Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rasmuss

Vilken plywood till durk

Rekommendera Poster

Hallå hallå!

Jag är glad båtamatör och nu är det dags för nästa projekt på listan bygga durk. Jag har en öppen alubåt.

Jag tänkte jag skulle bygga en billig durk av plywood. Men jag ser ju fort att det finns några typer att välja på. Kontruktionsplywood? Furuplywood? WBL limmad? Och massa olika kvaliteter. Är det någon här som har en aning om vad man ska satsa på?

 

Jag har också läst mig till att man nog hur som helst ska måla med någon, många menar epoxy eller polyester? Vad säger folk här? Isåfall vilket av dom? och vilken typ av epoxy?

 

Många frågor 😃 Släng era åsikter och erfarenheter på mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak. Sök på wiramönstrad eller slitskyddsplywood. Den är både vädertålig och ger ett bra grepp. 

Redigerad av PeltO
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev PeltO:

Till en öppen båt hade jag valt sån plywood som man har i tex. släpvagnar och på lastbilsflak.

Ja den är tålig och bra. Går att få i större format som man har till hästtransporter.

Även trätrall är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte formplywood på Byggmax, till en liten slit och släng båt.

Man vänder sidan med struktur uppåt. För säkerhetsskull lackade jag alla snittytorna, men det skall tydligen inte behövas. Likadant så hällde jag ned lack i en del hål som jag borrade i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag går nog för en sån där slitskyddsplywood på hornbach så får man lite grepp också, kanns som att foemplyfa kan bli lite halt? Vilken lack är det du använde i snittytorna? Polyuretanlack? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slitskyddsplywood är nog det bästa. Polyuretanlack borde bli perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev rasmuss:

Tack för svar, jag går nog för en sån där slitskyddsplywood på hornbach så får man lite grepp också, kanns som att foemplyfa kan bli lite halt? Vilken lack är det du använde i snittytorna? Polyuretanlack? 

 

 

Jag vet inte vad det är för skillnad på de olika materialen, det jag köpte som formplyfa på Byggmax har ett annat namn på Bauhaus. Mina skivor hade iallafall olika sidor, en blank och en med struktur, den senare vändes uppåt. Den lacken jag använde var vanlig utspädd Goldspar, som jag hade en skvätt av ståendes hemma.

 

Jag snickrade även ihop en sitt- och batterilåda till gummibåten av samma typ av skiva, den lådan har i sommar fått motstå mycket stryk, väta, lekande barn, sand, och annan misshandel. Och den har hållt sig bra, denna målades i en grå lackfärg. Skruvades och limmades ihop med "No more nail" utomhusversionen.

Funderar på att tillverka nya durkar till gummibåten i samma material om dessa skivor finns i 5 mm tjocklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...