Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
larban

Hävertbrytare toainstallation

Rekommendera Poster

Hallå, 

Jag har uppdaterat vår toainstallation, som jag varit missnöjd med. Vi hade en Jabsco handjagad variant som inte höll tätt i någon riktning. Dessutom ett system av slang och rör i alla olika riktningar, som var omöjligt att förstå sig på. Därtill en pikant doft ibland. Jag hittade ett elkoverteringskit från Albin pumps som jag slog till på. Har nu rivit alla de gamla slangar och rörstumpar som fanns sen innan och ersatt med nytt (hade bara tänkt byta toan, men gick hela vägen, så jag vet att allt är ok. 

Min toa och tank befinner sig delvis under vattennivån, ca till hälften. När jag gått igenom installationen inser jag att den inte haft hävertbrytare och stigare på inkommande ledning. 

Fråga: Borde jag fixa även detta? Det har ju trots allt funkat tidigare och vad jag vet har båten inte varit sjunken😳tidigare. 

Min installation liknar bit  bild, förutom stigaren då.

 

/L

Toainstallation.jpg

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även en ventil på slangen mellan toa o tank. 

 

För den sk jokerventilen i utblåset på toan, gör verkligen skäl för namnet. 

Minsta toarester som hamnar mellan gummiflärparna, typ anus, gör att den läcker. 

Kraftigt överreklamerad! 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet. Det var skälet till att jag konverterade till eltoa, skiten finfördelas i macerator innan den spolas in i tanken. Räknar med att det kommer vara tätt bakåt. Eltoor verkar vara bättre på det än manualla, har jag läst mig till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev larban:

Eltoor verkar vara bättre på det än manualla, har jag läst mig till. 

Fråga de som har om de kan tänka sig återgå till manuell!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Fråga de som har om de kan tänka sig återgå till manuell!

Ja det känns som att jag kommer bli nöjd när allt är på plats. 

Frågan då, borde jag komplettera med hävertbrytare, trots nuvarande slanginstallation funkat bra tidigare?

om jag ska göra de, så kommer jag behöva skarva slangen, en extra skarv är också en risk enl mig. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite och prova. Sjunker båten, ja då skulle du haft hävertbrytare! ;)

Jag har aldrig haft det men stänger intaget när jag lämnar båten. Sen många år så har jag kombinerat vattenintaget med handfatets avlopp, underlättar när man ska ha i glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vänta lite och prova. Sjunker båten, ja då skulle du haft hävertbrytare! ;)

Jag har aldrig haft det men stänger intaget när jag lämnar båten. Sen många år så har jag kombinerat vattenintaget med handfatets avlopp, underlättar när man ska ha i glykol.

Haha, hm ok ja kanske kan jag göra så🙃

Var lite undrande om den gamla Jabscons pump var en säkrare konstruktion (för hävert) vid inloppet än den nya elpumpen.

Tipset om att utnyttja handfatets avlopp låter smart. Om jag förstår dig rätt stänger du då ventilen och fyller glykol i handfatet vid vinterförvaring?

Händer det att du får in avloppsvattnet i toan? Finns det några problem med det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev larban:

Om jag förstår dig rätt stänger du då ventilen och fyller glykol i handfatet vid vinterförvaring?

Japp, sen är det bara att pumpa så blir allt skyddat. Har aldrig haft några problem med detta och har säkert kört så i 30 år.

Antagligen blir det lite tvålvatten som kommer in i toan, det syns inte men det luktar lite trevligare.

Eftersom jag normalt seglar i dricksvatten tycker jag det luktar lite äckligt när man är i saltvatten så att spola med färskvatten är en fördel, åtminstone när båten ska ligga stilla några dagar.

Man skulle kunna göra en liten "gråvattentank", låta handfatets avlopp gå dit och låta toaletten suga därifrån. Om tanken börjar bli full så får en pump suga och pumpa ut över vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl inte bli en hävert effekt eftersom du har både luftning och inlopp ovan ytan på tanken antar jag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju perfekt och skulle passa vår båt installationsmässigt. Då har jag tillräckligt med slang för hävertbrytare också😀. Får bli ett vinterjobb. Kör på med detta jag har nu till dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

Fråga de som har om de kan tänka sig återgå till manuell!

Varför?

Eltoa är skit, men nu har vi baxat den enda hit...  🙂

 

1 timme sedan skrev BboatB:

Borde väl inte bli en hävert effekt eftersom du har både luftning och inlopp ovan ytan på tanken antar jag?

Häverten blir till toaskålen (som ju också luftar rätt ordentligt) och ligger överkanten på toan under vattenlinjen kan det bli vått i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överkanten är under vattenlinjen men det är ingen jättestor marginal. Jag testar o hoppas på det bästa. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev larban:

Överkanten är under vattenlinjen men det är ingen jättestor marginal. Jag testar o hoppas på det bästa. 🙄

Bäst är om det inte är korvar kvar när det svämmar över... 😁

 

Troligen är pumpen mm så tätt att, om det blir en hävert, så rinner det väääälllddigt låååångsssaaaammmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Troligen är pumpen mm så tätt att, om det blir en hävert, så rinner det väääälllddigt låååångsssaaaammmt.

Vattnet ska igenom två backventiler eller en impeller och höjd skillnaden är bara några decimeter så det ska nog mycket till för att vatten ska rinna baklänges.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...