Gäst Postad 15 Augusti , 2019 (redigerade) Hej! Jag har fått en öppen båt gratis, tänkte restaurera o måla den med budget lösningar (läses biltema) o använda den framöver sålänge den håller Glasfiber skrovet från 70-talet. Verkar ha frigolit eller skum i dubbelskrovet. Lite svaijgt när man går i den ställvis, så tänkte såga till formplyfa och lägga fast med skruv och sikaflex ovanpå nuvarande golv för att styva upp litet. Börjar inte såga upp o renovera nu i detta skede iallafall, sedan eventuellt lägga en styrpulpet i den oxå. Båten har dräneringshål/dyvika i akterspegeln, men har också ett liknande hål från inne från dubbelskrovet ut till brunnen. Sedan framtill finns ett litet hål ovanifrån in i dubbelskrovet oxå, ca 8mm i diameter. När man går på det nu när den stått på land i flertal år så pustar det luft ur det "stora" hålet som går ut till brunnen man ska ösa ur. Båten verkar vara hemmabygge eftersom den har sina ojämnheter här o där och saknar serienummer eller annat modellmarkering. Funderar nu över dessa två hål till dubbelskrovet... nån form av dränerings-fundering längs kölen och sedan flytskum vid sidorna? (dock finns säkert inge skum kvar att tala om). Eller är det månne nån som i nåt skede av båtens liv borrat hålen för att ventilera dubbelskrovet och få ut vattnet? Vad ska jag enligt er med mer erfarenhet göra? Blåsa utrymmet kruttort med blåsare och täppa igen båda hålen, eller dem vara öppna för att låta vatten och fukt passera fritt? Tackar på förhand för hjälp! Redigerad 15 Augusti , 2019 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2019 Nytt försök, tacksam ifall någon med mer erfarenhet kan ge input och tankar på varför dessa hål finns. Stack in en mejsel i hålet framtill som är märkt med röd pil på bilden ovan. Definitivt skum där inne direkt under hålet, och fuktigt är det. Så ingen kanal utan skum i mitten iallafall. Kan tanken från början vara att båda hålen skall vara pluggade vid användning och sedan vid vinter förvaring så öppnar man båda för att det ska torka upp eventuellt vatten som hittat in och områden får luftas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 20 Augusti , 2019 Det blir inget vettigt av det där utan att såga upp och riva ur så mycket vattensjukt skum som möjligt. Torkar inte på tusen år genom de små borrade hålen. Såga upp durken utom en kant på sidorna som du kan skruva fast en ny durk i formplyfa i. Såga ur så lite du kan men låt det samtidigt vara så öppet det går så att vatten kan rinna eller ösas ur. Konstruktionen har ju redan till stor del förlorat sin styrka genom att det fryst sönder. Därav att durken sviktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2019 Tusen tack coppertail för svar! Hade inte tänkt på möjligheten att inte plasta igen efter att jag öppnar. Men som du skriver är det säkert, iom att jag ändå sågar till ett nytt botten av formplyfan, lika bra att öppna upp det sviktande golvet och tömma bort allt vattensjukt skum och låta det vara ventilerat istället. Och samtidigt då göra en öppning som är mer än ett litet hål där nere i ösbrunnen, så att det inte stannar nåt vatten inne under den nysågade formplyfa durken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommytohman 0 Postad 13 Mars , 2020 Har samma problem med en Ryds Sportbåten sent 60tal tyder allt på. Ska imorgon såga upp delar av durken för en helrensning och renovering till följd. I höstas när vi tog upp den så hade vi problem med att ta upp den o fastna nästan med bilen. Förstod varför när väl uppe jag öppna dyvikan i akterspegeln och ut kom halva Görväln. Båten e säkert 200 kg lättare nu. Har macgyvrat oss flytande 2019 men nu ska saker fixas som akterspegeln som säkert har 8 genomgående hål. O massa mer men sk bli kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Maj , 2020 tommytohman, trevligt med lite projekt Hur såg det ut där under när du sågade upp? Jag har haft fullt upp med annat och när tid finns har jag hittills restaurerat en Buster styrpulpet som jag ska fästa i båten. Bara den blir målad och klart är det dags att kapa upp durken och ta en titt och förhoppningsvis rensa ur en bra mängd tungt material därifrån! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommytohman 0 Postad 11 Maj , 2020 Sågade aldrig upp efter att jag öppnat upp ett mindre hål i durken i aktern. Men akterspegelbyte och förstärkningsplastning blev det. Ska på med sista lagrat färg i morgon sen i sjön!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2020 Jag sågade upp bottnen, mycket riktigt fanns det dyngsur flytskum där på lite olika ställen. Allt borttaget, putsat, torkat och slipat. Lite målande kvar och sedan åker formplywood golvet på plats med sikaflex och skruv. Sedan styrpulpeten därefter. Blir nog inget destomer båtande i sommar, men nästa år kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser