Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

25 eller 38 mm till tank?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Fler och fler kommuner lämnar plasten gällande spill- och dagvatten, detta bl.a. på grund av hypen kring microplasterna

Låter som politiker som läst i fel bok. Mikroplaster kommer av allt möjligt så även båtar, flybryggor, konstgräs mm. Men kommer det verkligen från ledningar?

 

25 mm rör är smidigare och det funkar. Räcker för mig. Ännu bättre är 28 mm kopparrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-22 vid 14:55 skrev bhemac:

Kollade fö på Diablotankarna, kunde vara tjockaer men troligen helt ok. Han i affären såg oförstående ut när jag frågade om jag kunde prova tanken...

Konstigt...

Man måste ju få känna om man gillar att bajsa i tanken.

 

Jag var nödig på Dahl eller Ahlsell och frågade var de hade toalette.

"Skad du köpa eller ska du använda?" blev det rätt givna svaret.

 

Angående placering av tömningen så kan man ju fundera lite.

Först, vilka varianter finns?

  1. Det finns två eller tre olika däcksgenomföringar/tömningsbeslag, en är europastandard.
  2. Slangen  från pumpen är oftast rätt styv.
  3. Det finns raka och vinklade munstycken.
  4. Det finns munstycken man stoppar ner i genomföringen och sådana man måste trycka mot genomföringen.
  5. Det finns raka och koniska munstycken, tror att de raka är europastandard.
  6. Det finns elektriska och manuella pumpar.

Vad ger detta vad gäller placering av munstycket på fribordet, jo!

  1. Om alla munstycken var standard hade det möjligen varit bra att välja eutopastandard. Vi har inte märkt någon standard i Sverige, Finland eller Estland.
  2. En riktigt styv slang kräver htrymme mellan båt och brygga, 50 - 70 cm eller så.
  3. Raka munstycken kräver mest utrymme. Ibland blir de riktigt långa med med munstycke, genomskinlig rörstump, stor ventil och lång slanganslutning. Jag skulle vilja påstå upp till 70 cm. Ett vinklat munstycke tar däremot liten plats.
  4. Om guds vrede drabbar dig så att du hamnar vid en toatömning där du måste trycka munstycket mot beslaget under hela tömningen och pumpen dessutom stannar direkt när den suger luft blir det nog tröttsamt att ha genomföringen på fribordet.
  5. De flesta munstycken vi stött på är koniska i gummi och verkar funka i alla beslag.
  6. Om flera gudars vrede drabbar dig hamnar du på en handpumpad tömningsstation med ett munstycke som måste tryckas mot beslaget och dessutom är du ensam.😈👹💩💀🖕💔🖤💣💥😭😜

En fundeting som slår mig efter denna lilla utredning är att det bästa är nog att tillverka en egen vinklad adapter som sitter ganska bra fast i tömningsbeslaget på fribordet så att du får tömningen uppåt. En äcklig del att hantera, men kommer nog att underlätta en hel del. Föst den i ett snöre så är det bara att låta den hänga i vattnet en stund innan du hanterar den.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-21 vid 23:17 skrev bhemac:

Förhoppningsvis fastnar inte urinstenen lika bra i kopparrör.

Det fastnar ju på det blanka porslinet i en vanlig toa hemma, så din förhoppning är nog redan grusad...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer några bilder...

 

1685671968_Rakmedpip.jpg.e7d0d8f321d33343112437d030d027d2.jpg1600619610_Vinklatmedpip.jpg.1ceb4d247d645c8c2362ec06cfe18245.jpg643886115_Vinklatutanpip2.jpg.a3a6cc4008069858b9ea3e2c04075acc.jpg1901287252_Vinklatutanpip.jpg.24d4df285c45d81a476cf0df22d8a08e.jpgVanlig.jpg.2369b513699656abc7c37a2ba248a116.jpgFlotte.jpg.3c1f5fb58efd81dfd491092387cba21d.jpgVagn.jpg.c0ba62502edc7688ddc19eef88b0de32.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Angående placering av tömningen så kan man ju fundera lite.

Tack för en bra utredning.

Kollade och funderade lite igår. 

Hur mitt däck ser ut syns på bilden även om det inte är där jag ska ha tömningen.

Tanken är nu att såga ner den blåa "relingslisten" på en längd av 10-15 cm, plasta upp eller göra en rostfri del så att man får en kofferdamm lika hög som relingsslisten men öppen utåt. Den kan gå ett par cm utanför båten eftersom det finns en avbärarlist nedanför. Måste kolla mera, vill ju helst att beslaget hamnar utanför  mantåget.

Ev kan man sätta beslaget i aktern där det finns gott om plats.

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Det fastnar ju på det blanka porslinet i en vanlig toa hemma

Jo men det bygger inte centimetertjocka lager.

 

Däck - sugtömning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:
8 timmar sedan skrev Mackey:

643886115_Vinklatutanpip2.jpg.a3a6cc4008069858b9ea3e2c04075acc.jpg

Näst intill värdelös. funkar någorlunda då den är ny och materialet i manschetten fortfarande är mjukt. Sölar alltid litet hur man än bär sig åt.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...