Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
UtternTobias

Taklucka 5500 HT, finns det ngn?

Rekommendera Poster

Takluckan på min Uttern 5500HT från 1999 flög av i motvinden häromdagen. Borta!!!! 😬😤

så nu är jag på jakt efter en ny och det verkar som att alla gamla formar är skrotade sedan Brunswick tog över Uttern... 

 

Finns det möjligtvis ngn likadan båt som blivit liggandes på land pga grundstötning eller dyl och som kan tänka sig att sälja lite reservdelar? 

Eller annat förslag? 

 

//Tobias

 

9F6C1E6F-CF3B-4AFD-ACEB-CB68420678BE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Samma sak hände mig idag. Samma båt och lucka. Hur har det gått för dig? Har du nåt tips om hur det går att lösa detta?

MVH

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ajaj, Inge kul!

jag lyckades dock hitta ett varv som gjorde en ny åt mig. Kan starkt rekommendera dom. Wasavarvet i Södertälje. https://wasayachts.eu/
Jag hade dock väldigt bra förutsättningar genom att min kompis har en exakt likadan båt.. så jag kunde låna hans lucka under vintern som varvet hade som mall. 
Slutresultatet blev riktigt bra!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidigt. Antar att Sandströms inte har några heller? De var väl de som byggde uttern innan det såldes. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte kul. Tack Tobias för tips. Jag ska ta kontakt med Wasavarvet och med en stor portion tur kanske de har gjutformen kvar.... 

 

Sandströms - finns det någon kontaktuppgift?

 

/Stefan 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med Sandströms och han jag fick tag på var inte helt nöjd med Brunswicks hanterande av framtida reservdelsaffärsmöjligheter....

Dom hade inga formar kvar utan allt försvann/skrotades när produktionen flyttade utomlands. 
 

men som sagt, Wasavarvet, hur bra som helst. Hoppas dom har kvar formen som sagt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just ja, be dom göra nya skenor till rufftaket också, annars flyger den nya luckan av snart igen! 

Redigerad av UtternTobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,  skenorna var spruckna och jag har försökt att göra nya på egen hand. Blev ju mindre bra - hmm. Jag har skickat mejl till Wasavarvet och håller tummarna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Jag hade tur - Wasavarvet hade gjutformen kvar och kan göra ny lucka. Ska nu bara bestämma mig för nyans av vit. Kommer du Utterntobias ihåg vilken du valde - segelvit?

 

/Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!
Du, det var en bra fråga! Jag hade båten på plats hos dom så dom kunde göra rätt inpassning osv så jag gissar att dom valde en färg som var närmast. Det blev iaf väldigt likt i nyansen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kompisen köpte precis en 5500 HT -98 med av förra ägaren egendesignad lucka i plåt.

Ska kontakta Wasavarvet enligt era rekommendationer och de om de kan göra en ny👍

Vad går det på att få en sån där lucka tillverkad..?

Kunde de även göra skenor..?

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Jag fick betala 6000kr för plastluckan, utan kantlist, handtag, fästen mm. Hör av er till varvet och be om ett kostnadsförslag. Håller tummarna för att formen finns kvar. 

 

MVH Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Rimligt pris ändå..

Ja det får vi hoppas att de insett att den formen kan vara en kassako 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Spännande att tråden lever då och då. Förstod att det var fler än jag som började få detta dilemma. Gammal plast,  spricker ju som bekant och skenorna är ju rätt utsatta för väder och sol. 
6000kr låter rimligt. Jag fick en ny lucka med alla detaljer gjorda som original. Rostfria fästen etc. Kostnaden för detta ville inte varvet berätta... bara att det blir ”en rätt bra slant”! Som sagt så tog mitt försäkringsbolag detta, så jag har ju en kalasfin lucka med nya skenor. 
Vi passade på att fräsa fram en uppsättning skenor till min kompis båt samtidigt, dessa gick på ca 3000 tror jag. 
 

Hur som helst, kul att höra att fler använder formen! 
Nu längtar vi väl bara till sommaren! 😀

 

Allt gott!

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev UtternTobias:

Hej på er! Spännande att tråden lever då och då. Förstod att det var fler än jag som började få detta dilemma. Gammal plast,  spricker ju som bekant och skenorna är ju rätt utsatta för väder och sol. 
6000kr låter rimligt. Jag fick en ny lucka med alla detaljer gjorda som original. Rostfria fästen etc. Kostnaden för detta ville inte varvet berätta... bara att det blir ”en rätt bra slant”! Som sagt så tog mitt försäkringsbolag detta, så jag har ju en kalasfin lucka med nya skenor. 
Vi passade på att fräsa fram en uppsättning skenor till min kompis båt samtidigt, dessa gick på ca 3000 tror jag. 
 

Hur som helst, kul att höra att fler använder formen! 
Nu längtar vi väl bara till sommaren! 😀

 

Allt gott!

Tobias

Skönt när det funkar! Och att du kunde ta det på försäkringen låter ju kalas 😊

Var det speciella omständigheter eller är det kanske värt att gå den vägen.. (fråga kan man ju alltid förstås.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har samma båtmodell. Tappade också takluckan (dock vid transport på båtvagn, upptäcktes först långt senare)

 

Jag fick tag i material till taklisterna via Sandström (tidigare Uttern) 

en polare kunde fräsa i listerna via sin datorstyrda maskin. Blev perfekt. 
 

Polaren gjorde även en helt ny lucka, en enkel ram i trä byggdes och sedan arbetade han upp den. 
 

Färg-in köpte jag rätt gelcoat ifrån (även om jag tycker det diffar lite) står en dekal på båten på färgen 1039, om jag inte minns fel. 
 

Fästena för takluckan fixade polaren från någon mekaniskverkstad eller så. 
 

Allt material köpte jag, blev säkert 3000kr (biltema, Sandström (Se bild)4720579F-587F-4CC2-9AF0-2D167F7A40E7.thumb.png.a4ee67e4cae3e1722d792b861b8bff1a.png samt färg-in)

 

Det var en hel del arbete för polaren (köpte en massa flak öl på Ålandsbåten)

6000kr lät som en ganska humant pris. 
 

02953914-7E6B-4BDE-91B6-0C81607E4551.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har luckan kommit! Likaså skenor..

Sitter på jobbet och kan inte riktigt få ihop hur det ska monteras när jag inte har alla delar här.

Någon som har bilder på hur skenor och luckor ser ut monterade ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det skenornas montering du undrar över? I så fall har du skruvhål under innerlinern (vinyltaket) som du först måste skruva ner. Jag gjorde ju inte jobbet själv, men jag kan se att varvet inte snålat med tätningsmassa under skenorna iaf. Så det är ett bra tips för att undvika vatten in i båten. 

Men du kanske tänkte på alla metallfästen etc? Skickar med en bild hr. Vet inte om den hjälper men alltid något. Skruvarna du ser till vänster håller fast det rostfria handtaget på insidan. Min båt står vinterförvarad på annan ort för stunden, men framåt Valborg brukar jag ta hem den. Kan ta fler bilder då om du behöver om ingen annan hunnit före att hjälpa dig. (påminn mig... :-)

IMG_1758.jpg

IMG_5483.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-09 vid 15:49 skrev Vendel:

Skönt när det funkar! Och att du kunde ta det på försäkringen låter ju kalas 😊

Var det speciella omständigheter eller är det kanske värt att gå den vägen.. (fråga kan man ju alltid förstås.)

Hej, inga särskilda omständigheter. Jag testade att göra en anmälan på TryggHansas hemsida och skrev in ärligt vad som hänt. ("körde i motvind i ca 25 knop, och när jag kom hem upptäckte jag att luckan var borta". ) Jag fick ett mail om att skadan blivit godkänd och ett skadenummer som jag angav till Wasavarvet. Sen skötte varvet allt, även om jag fick stöta på TryggHansa lite då de var lite sega med att godkänna kostnaden. 

Så egentligen bara en vanlig försäkringsskada som ingick i min båtförsäkring hos Trygg. :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev UtternTobias:

Hej, är det skenornas montering du undrar över? I så fall har du skruvhål under innerlinern (vinyltaket) som du först måste skruva ner. Jag gjorde ju inte jobbet själv, men jag kan se att varvet inte snålat med tätningsmassa under skenorna iaf. Så det är ett bra tips för att undvika vatten in i båten. 

Men du kanske tänkte på alla metallfästen etc? Skickar med en bild hr. Vet inte om den hjälper men alltid något. Skruvarna du ser till vänster håller fast det rostfria handtaget på insidan. Min båt står vinterförvarad på annan ort för stunden, men framåt Valborg brukar jag ta hem den. Kan ta fler bilder då om du behöver om ingen annan hunnit före att hjälpa dig. (påminn mig... 🙂

 

Tack för bilder!

Skenorna som kom är de tunnare som är bredvid öppningen. De tjockare har vi fortfarande inga nya men det kanske går att ordna.

Ny lucka är beställd och levererad från Wasa som tipsades ovan.. men monteringsbeslagen saknas. Då luckan saknades när båten köptes så vet vi vet inte hur det ska se ut, även om vi kan gissa 🙈😉

Skicka gärna mer bilder och tips om du kommer på något 😊

Redigerad av Vendel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det! 
Ett extra takräcke men väldigt stabilt 😉

CCABBED6-C002-4AC8-95F9-D86B8C92F0C5.jpeg

7FD752FD-E093-4D2F-9B20-A20854F79F7C.jpeg

679249CE-BCF6-4C02-8C77-5B965ED6C0BE.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, har helt missat att återkomma med fler bilder, men du tycks ju löst det ändå. Ser riktigt rejält ut! Bra jobbat! Lär hålla båtens livslängd!

Ha en skön sommar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha det är lugnt, det fick bli en special-lösning, plockade ihop vad vi hade i hyllorna på jobbet !😅

 

Tack det samma 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...