Jump to content
Saturday 24 August 2019
Boko57

Glapp styrning Flipper 700

Recommended Posts

Styrningen som består av vajer på min Flipper 700 med VP 280 drev är väldigt glapp. Spelet är mellan 10 cm - 15 cm vilket gör körning i låg fart ganska oprecis.

 

Fråga 1 är om det verkligen ska vara så stort spel avseende styrningen.

 

Fråga 2 är om jag nu skulle vilja ersätta styrningen finns det någon som har erfarenhet av vad man då skulle kunna tänka sig för lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med 10-15cm glapp borde den vara oprecis i alla farter. Har fäste/vajer lossnat eller gått av i ändarna? 

 

Jag har hydraulstyrning till både inombordaren med drev och styrpulpeten och skulle inte välja annat förutom till utombordare under 50 hästar. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har nog rätt att den är oprecis i alla farter fast i lågfart är det verkligen besvärande.

 

Vet inte om något är trasigt. Tänkte att det finns många Flipper 700 så problemet borde vara uppmärksammat.

 

Frågan är vilket jobb det är att installera hydraulstyrning. Alla drev har väl sin utmaning avseende hur det ska fungera i praktiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Boko57:

Styrningen som består av vajer på min Flipper 700 med VP 280 drev är väldigt glapp. Spelet är mellan 10 cm - 15 cm vilket gör körning i låg fart ganska oprecis.

 

Fråga 1 är om det verkligen ska vara så stort spel avseende styrningen.

 

Fråga 2 är om jag nu skulle vilja ersätta styrningen finns det någon som har erfarenhet av vad man då skulle kunna tänka sig för lösning.

Vi hade en hel del glapp i vår också när vi ägde en. Säkert original från -78, förr eller senare behöver man göra något åt det - helst innan vajern går av. Hydraulstyrning är en dröm men kostar närmare 10k åtminstone, är ju en rätt stor investering på den båten som sällan letar sig mycket över 100k i marknadspris.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Boko57:

Frågan är vilket jobb det är att installera hydraulstyrning. Alla drev har väl sin utmaning avseende hur det ska fungera i praktiken.

Jag har mekat mycket (även om det är flera år sedan) med olika styringar på mina och på andras båtar.

Tag reda på var din nuvarande styrning glappar, är det framme vid rattväxeln eller bak i anslutningen till drevets styrarm? Se även till att styrkabelns hölje är ordentligt fixerat både vid rattväxeln och bak vid drevet. Styrkabeln inne i höljet blir utsliten, likaså hjulet som den löper i, och det år inte ovanligt att det även blir sltage i kulleden vid styrarmen. Kolla dessa grejer. 

Det brukar finnas reservdelar.

 

Om det känns dyrt att reparera, kolla vad en hydraulstyrning kostar. Hydraulisk styrning är mycket bättre än mekanisk, men ganska dyr i inköp. Och den hydrauliska är inte på något vis svår att installera. Kan vara bökigt att dra hydraulslangarna i båten, men dom läggs ju där styrkabeln tidigare gick, och det kan bli söligt när man fyller på oljan och sedan avluftar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att glappet sitter i rattväxeln fast kan inte begripa hur det kan vara så stort. Får väl ta loss och kolla läget hur det ser ut där inne.

 

Ollemans kommentar är ett dilemma. Man kan lägga hur mycket som helst på Flipper 700 men det är som du säger svårt att få över 100.000 kr för den om man vill sälja någon gång. Det syns på Blocket där en del båtar har legat lång tid och priset har sänkts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Då är det det tandade hjulet eller vajern eller båda som är slitna.

En del sådana styrningar har också en utväxling med en planetväxel, detta är ju också en källa till mer glapp.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undra om det finns några reservdelar att tillgå för att byta ut för att slippa glappet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Boko57:

Jag tror att glappet sitter i rattväxeln fast kan inte begripa hur det kan vara så stort. Får väl ta loss och kolla läget hur det ser ut där inne.

 

Ollemans kommentar är ett dilemma. Man kan lägga hur mycket som helst på Flipper 700 men det är som du säger svårt att få över 100.000 kr för den om man vill sälja någon gång. Det syns på Blocket där en del båtar har legat lång tid och priset har sänkts.

Utan att ha tittat jättenoga på vårt glapp vill jag minnas att det satt där även på vår vilket kanske skulle stärka den tesen. Det är ju trots allt samma båt och slits säkert likvärdigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rattväxeln brukar bara ha ett nylonlager, någongång har jag sett glidlager i babbit eller kanske snarare brons.

Jag tror att man sliter sönder detta lager i båtar som stampar mycket i sjön, man håller i sig krampaktigt i ratten, och det är inte grejerna dimensionerade för. Så det är någon bra att montera handtag vid förarplatsen att hålla i sig i när det gungar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy