med dubbel) alldeles oavsett....😉

 

Möjligt du har rätt i dubbelmontaget på Scand, även om de i så fall är försvinnande få till antalet, både vad gäller 29 och 32/35/3500 och som du skriver också specialbyggen. Har aldrig sett en Scand 32:a med dubbelmontage, men de finns kanske.

 

Hursomhelst - är ditt prisspann 500-700' så hade jag siktat på en välskött Scand 32:a. Eller varför inte en Saga 29 eller kanske t.o.m. 315 ?  Dessa ligger mellan 650-800' och är en synnerligen ombonad båt med två separata kabiner m.m. Och mycket, mycket nyare konstruktioner än alla ovan nämnda.

Måste ju hålla med här i Ingemars text, särskilt sista stycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda input!

 

En senare Scand 29 Baltic lutar det åt, kanske 02-05 någonting. Lite fundersam på valet mellan HT eller ej. 

 

KAMD43/44 eller D6/310 verkar intressant. 

 

Dubbla motorer som på Storebro ser jag mycket som kostnadsdrivande och smaken är olika men Saga 29/315 känns inte lockande. 

 

//TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll,

 

Inte för att projektet attraherar oss men för dem som vill lägga tid och vill ha en Scand 32 Atlantic med dubbla motorer, i detta fall med två 41:or, finns det ett objekt i Göteborg. 

 

https://www.blocket.se/vi/87568456.htm

Redigerad av TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...