Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Hur får man ned kylröret på avgaslimpan AQ130??

Rekommendera Poster

Jag har bytt avgaslimpan på min AQ130 motor.

 

Efter lite svärande sitter limpan nu på plats. Nu försökte jag att trycka ned kylröret med 4 st anslutningar i limpan men det verkar allt annat än lätt. Med de nya packningarna så får jag inte ned det trots att jag försökte olja packningarna.

 

Har någon  erfarenhet av hur man ska göra för att få röret på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta problem hade jag. Men fick lära mig att hålen måste vara rena och de fyra rören med tätningar skall gå  nere i hålen. Du måste kanske justera rören så att de lätt går ner i hålen,

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaslimpan är nyköpt så den är helt ren i dessa hål.

 

Rören verkar passa bra i förhållande till hålen i limpan.

 

Problemet är att rören med gummipackningarna ska pressas ned och hittills har jag inte lyckats med detta trots att jag smörjt packningar och hål med olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rören måste vara i perfekt vinkel mot hålen i limpan, minsta avvikelse så går det inte, dvs rören måste centrera perfekt i hålen.  Rören måste också vara runda om dom är lite stukade så går det inte.

Sedan är olja inget bra att smörja gummi med bättre med speciellt gummifett eller diskmedel.

Vanlig olja kan göra att gummipackningarna sväller lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då kollar jag och sen följer dessa råd och försöker undvika ett nervsammanbrott när detta rör ska ned i limpan 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att montera röret utan packningar först, så att du ser att det passar. Eventuellt får du rikta lite. Försök inte slå ner röret. Då förstör du det ofelbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hadde samma problem med ny limpa. Den gick nog in, men var jävla tajt. Ja satt packningarna på röret och knackade ned den försiktigt(så att röret inte blir platt) med en träplanka som var lika lång som röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det förbaskade kylröret nere i limpan efter många svordomar.

 

Jag gjorde slutligen så att jag stoppade i gummipackningarna och tryckte ned den i botten på limpan i respektive hål. sedan var vi två stycken som la all kraft att trycka ned kylröret med stor kraft. Det var som bänkpress 100 kg men tillslut så fick vi ner röret.

 

Viktigt som nämnts tidigare är att kylröret passar exakt mot hålen och att det är helt rena ytor.

 

Mitt rör så fanns en liten missmatch i sista röret mot aktern som jag fick böja till. Jag använde också 400 våt slippapper och sist stålull för att få rena och släta ytor att smörja in med diskmedel.  

 

Uppriktigt sagt tycker jag att utformningen av kylsystemet är en ganska dålig konstruktion.

 

Tack för alla tips!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...