Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Herman76a

Hjälp att identifiera båt/båtbyggare

Rekommendera Poster

Hej! 

Är det någon som vet vad detta är för båt? Eller rättare sagt vem/vilka som tillverkar den! Tror det är ett halvfabrikat då jag kommer ihåg att det i annonsen stod att den ej blivit helt färdigställd. 

Har själv sökt efter både RM30 och R Design utan framgång...

Screenshot_20190802_130426.jpg

Screenshot_20190426_145122_se.appcorn.Blocket.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att se hela texten i ritningens spec-ruta. Bilden har för dålig upplösning för närmare granskning. Skulle du kunna ta en ny närbild av den rutan?

 

Skulle vara intressant att se ett årtal, bl.a.

Spekulation men det finns ett franskt varv: RM Yacht som bygger segelbåtar, din båt kan ju vara ett tidigare expriment av dem??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MarBoHell:

Skulle vara intressant att se hela texten i ritningens spec-ruta. Bilden har för dålig upplösning för närmare granskning. Skulle du kunna ta en ny närbild av den rutan?

 

Skulle vara intressant att se ett årtal, bl.a.

Spekulation men det finns ett franskt varv: RM Yacht som bygger segelbåtar, din båt kan ju vara ett tidigare expriment av dem??

 

Tyvärr är detta de enda bilderna jag har på båt + ritning! :( Och av någon anledning så blir bilderna sämre när jag lägger upp dem här! Va lixom det som va en av mina förhoppningar - att någon duktig kanske skulle kunna förstora upp och få fram bättre skärpa... 

Inte min båt utan ett objekt jag var sugen på att köpa för ett tag sedan. Så därav endast dessa två skärmdumpar. 

 

Liten fundering....

OM båten nu är ce-märkt, finns det sökbara register hos transportstyrelsen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Herman76a:

Liten fundering....

OM båten nu är ce-märkt, finns det sökbara register hos transportstyrelsen? 

 

Om man har CE-numret kan man hitta tillverkare och år/månad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Om man har CE-numret kan man hitta tillverkare och år/månad. 

Aj då, jag hade hoppats på precis tvärtom! Att man kunde söka på ev modellnamn(RM30) alt "R Design" för att på så sätt få fram ev tillverkare! 

 

Fasiken detta verkar bli en svårkknäckt nöt!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spånade vidare i detta med CE-märkning, drog iväg ett långskott till transportstyrelsen och fick svar av en väldigt trevlig herre vid namn Christer Bergström. 

Han trodde sig veta vem som iaf designat båten baserat på vissa kännetecken på ritningen. 

 

Återkommer när jag fått svar på huruvida hans tips stämmer eller ej!😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ritningen påminner en hel del om Björn Borgs gamla Thundercan:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Ritningen påminner en hel del om Björn Borgs gamla Thundercan:

 

Jo men det var ju en ombyggd Flipper Flying. Möjligt att det finns 2 st ombyggnationer av den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stephan_D:

Ritningen påminner en hel del om Björn Borgs gamla Thundercan:

 

 

6 timmar sedan skrev Pilletant447:

Jo men det var ju en ombyggd Flipper Flying. Möjligt att det finns 2 st ombyggnationer av den båten.

Thundercan är mig veterligen ingen ombyggd Flipper utan designades och konstruerad av den smått legendariska Rolf Eliasson. Båten byggdes av båtbyggarna, Rönnäng och formarna/jiggen förstördes direkt efter att båten byggts 1984-85.

 

Och ja, enligt Bergström på transportstyrelsen så verkar det vara just Eliasson som designat även båten jag är på jakt efter! 

Bra öga där @Stephan_D 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Herman76a:

 

Thundercan är mig veterligen ingen ombyggd Flipper utan designades och konstruerad av den smått legendariska Rolf Eliasson. Båten byggdes av båtbyggarna, Rönnäng och formarna/jiggen förstördes direkt efter att båten byggts 1984-85.

Nja nu har du fel va, den specialritades av Sigurd Isacson för Björn Borg och färdigställdes nån gång på 80 talet i Valdemarsvik, själva inpirationen kom från just Flipper Flying (som Sigurd också har ritat) skrovet men modifierades för att vara så unik som möjligt. Den bestyckades då med 2 st modifierade 496 hemis, och fick namnet Dunderburken eller Thundercan som en del säger, enligt källor vad det den snabbaste i Sverige på sin tid men jag undrar det jag?Sedan kanske motorerna byttes ut på 90 talet mot diesel, men det är en annan historia. Tror den såldes nån gång i slutet av 90 talet på auktion pga BB´s svåra ekonomiska läge, eller hur man säger?

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-23 vid 16:40 skrev Pilletant447:

Nja nu har du fel va, den specialritades av Sigurd Isacson för Björn Borg och färdigställdes nån gång på 80 talet i Valdemarsvik, själva inpirationen kom från just Flipper Flying (som Sigurd också har ritat) skrovet men modifierades för att vara så unik som möjligt. Den bestyckades då med 2 st modifierade 496 hemis, och fick namnet Dunderburken eller Thundercan som en del säger, enligt källor vad det den snabbaste i Sverige på sin tid men jag undrar det jag?Sedan kanske motorerna byttes ut på 90 talet mot diesel, men det är en annan historia. Tror den såldes nån gång i slutet av 90 talet på auktion pga BB´s svåra ekonomiska läge, eller hur man säger?

Hänvisar till Livet ombord samt Båtnytt gällandes Rolf som Designer och konstruktör genom hela bygget... 😉

Att båten sedan byggdes klart i Valdemarsvik har jag koll på, har t.o.m åkt i båten! Björn kom alltid över till Fyrudden från Kättilsö på midsommar om han/de var hemma.
Jag var vid det tillfället runt 10-12 år, det småregnade och jag var totalt livrädd!! :D 
Att den byggdes klart där berodde på att han ville ha båten nära Kättilsö även att den inte var helt klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Herman76a:

Hänvisar till Livet ombord samt Båtnytt gällandes Rolf som Designer och konstruktör genom hela bygget... 😉

Att båten sedan byggdes klart i Valdemarsvik har jag koll på, har t.o.m åkt i båten! Björn kom alltid över till Fyrudden från Kättilsö på midsommar om han/de var hemma.
Jag var vid det tillfället runt 10-12 år, det småregnade och jag var totalt livrädd!! :D 
Att den byggdes klart där berodde på att han ville ha båten nära Kättilsö även att den inte var helt klar.

Jag har nu forskat djupare i det hela och det stämmer som du säger att det är Rolf Eliasson-_-skämskudde på mig :D. Men att den var utrustad med  2 x 496 hemis det står jag fast vid!! Dunderburken skulle ha gjort 80 knop men undrar om det verkligen blev så? Har läst om rykten att den var för svårstyrd för herr Borg samt livsfarlig? Du kanske vet mera om det? Kan det vara så att Rolf frågade Sigurd om lite info och att det är där rykterna kom om att det var just Flipper konstruktören som var med i projektet samt att just Flying diskuterades som en mall för det hela? För det är nämligen två utsagor om just denna dunderburk, och jag har bara hört den ena tills du kom med denna info. Tack för det, ju mer info desto mer för de lärde.

 

Hmm undrar hur den ser ut idag, om den ens är i livet? Jag är jättenyfiken!

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎08‎-‎26 vid 20:48 skrev Pilletant447:

Jag har nu forskat djupare i det hela och det stämmer som du säger att det är Rolf Eliasson-_-skämskudde på mig :D. Men att den var utrustad med  2 x 496 hemis det står jag fast vid!! Dunderburken skulle ha gjort 80 knop men undrar om det verkligen blev så? Har läst om rykten att den var för svårstyrd för herr Borg samt livsfarlig? Du kanske vet mera om det? Kan det vara så att Rolf frågade Sigurd om lite info och att det är där rykterna kom om att det var just Flipper konstruktören som var med i projektet samt att just Flying diskuterades som en mall för det hela? För det är nämligen två utsagor om just denna dunderburk, och jag har bara hört den ena tills du kom med denna info. Tack för det, ju mer info desto mer för de lärde.

 

Hmm undrar hur den ser ut idag, om den ens är i livet? Jag är jättenyfiken!

 

Haha, det är lugnt!😄 Tror jag genom åren hört minst 6-7 olika namn på vem som designat den båten. Och jag tror det är just så det blir med tiden när man skapar en "one of" båt som denna, speciellt när den även beställs av en legend, det blir mycket rykten då...

 

Jupp, två modifierade och turboladdade 496 Hemis satt i!
Oklart(för mig) om de någonsin kom upp i 80 knop. Vi var upp i +55, då var det som sagt halvdåligt väder och inte kul någonstans!! Kändes som sladda omkring i en tvålkopp.
Vi var tvungna att va i båten innan vi kastade loss för den drog iväg ordentligt redan på tomgång Samma sak när vi skulle lägga till, man fick slå av motorerna en bit innan och glida in jämsides med bryggan, krångligt värre...
Så ja, den var ganska ohanterbar för Björn och mil från den Nimbus han var van vid att hantera, så sorgligt nog så låg den mest och guppade vid bryggan på Kättilö.
Men vet att han något år körde Roslagsloppet med den.

 

Var båten finns idag har jag ingen aning om men hoppas självklart den finns kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Herman76a:

Vi var upp i +55, då var det som sagt halvdåligt väder och inte kul någonstans!! Kändes som sladda omkring i en tvålkopp.
Vi var tvungna att va i båten innan vi kastade loss för den drog iväg ordentligt redan på tomgång Samma sak när vi skulle lägga till, man fick slå av motorerna en bit innan och glida in jämsides med bryggan, krångligt värre...

Hahaha👍Hade han inte hydraliska trimplan? Björn kanske inte var van vid racer/powerbåtar eller var den dåligt konstruerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...