Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

25 eller 38 mm till tank?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har kollat på Seaseas tankar, Diablo,

Har också tittat på dessa tankar, vettigt system och bra pris. Visserligen får jag bara in en 93 liters och detta efter att ha rivit ner lite inredning i akterhytten, sågat upp skottet till motorrummet osv men sådant är ju bara kul ....

Bra med rörgänga, då kan man enkelt ansluta kopparrör.

Har du sett tanken i verkligheten?

Nivålarm behåller jag Gobius, köpte på höst/vinterrea förra året. Väldigt bra grej. Finns andra som man kan koppla in i NMEA2000 systemet men dyrare.

 

Eftersom tanken hamnar mitt i båten så kan man ju tänka sig att ha en sugtömning på var sida så man slipper dra äckel-slangen över båten. Framförallt tänkte jag nog försöka få sugtömningen på utsidan av båten. Bara att svetsa ett rostfritt beslag, det blå området lutar lite inåt så det skulle knappt sticka utanför båten.

 

T96 utsida.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har sett dem i verkligheten. Men vet ju knappast hur andra tankar ser ut. Iallafall kraftigare än den vattentanken jag satte in. Men alla anslutningar hamnar ju högst upp... Nu har jag nödtömningen längst ned på ena gaveln... Tror jag....

 

Två sughål? Kan det inte bli problem med det? Trevägskran? Backventiler? 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det blev 38 mm. Enklast så för mig.

Toan är på plats,inkopplad och klar och allt funkar.

 

Ja förutom att själva toan läcker, troligtvis mellan motor och pump. Detta stod klart i går 14.20. Butiken där den inhandlades stängde 14.00....

Jag vill inte pilla för mycket innan jag pratat med dom med tanke på garantin. Jag får hålla mig tills  imorgon. 🤣

Jag såg en tendens till det på min också när jag hade isär den. Mellan porslinet och sockeln. Gjorde rent gummipackningen och drog skruvarna litet hårdare. Blev tätt. Får bli en sträng med marintätning nästa gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Bara att svetsa ett rostfritt beslag, det blå området lutar lite inåt så det skulle knappt sticka utanför båten.

Nu blev jag nyfiken på hur du tänker. Vad är det för rostfritt beslag du skall svetsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Två sughål? Kan det inte bli problem med det? Trevägskran? Backventiler? 

Däcksanslutningen läcker väl inte luft? Då fungerar ju inte reservtömningspumpen heller (nödtömning låter så drastiskt). Inga ventiler mm som kan krångla.

Funderar lite på ett annat sughål än de här vanlig, typ som man använder till slamsugning. Har lite kontakter med ett företag som tillverkar den typen av utrustning så tänkte lyssna lite med dem.

1 timme sedan skrev McLasse:

Nu blev jag nyfiken på hur du tänker. Vad är det för rostfritt beslag du skall svetsa?

Typ något som ser ut som det på bilden (för stoppreglage). Huvudsaken är att det hamnar utanför däck.

 

konsol.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

nödtömning låter så drastiskt

Nödtömning är det när behovet trycker på något särdeles, skithustanken är full, och det inte finns något annat val än att sätta sig på en hink.

 

9 minuter sedan skrev bhemac:

Typ något som ser ut som det på bilden

Nu är jag med på banan igen. Bra idé att flytta bort hålet från däck! (Jag som precis smackat dit beslaget på däck.) Får ta mig en funderare på det där. Fast det får nog bli när tanken byts mot en betydligt större. Den som sitter i nu är löjligt liten och dessutom i rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däckstömningen läcker ingenting. 

Det gängade locket har en tjock O-ring. 

Däremot kan det vara bra att slippa söl på däcket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten innan 2015 pumpades innehållet ut med elektrisk pump under gång, det spreds effektivt ut i propellervattnet

 Dessvärre tvingas man ju till det emellanåt, utanför territorialgränsen vid frånlandsvind. Skottarna gillar inte det... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag har sett dem i verkligheten. Men vet ju knappast hur andra tankar ser ut. Iallafall kraftigare än den vattentanken jag satte in. Men alla anslutningar hamnar ju högst upp... Nu har jag nödtömningen längst ned på ena gaveln... Tror jag....

 

Två sughål? Kan det inte bli problem med det? Trevägskran? Backventiler? 

Är det två sughål eller är det anslutningar för rvå toor och ett sughål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-18 vid 15:39 skrev Georg_Ohm:

Ja jag har sett dem i verkligheten. Men vet ju knappast hur andra tankar ser ut. 

Godstjockleken ska vara minst 6 mm, antar ätt de har det.

Kollade lite i båten, dt finns plats för en stor tank akter om motorn. Modellen byggdes ursprungligen för rak axel men senare blev det drev, därför finns det plats.

Men det sitter en "muffler" i vägen och att göra om det blir tuft.

Annars är iden bra med tanken midskepps, man kan ha dubbla däckstömningar och framföraltt, dubbla avluftningar så det blir korsdrag.

Något som jag definitivt ska sätta in är en möjlighet att "flusha" tanken. Det har jag haft tidigare och det är väldigt najs att kunna spola ur tanken. Idag behöver man bara en bit slang som man slänger överbord när det är färdigsuget.

 

Så här ser för standarden för sugtömningshålet ut. Känns inte riktigt hightech.

 

Däckstömmning ISO 8099-2000.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju stopp i min 25mm slang i somras, en himla massa urinsten.

Installerade den slangen tillsammans med en ny toalett våren 2016. 

Så jag funderar nu på om jag inte skall ha 38mm iallafall.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade ju stopp i min 25mm slang i somras, en himla massa urinsten.

Installerade den slangen tillsammans med en ny toalett våren 2016. 

Så jag funderar nu på om jag inte skall ha 38mm iallafall.

Jag hade stopp pga urinsten i min 38 mm slang. Jag tror inte det var roligare.

Men, flödeshastigheten blir högre i en smalare slang därför tror jag det är bättre.

Förhoppningsvis fastnar inte urinstenen lika bra i kopparrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

8 timmar sedan skrev bhemac:
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade ju stopp i min 25mm slang i somras, en himla massa urinsten.

Installerade den slangen tillsammans med en ny toalett våren 2016. 

Så jag funderar nu på om jag inte skall ha 38mm iallafall.

Jag hade stopp pga urinsten i min 38 mm slang

 

Jag har aldrig haft stopp i min toalett. Fast jag har å andra sidan en manuell toalett och spolar alltid ner papper. Min teori är att pappret mekaniskt rensar rören. Stöd i teorin får jag av att min bror har en likadan toalett men spolar aldrig ner papper och han har haft stop pga urinsten.

I en eltoa smulas väl allt i pumpen så någon mekaniskt renande effekt av en papperstuss uppnår man inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt hade förre ägaren aldrig använt toaletten till nr 2. Några veckor efter att jag köpt var det tvärstopp. Senare visade sig vara urinsten. Egentligen ville jag ha en mulltoa men det fanns inte tid att installera så det blev en eltoa.

När jag pratar med folk så är det få som haft problem med urinsten men då pratar jag nästan bara med sådana som jag som seglar i dricksvatten.

Kan det vara så att problemet är störst i saltvatten?

För säkerhetsskull tänker jag spola tanken med Transclean eller Biltemas motsvarighet "Rengöring för avfallstank".

Att spola ur systemet med färskvatten när man tömmer skadar säkert inte.

Där jag själv byggt upp systemet har jag alltid tagit vattnet från handfatets avlopp. Färskvatten och lite tvål skadar nog inte.

Nu har vattenpumpen på toaletten lagt av så i fortsättningen spolar jag med vatten från tryckvattensystemet.

En märklig bieffekt är att toaletten är betydligt tystare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

I min båt hade förre ägaren aldrig använt toaletten till nr 2. Några veckor efter att jag köpt var det tvärstopp. Senare visade sig vara urinsten. Egentligen ville jag ha en mulltoa men det fanns inte tid att installera så det blev en eltoa.

När jag pratar med folk så är det få som haft problem med urinsten men då pratar jag nästan bara med sådana som jag som seglar i dricksvatten.

Kan det vara så att problemet är störst i saltvatten?

För säkerhetsskull tänker jag spola tanken med Transclean eller Biltemas motsvarighet "Rengöring för avfallstank".

Att spola ur systemet med färskvatten när man tömmer skadar säkert inte.

Där jag själv byggt upp systemet har jag alltid tagit vattnet från handfatets avlopp. Färskvatten och lite tvål skadar nog inte.

Nu har vattenpumpen på toaletten lagt av så i fortsättningen spolar jag med vatten från tryckvattensystemet.

En märklig bieffekt är att toaletten är betydligt tystare.

 

Jag har också märkt att toapumpen är tystare när man spolar med dricksvatten. Men jag har numera ingen handdusch  på toan utan häller i från en flaska eller liknande direkt i skålen. Jag tror inte ljudet påverkas av vattnets salthalt utan att det blir färre luftbubblor då jag häller vattnet direkt i skålen.

 

Är det kalk som är den huvudsakliga beståndsdelen i urinsten? Hur påverkas kalk av saltvatten? Kan en besättningsmedlemmar som behandlas förebyggande mot benskörhet, som äter kalktabletter påskynda bildandet av urinsten i systemet? Således kemiska och medicinska frågeställningar.

 

Jag har aldrig hällt i något septiktankmedel, men en skvätt med såpa emellanåt för att tvätta rent skålen.

Men jag får väl belasta kontot med en fyralitersdunk med Biltemas medel. Skall bli intressant att se hur det ser ut när jag river ut tank och slangar till vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som spolpumpens konstruktion är lite tveksam. Det är troligen en centrifugalpump och dåliga sådana kan låta. Själva kvarnen är impellertyp och klart tystgående.

Tänker att på sikt koppla både till sjövatten och färskvatten systemet så kan man välja vad man vill spola med.

Det är väl egentligen inte urinsten i vanlig bemärkelse som bildas men väl kalkavlagringar. Det är inte otänkbart att kalken bidrar till att urinen fräter bättre i tanken.

 

Kollade fö på Diablotankarna, kunde vara tjockaer men troligen helt ok. Han i affären såg oförstående ut när jag frågade om jag kunde prova tanken...

 

Jag är nog ganska övertygad att det blir färre beläggningar i en plasttank än i en av rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvarnen i min är en trekantig platta med tre små cylindriska tappar på, innanför denna sitter det en impeller i ett eget pumphus.

"Kalkavlagringar" är väl ett bättre ord, urinsten är väl ett populärmedicinskt ord, urinstenar eller -grus, kan bildas i urinblåsan, sitter det i njuren heter det "njursten" och är väldigt smärtsamt! Men även i urinblåsan ställer det till problem och kan orsaka urinstämma, alltså stopp och det är inte alls kul, att vara överkissenödigt och bara kunna klämma fram några droppar, man kan bli tokig för mindre!

 

Nåväl, jag skall fundera på en trevägskran så jag kan spola med färskvatten, kunde ju koppla på slangen till handfatets blandare, och då får ju spolingen hjälp av pentrypumpen.... (Funderar även på en magnetventil på varmvattenslangen till vindrutespolning)...

 

Nu funkar spolningen så bra att det blir helt tomt i skålen. Inte bra det heller, för då kan det lukta illa, med litet vatten i skålen blir det ungefär som ett vattenlås hemma. Å andra sidan var det bra med torr toalett idag när Marstrandsfjorden passerades i en våghöjd på ungefär 2 meter... Västlig vind och en del ny och gammal sjö. Sedan vred den till rent sydlig vind.

 

Tja, undrar hur @bhemac hade tänkt testa tanken i butiken? Kissat litet i den på prov? 

Förr i tiden hade ju butikerna ofta en kundtoalett... Men nu kansle man får koppla ihop grejerna själv i butiken för att prova?:o

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peggie Hall kallas "HeadMistress" så du @Georg_Ohm får väl kallas "HeadMaster".

Gick du latrinlinjen i gymnasiet ;)

Stor tack för ditt engagemang i toalettömingsfrågan.

En fundering. Tömningshålet sitter ju oftast på däck, inte helt optimalt alltid. Om man skulle sätta beslaget vertikalt eller kanske 15-30° vinkel från vertikalplanet. Funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag inte läst latrin, det är ett jäkla skitspråk, men jag har varit i Latrinamerika en gång.

Latin däremot, har jag lärt mig av René och Goshinny, skaparna av Asterix.

 

Ja det kanske kan vara bra att ha flushmonterade bordsgenomföringar, det blir inget söl på däck, det rinner ju av på båtens utsida. Jag har ju ett nedsänkt däck, "gå runtomkring" så där är det inget val, men har en hink alternativt spolpump med slang redo att skölja av med, nu vet jag vika munstycken som sölar och vilka som inte gör det.

Men spolpump är ingen dum idé ombord, inte bara vid sugtömningen, vi var nyligen på en ö med väldigt mycket sand på... En massa sådan hamnade på däcket, bara att spola av. Grönalgiga blöta bryggor ger fotspår på däck, bara att spola bort.

Rensade avloppet i diskhon med slangen, bra tryck, blev bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle utveckla något liknande detta:

 

Lufttankning2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev bhemac:

Man kanske skulle utveckla något liknande detta:

 

Lufttankning2.jpg

Vogelsang har inte riktigt så högt flygande planer, det finns redan en mer jordnära lösning på detta problem.

Dels självgående (se bild) dels monterad på en kärra. En sådan skulle ju varje hamn eller marina med självaktning ha!

image.jpg

Ja man skulle ju kunna montera den på någon Baj-lajner också som kunde ambulera mellan hamnarna, eller i naturhamnarna,

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också varit inne på att sätta beslaget på utsidan men blev avrådd, dels för att det är svårare att nå från däck (tänk att beslaget sitter på fel sida och man ska stå på däck med slangfan utanför relingen och jonglera), dels att man får svårt att komma åt om kajen är hög i förhållande till båten. I det senare fallet får man lägga sig med andra sidan till och hamnar på ruta 1 (jonglerandes med slangen utanför däck). Möjligen om man drar tömningsslangen (den invändiga) förut och monterar beslaget där, och på så vis får sig lite manöverutrymme mellan båt och kaj. Men man vill ju inte dra sanitetsslangar kors och tvärs inne i båtens förpik i onödan.

Redigerad av Martin76
Förtydligande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Kan det vara så att problemet är störst i saltvatten?

 

Jag har hjälpt åtminstone 6 båtägare med stopp i slangen pga "urinsten", kan vara någon fler båtägare också. 2 av båtarna har hemmahamn i saltvatten 1 ligger i bräckt vatten och 3 ligger i sötvatten. I samtliga fall har det handlat om 25 mm slang och den öppna diametern understigit 10 mm. De båtägare jag har hjälpt har därför vid reparationen valt så grov slang som möjligt.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Jag är nog ganska övertygad att det blir färre beläggningar i en plasttank än i en av rostfritt.

 

"Tro är fint, men fakta är säkrare." var det någon som skrev...

 

De 2 saltvattensbåtarna är gamla och har rostfri tank och eftermonterade eltoaletter. I en av dem satt tanken lätt åtkomlig så vi stoppade ner en inspektionskamera i inloppet innan vi monterade ny Ø38-slang. Inte ett "skit" på botten eller väggar.

 

När jag bytte tank i vår båt, tanken var av rostfritt och 35 år gammal, klöv jag den för att enklare kunna lyfta bort den. Då var det ju även möjligt se vad som förorsakade läckaget. En svets hade spruckit längst upp i ett hörn c:a 8 mm lång spricka. I övrigt var svetsarna intakta. Det fanns det ingen beläggning alls i tanken efter 35 års nyttjande. Jag hade förberett mig på att det skulle spruta skit om kaprondellen.

 

De övriga 4 är sötvattenspirater av nyare sort med moderna eltoaletter och plasttank. En av båtarna skulle i samma veva föräras med en större septiktank så vi sågade sönder den gamla plasttanken, av ren nyfikenhet. Beläggningen, av konsistens liknande "urinstenen" i slangen, var 4-5 mm på botten och lite tunnare på väggarna i den plasttanken.

 

Om det sedan verkligen handlar om urinsten, dvs. kristaller från urinblåsan, vete fasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

öppna diametern understigit 10 mm.

Det var mindre än så i min 38 mm slang. Hade nog varit större om de lagt en rejäl kabel ibland.

 

54 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Om det sedan verkligen handlar om urinsten, dvs. kristaller från urinblåsan, vete fasen.

Nja, det verkar som det vi båtägare kallar urinsten inte alls det urologerna kallar urinsten. Men det kanske finns någon med kunskap? Medlen för rengöring bygger på fosforsyra vilket pekar på att är kalk.

 

Polyeten är ett mycket bra material som ju används till både vattenledningar och avloppsrör bla därför att inte mycket fastnar på ytan. Det brukar bli avlagringar på rostfri plåt om den inte är polerad. Problemet är de mikrorepor som finns i plåtarna.

Reningsverken har traditionellt använt rostfritt eller rättare sagt syrafast men man använder numera mera plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att göra det man vanligtvis gör i kyrkan, tro, kan man ju få göra som man vill, vi har ju trosfrihet, eller vad det heter, jag drar iallafall ned kallingarn innan jag går på toa.

Men det där med beläggningar, har inte det att göra med ytskitets beskaffenhet? Rostfria tankar har väl en blankare yta än gjutna plasttankar, och på de blankare ytorna fastnar väl kalkbeläggningarna svårare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

på de blankare ytorna fastnar väl kalkbeläggningarna svårare?

Om de är blankare, ja. Men plasten har en fetare yta. Polyeten går nästan inte att limma. Kul om någon kunde hänga ut en rostfri resp polyetenskiva och se hur det ser ut efter ett par månader.

Man kan spekulera i om det är "den biologiska mångfalden" som är en del av urinstensproblematiken. 

 

3 timmar sedan skrev Martin76:

Jag har också varit inne på att sätta beslaget på utsidan men blev avrådd

Så är det ofta, en bunt folk som avråder från det ena eller det andra.

Därför är det intressant att höra från de som har erfarenhet från olika tömmningsstationer hur de tror det kan fungera.

I mitt fall skulle tömning hamna nägra cm nedanför däck. Hög kaj borde man klara med en fet fender. Idag har jag tömningen på BB sida men vill helst lägga till med SB sida pga propellerverkan.

Tyvärr fyller jag diesel på BB sida men den slangen kan jag dra över båten, dessutom sker det oftast bara en gång per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

Reningsverken har traditionellt använt rostfritt eller rättare sagt syrafast men man använder numera mera plast.

 

För några månader sedan avbröt branschorganisationen Svenskt vatten sitt samarbete med plaströrsindustrin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommunen lägger idag PEM-slang till fastigheterna. Det är polyeten.

Skulle säkert funka till skitslangar men lite väl stel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar vi ännu längre O.T.

Fler och fler kommuner lämnar plasten gällande spill- och dagvatten, detta bl.a. på grund av hypen kring microplasterna. För servisledningarna från stamnätet in till fastigheter finns idag inget enkelt alternativ till plastledningar.

 

Åter till TS fråga. 25 eller 38 mm slang till toan? 38 mm alla dagar i veckan om valmöjligheten finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...