Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Erfarenhet Lewmar HX1

Rekommendera Poster

Jag lovade ju att skriva några rader om mitt nya ankarspel. 

IMG_20190814_133301.jpg

IMG_20190814_133238.jpgJag hade ju en hel del otur med ProFish, fick byta till ett HX1 istället.

 

Jag har i år legat rätt så mycket i naturhamn samt i gästhamn utan fasta akterförtöjningar.

Så ankarspelet har fått jobba en hel del.

Det fungerar väldigt bra, är starkt, någon enstaka gång har det hänt att jag fått skruva åt det yttre hjulet med medföljande specialnyckel, då kättingen sakta löpt ut när de förliga förtöjningarna sträckts upp. Jag modifierade spelet litet med en M4 maskinskruv, som hindrar nedbringaren att flytta sig för långt ut på axeln, fick göra ytterligare en modifikation, fast på denna skruv, den fick en låsmutter på insidan.

Bytte treslagen lina till kätting då min lina, när den var blöt, matades upp i en båge in i linhjulet, kablaren, igen, detta kunde ha avhjälpts med en liten böjd rostfri plåt på insidan, men jag köpte 30 meter kätting istället.

 

Ankarkättning är nytt för mig, har aldrig haft det annat en en bit längst ut på ankarlinan.

När jag låter kättingen löpa ut, gör den det, i hela sin längd, det gör den på grund av sin egenvikt, naturligtvis, tänkte inte på det vid de första ankringarna. Matade hem en till synes oändlig mängd kätting innan det kändes att jag hade ankarfäste. Nu har jag lärt mig att bromsa kättingen när båten börjar närma sig berget eller bryggan.

 

Kättingen drar med sig en massa lera och dy upp, senast inte i Bohuslän Malmöns lilla hamn, dit nästan ingen hittar. Det är vällinglera på botten där. Bra att jag har spolslangen alldeles i närheten av ankarspelet. Än värre var det ju i "Stora Dyvik" på Otterön, det finns ju en anledning till att viken heter så, där är det en mer kladdig klistrande lera som luktar väldigt illa, men den ger iallafall väldigt bra ankafräste.

 

Ankaret är ett tiokilos Bruce, har inte haft några som helst problem med detta. En kväll i vindpinad naturhamn rodde jag även ut ett tiokilosdragg CQR med fem meter kätting innan ankarlinan, båda satt bra fast på morgonen därpå.

 

Kontroller och fjärrkontroller.

Båten hade när jag köpte de vanliga upp/ned strömställarna vid båda styrplatserna, dessutom en trådlös fjärrkontroll.

I våras såg jag till att koppla en on/off knapp vid den inre styrplatserna som helt bryter manöverspänningen till upp/ned relät. En sådan fanns inte förut.

Sedan köpte jag en manöverbox med upp/ned knappar som kopplades med spiralkabel till en kopplingsbox i kistbänken på akterdäck, med kabel vidare till upp/ned relät. Summa fyra möjligheter att fälla eller ta upp ankaret.

 

Men det tas upp med hjälp av manöverboxen på akterdäck, och jag får oftast stå på badbryggan, eftersom behållaren som ankarspelet är monterat på är i minsta laget, så bygger kättingen en pyramid under spelet som får planas ut under tiden man tar upp kätting och ankare, mindre bra, beror ju inte på analrspelet utan mer på den där behållaren.

Detta innebär ju också att jag få lyfta upp gummibåten på badbryggan efter det att ankaret kommit upp... 

 

Satte också upp en backamera. Denna är ingen hjälp vid backning, den bevakar ankarspelet, tanken var den att jag skulle komma bevaka ankarupptagningen från förarplatsen då kameran är kopplad till en videoingång på plottern. Fungerar utmärkt, men som redan skrivits får man ju ändå stå på badbryggan och sprida ut kättingen inuti behållaren, samt att gummibåten om den är upptagen, skymmer sikten... "tänkte inte på det" som Peter Dalles rollfigur i Lorry/Yrrol brukar avsluta med...

Men det fungerar iallafall bra när jag fäller ankaret, om nu inte gummibåten är i vägen.

 

Jag har köpt ett elektroniskt räkneverk, att koppla till spelet, det är förberett för detta, har fixat en låda till detta och funderat ut hur det skall kopplas in, ett räkneverk hade nog kunnat berätta för mig att all kätting nu ligger på botten bakom båten, i en hög... Men den inkopplingen får anstå till hösten eller vintern när båten är upptagen på land.

 

Ja HX1 är bra, tyst, kärtinghjulet är i kompositmaterial och det enda kättingrassel som hörs vid fällning är det som uppkommer i beslaget på badbryggan, ja även detta har jag modifierat med en ny vagga.

Men det är då installation och nämnda omständigheter jag skall greja mer med i vinter.

 

Du ser också på andra bilden, att jag fått flytta ut hela behållaren från aktespegeln med omkring 30mm, med mellanlägg av vattenfast formplywood och gummimellanlägg mot akterspegeln, och därmed nya M10 maskinskruv, egentligen gängad stång med låsmutter, Nylock.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Låt oss höra!

Det var så att jag lade in bilderna från min smartphone, Huawei, "kinesiska luren" och började skriva där, men med mina dasslocksstora nävar och åldersnormal synnedsättning, blir det bara skit av det, så jag redigerade istället inlägget på en läsplatta, den med automatisk felstavningskontroll.

Därför såg du (och kanske någon mer) inte texten inledningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att göra samma byte från profish till hx1. Försäljaren sa att de har samma mått - men du var alltså tvungen att lägga till en distans för att få plats med hx1an ?

 

(Min båt har en liknande reling som stick ut lite bakåt så jag undrar om jag kan få in en hx1 utan att bygga om lådan till ankarspelet)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gof:

Jag funderar på att göra samma byte från profish till hx1. Försäljaren sa att de har samma mått - men du var alltså tvungen att lägga till en distans för att få plats med hx1an ?

 

(Min båt har en liknande reling som stick ut lite bakåt så jag undrar om jag kan få in en hx1 utan att bygga om lådan till ankarspelet)

 

Njae... jag behövde inte någon distans, men hålbilden stämmer inte, varesig för skruvarna eller för hålet där lina och kätting matas in eller matas ut. Men HX1 täcker de gamla hålen så det ser snyggt ut.

Måtten är nästan desamma, det kanske skiljer litet på höjden. Mitt blev väldigt tajt mot avbärarlisten på akterspegeln.
 

Edit:

ja nu förstår jag vad du menar med distans, ja jag fick flytta ut hela behållaren omkring 20 mm eftersom då den nämnda relingslisten kommer i konflikt med ankarspelet. Men ingen distans under spelet, där täcker det nya dom gamla hålen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...